Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Detta är väldigt bra poäng. Det finns en fluktuerande skala av empati, även i dom som normalt har en ganska hög dos. Att man i vissa situationer inte orkar bära andras känslor.
Denna typ av "låg empati" skulle jag dock säga är en mindre risk för andra, då dom har upplevt empati och innerst inne fortfarande har kvar sin grundläggande etiska kompass.
Man kan ju även ha empati för olika saker och "skev" empati.
Jag exempelvis har nästan ingen empati alls för människoliv. Jag skulle i teorin kunna spräcka någons skalle med yxa så att hjärnan flög ut på marken utan att bry mig nämnvärt om vare sig personen eller dennes anhöriga. I synnerhet och vi har en beef, alltså konflikt. Jag har inga problem med att se på klipp där folk blir avrättade eller bränns till döds. Och utöver det så blir jag sexuellt upphetsad av sexuell förnedring och sexualsadism.
Däremot kan jag bli känslomässigt berörd av vissa filmer, exempelvis En man som heter Ove elelr filmen om den lilla grisen Babe.
Jag ogillar även när djur far illa och kan påverkas av deras ljud/stön när de har ont osv.
Jag kan även lämna in en plånbok eller mobil någon tappat bort, om jag hittar den.