Citat:
Ursprungligen postat av
Tundrasparv
Tack för det du skrev
Har kunnat prata litegrann med mamma. Vi var dåliga på att prata om "knepiga saker" i familjen under uppväxten, svårt att närma sig känsliga ämnen. T.ex. dog min pappa när jag var 4, och vi pratade inte så mycket om honom, det var "locket på". Förståeligt, då han dog extremt plötsligt. Min storasyster mådde väldigt dåligt under gymnasiet, men idag mår hon bra. Mina två andra syskon mår hyfsat vad jag vet.
Jag började planera att ta mitt liv under gymnasiet, men terapeuten fick reda på det och jag fick en akuttid på BUP. Efter det var det lite enklare för mamma att fråga om mitt mående men hon kunde aldrig närma sig just självmordstankarna. Jag tror hon har svårt att acceptera/hantera att jag har såna tankar. Förstår henne, men det får mig att känna skam över att jag mår som jag gör.
Jag kan dock prata om mina tyngre tankar med min bästa vän. Hon har haft liknande problem med ångest och depression. Är enormt tacksam över att jag har henne, hade inte klarat mig annars. Men nu bor vi långt ifrån varandra då vi båda har flyttat pga studier.
Har också ett långdistansförhållande med en kille, känner mig rätt ensam i förhållandet pga distansen och att jag inte kan vara helt bekväm med honom. Men det är nog mycket för att jag är så obekväm i mitt eget skinn.
Har fått vård i perioder men har ofta problem med att förklara mitt mående, så det brukar rinna ut i sanden. Dock hade jag, innan jag flyttade, samtalsstöd hos en kurator som var otrolig. Kunde berätta allt för henne. Saknar att prata med henne väldigt mycket.
Väntat ett halvår men har nu vågat söka hjälp i staden jag flyttat till. Får se hur det går. Det var också första gången jag berättade om mitt drickande, ingen av mina nära vet om det, skäms för mycket.
Försöker hålla uppe hoppet men det är svårt med den existentiella ångesten och mina evigt malande tankar. Och självhatet, har aldrig kunnat vara nöjd med mig själv, mitt utseende framför allt och att jag är så blyg och konstig. Saknar också hundarna otroligt mycket, som min familj hade. De lever inte längre. Saknar dem varje dag, kan inte sluta tänka på dem. Har alltid anförtrott mig mer åt djur än människor.
Tack själv.
Jag förstår.
Låter jobbigt.
Jag vet inte hur det är att förlora pappa så. Men mina föräldrar gick isär ganska tidigt, när jag var under 10. De var ganska trasiga. Man får lära sig.
Vi hade också en hund i familjen för inte så länge sen. Det blev tomt när han försvann. Men han var gammal och trött. Saknar dig bubben.
Förstår hur fäst man kan bli vid dem och tror det ska vara för alltid eller väldigt länge till. Men jag är tacksam för de fina åren.
Man måste lära sig att hantera de här sakerna.
Jag kommer inte skaffa nån ny hund vad jag kan se.
Men "man" vet aldrig.
Jag har haft ett blandmissbruk. Höll på att ta livet av mig. Eller jag var så gott som död när jag var så nere och inte drogerna fungerade längre. Visste ju att man bara sköt de existentiella problemen och what not framför sig. Jag kunde/ Ville inte leva heller. Kunde inte gå så längre. Det var så dåligt. Jag var sjuk.
Jag fann svaret och förklaringen i Jesus. Till alla mina problem. (Och ännu mer) Och jag har lösningen där. Här börjar allt. Trodde inte det kunde funka. Om man ändå ska dö så kan man ju kolla upp den där Jesus. Sonen. "Människosonen"
Man får komma som man är, sa en klok kvinna till mig.
Hur ska man annars komma? Sa en annan
Det är Jesus jag har letat efter hela livet men kunde inte tro eller fatta det. Han är bäst.
Han säger "Tro på Gud och tro på mig" de är samma. Fadern och sonen. Han är din. Du är hans.
Har du tänkt på Jesus nåt?
Det kan kännas svårt det här. Jag kunde inte ens tänka på Gud knappt förr, det blev för tungt. Men Jesus är vägen. Porten. Ljuset i mörkret.
Det var mörkt kallt och trångt förut. Trängd. Nu är jag fri. Pretty much.
Har du pratat med nåt kyrkofolk? Sett vad Jesus kan göra? Han har hjälpt många MÅNGA. Till liv.
Han kallas Livet och så är det. Så drastiskt är det. Det kan kännas svårt. Men han kommer hjälpa dig på bästa sätt om du ber honom komma ihåg in i ditt liv. Och söker Guds rike. Sakta men säkert. Det kan kännas omöjligt. Men med Gud är allt möjligt. För Gud.
Jag förstår att du tror inte det är han du letar efter som kan vara den för dig som gör att du kan leva vidare. Men då har du ännu inte varit vid botten eller vill inte tro tillräckligt. Jag har blivit illa berörd av den här hemska världen. Stött. Trodde inte det kunde bli såhär bra. Jag har blivit sårad och fått skämmas pga mitt beteende och mina reaktioner. Men nu förstår jag mig sj bättre.
Vi behöver bara vara stilla sen. Han känner dig vid namn. Han tar dina bördor. Svarar för dem.
Vi behöver bara träda fram.
Du är perfekt. Jag lovar. Det är perfekt att börja här. Eller imorgon.
Det blev lite rörigt. Börjar bli trött. Vi hörs kanske 🙂↕️
Beklagar om du inte gillar det jag skrev.
Försöker.
Hang in there. Livet kan överraska. Det har överraskat mig. Det kunde bli bättre än jag trodde på sätt jag inte trodde. Helt "otroligt"
Livet är ganska häftigt. Du kan få den heliga anden som kommer hjälpa dig. Om du tror på Jesus. Att han är Herren Gud och har besegrat döden. Döden kunde inte hålla honom. Han kan göra det bra. Så vi kan lära oss älska och vara bra.
Varma kramar.