Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Yes, om du påverkas av social utfrysning?
Jag hör dig! Lågempatisk alla gånger, men inte helt avstängd. Det pendlar också lite beroende på ämnet och deltagare. Låter rimligt.
Hämndbegäret där intresserar mig. Vad innebär "skadat dig"? Hur ser en förseelse ut? Vilken brottsbalk är mest utförligt stipulerad inom dig? Sociala brott lär väl vara mer eller mindre oväsentliga I guess? Stöld kan jag tänka mig är en oerhörd kränkning, osv.
Och hur funkar straffskalan? Är den öga för öga? Eller har du en egen skala där vissa saker kan resultera i överraskande straff?
Nej jag bryr mig inte om social utfrysning nämnvärt. Folk i min familj har jag kvar vad jag än gör, resten av människor är såna som kommer och går, som pengar gör. Jag känner inte mycket för mina vänner och jag bryr mig inte om de försvinner eller är kvar. Jag är inte intresserad av nått stort nätverk. Jag håller folk på distans och vill inte att de ska bli för nära. Men jag har inget emot att umgås med folk emellanåt. Men social uteslutning är inget som påverkar mig alls, exempelvis på ett arbete.
Skadat mig kan betyda olika saker. Saker som kan ställa till det för mig på jobbet och hota min ekonomi. Men det kan betyda lite vad som. Säg att jag har barn. Sedan våldtar någon mitt barn, då skulle jag våldta personen med en kniv i rumpan och sedan begrava personen levande, som ett exempel. Eller så kanske jag hade huggit av armar och ben på personen och dragit ur ögonen och klippt tungan, och sedan lämnat den att leva så resten av sitt liv. Beror på... Sedan är det inte så att jag konstant går runt och hämnas på allt och alla för allting. Men när något anses tillräckligt allvarligt så kommer hämnden. Om det är så jag känner just då.
Jag försöker hålla mig inom lagens ramar när jag hämnas, men skulle jag behöva gå över lagen så är inte det nått problem. Men jag gör det på ett sätt som minimerar risken att jag åker fast för det.
Jag brukar inte ge mig på folk och förstöra för de, jag låter folk vara. Men om någon gör det mot mig, då är jag rätt hämningslös. Allt är tillåtet i min värld. Jag kan även offra mig själv för att få ut min hämnd. Och då kommer jag vara medveten om det i förväg och se till så att hämnden blir så smärtsam och plågsam som möjligt för den jag ger mig på. Maximal smärta och förödelse. Men där har vi aldrig varit - som tur är. Måtte det förbli så. Det är rent hypotetiskt.