2026-03-06, 02:43
Medlem
Thraxxs avatar
När jag jobbade ute i Strömstad under en hel sommar fick jobb via en restaurang tack vare en kompis.

Vi bodde hela restaurang avdelningen som var majoriteten kineser eller japaner kommer inte ihåg exakt deras nationalitet, men det var runt 8 stycken i en 50m2 lägenhet iallafall.

Man var ständigt på någon hela tiden och det var svettigt lukta och instängt, och det var alltid ljud från någonstans, antingen av dom tidigt på morgonen eller sent på kvällen för alla jobbade inte exakt samma tider, och just det ingen av dom förstod svenska så det var roligt hahahah
Citera
2026-03-06, 07:58
Medlem
Kollektiv i oslo det var nog hela 4 kvadratmeter, 2 enkelsängar fick inte plats
Citera
2026-03-06, 10:51
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Tyckte det var jobbigt att bo hemma vid 25 års åldern. Jag älskar mina föräldrar men jag kände mig verkligen redo att bo själv och extra jobbigt när alla man känner lyckats flytta hemmifrån.

Idag bor jag exakt så jag vill i en liten etta med balkong i centralt läge samt enbart min bostad delar ej med någon annan mitt hem är min borg.

Har blivit så van att bo ensam så när jag dejtat så har jag alltid föreslagit av jag och den jag dejtat behåller våra egna adresser och ses på helgerna enbart.

Brukar väl inte säga upp adresser för man dejtar?
Citera
2026-03-06, 10:58
Medlem
Med en pojkvän jag hatade och hans crack-kokande kompis i ett "hood" i Los Angeles. Vi bråkade, han slängde ut mig och jag fick bo på ett motell där "street walkers" gjorde sitt jobb-det var allt jag hade råd med. Efter det hittade jag ett rum uppe i bergen nånstans där det fanns en öppen brasa som läckte vatten när det regnade. Detta gjorde att all aska hamnade på sängen. Egentligen, alla mina 20 år i USA var ett helvete! Sitter nu på en bra 3a i Stockholm som är min. Är gift men skiter det sig så är lägenheten min!
Citera
2026-03-06, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jo det var det bland annat. Här finns lite kul läsning om huset i fråga:

https://mittlund.wordpress.com/2010/09/22/tom-kronsjo-och-ryska-huset/
Underbar läsning Stort tack herr Carl Serung! Vore himla kul med lite fler berättelser.
Citera
2026-03-06, 11:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macke.p
Underbar läsning Stort tack herr Carl Serung! Vore himla kul med lite fler berättelser.
Jag bodde där typ 4 månader , men det var verkligen en upplevelse. Hyresvärden hette Tom och var från en helt annan planet. Så som han beskrivs i länken precis så var han.

En gång så hade kan konstruerat någon mackapär som skulle "fånga in farliga vågor", i själva verket hade han klätt in en gammal transistorradio i folie och skruvat fast några märkliga "ringar" på den.

Vaktmästaren var också i en klass för sig. Helskön människa som hade en väldigt laidback inställning till allt. Bjöd på fikon, dadlar och något snorstarkt "vin" som luktade fotogen.

Idag har huset totalrenoverat till sin urspungliga glans och det är numera bostadsrätter.

Tom var tydligen framstående professor en gång i tiden, vetefan vad som hände med honom sedan. Fastnade i en LSD tripp kanske?

Här har vi en bild på en väldigt ung Tom Kronsjö:

https://bilderisyd.se/produkt/mg20140801063/

Här har vi en bild på honom så som man minnns honom:

https://www.google.com/imgres?imgurl=x-raw-image%3A%2F%2F%2Fb5edca20165c1bdb6b4a29a05183929fb 2210975d23d0e1e595568ba781cf85 e&tbnid=2xtcFiDK7bVLcM&vet=1&imgrefurl=https%3A%2F %2Fwww.worldscientific.com%2Fdoi%2Fpdf%2F10.1142%2 F9789812836465_fmatter%3Fsrsl tid%3DAfmBOoriAhUOVN-qxI7DKD8zy2MnnQf5P5XiMZQpcp809wT8QWKxKy45&docid=aG Zgv6L9Bj6tGM&w=2667&h=2337&source=sh%2Fx%2Fim%2Fm5 %2F0&kgs=64df81cabf2936c2

Jag sitter här och flinar för mig själv. Den tiden i Lund var helt jävla magisk.
Citera
2026-03-06, 11:45
Medlem
Vi var några på den tiden flickor,, alltså väldigt unga, alla från Sverige.
Vi hyrde en lägenhet i tredje hand i Husby/Stockholm.
En timme efter vi flyttar in åkte vi på stryk på tunnelbane perrongen. Vi flyttade blixtsnabbt.
Citera
2026-03-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag bodde där typ 4 månader , men det var verkligen en upplevelse. Hyresvärden hette Tom och var från en helt annan planet. Så som han beskrivs i länken precis så var han.

En gång så hade kan konstruerat någon mackapär som skulle "fånga in farliga vågor", i själva verket hade han klätt in en gammal transistorradio i folie och skruvat fast några märkliga "ringar" på den.

Vaktmästaren var också i en klass för sig. Helskön människa som hade en väldigt laidback inställning till allt. Bjöd på fikon, dadlar och något snorstarkt "vin" som luktade fotogen.

Idag har huset totalrenoverat till sin urspungliga glans och det är numera bostadsrätter.

Tom var tydligen framstående professor en gång i tiden, vetefan vad som hände med honom sedan. Fastnade i en LSD tripp kanske?

Här har vi en bild på en väldigt ung Tom Kronsjö:

https://bilderisyd.se/produkt/mg20140801063/

Här har vi en bild på honom så som man minnns honom:

https://www.google.com/imgres?imgurl=x-raw-image%3A%2F%2F%2Fb5edca20165c1bdb6b4a29a05183929fb 2210975d23d0e1e595568ba781cf85 e&tbnid=2xtcFiDK7bVLcM&vet=1&imgrefurl=https%3A%2F %2Fwww.worldscientific.com%2Fdoi%2Fpdf%2F10.1142%2 F9789812836465_fmatter%3Fsrsl tid%3DAfmBOoriAhUOVN-qxI7DKD8zy2MnnQf5P5XiMZQpcp809wT8QWKxKy45&docid=aG Zgv6L9Bj6tGM&w=2667&h=2337&source=sh%2Fx%2Fim%2Fm5 %2F0&kgs=64df81cabf2936c2

Jag sitter här och flinar för mig själv. Den tiden i Lund var helt jävla magisk.
Haha han verkar ju ha varit på gränsen mellan missförstått geni och total galenpanna, kanske en kombination. Gillar anekdoten om hans kristallhjälm som han använde för att lättare prata med sin avlidne far. Några fler roliga interaktioner er emellan?
Citera
2026-03-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Vi var några på den tiden flickor,, alltså väldigt unga, alla från Sverige.
Vi hyrde en lägenhet i tredje hand i Husby/Stockholm.
En timme efter vi flyttar in åkte vi på stryk på tunnelbane perrongen. Vi flyttade blixtsnabbt.
Ett gäng flickor som fick stryk på perrongen? Snackar vi i nutid så är det ju ingen chock, men när skedde detta och av vilka?
Citera
2026-03-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ett gäng flickor som fick stryk på perrongen? Snackar vi i nutid så är det ju ingen chock, men när skedde detta och av vilka?
Nej , inte i nutid utan ca 40 år sedan.
Vilka som bodde och bor i Husby kan du söka på.
"varför blev jag skinhead"
Citera
2026-03-06, 12:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Haha han verkar ju ha varit på gränsen mellan missförstått geni och total galenpanna, kanske en kombination. Gillar anekdoten om hans kristallhjälm som han använde för att lättare prata med sin avlidne far. Några fler roliga interaktioner er emellan?
Det är så länge sedan nu så minnet har falnat lite. Tom stötte man inte på så ofta faktiskt. Han höll sig undan av förklarliga skäl. Kommunen och myndigheter jagade honom.

Det bodde en annan lirare i fastigheten som urspungligen var från Östergötland. Långt stripigt hår och hårdrockarmustasch. Han hamnade på akuten efter att fått ström i sig, detta beroende på den något "bristfälliga" eldragningen i huset. I trappen så stack det ut ledningar som man nästan snuddade vid.

Frågade vaktmästaren en gång om dessa var frånkopplade. Fick till svars: -Tror det! och så testade han med en skruvmejsel och det sprakade och blev ett gnistregn och det luktade bränt.

Minns också en polack som var stor som ett hus. När han söp till (vilket skedde i princip dagligen) så kunde han gå bärsärk. Dagen efter så hade han ågren och köpte då bakelser på Ramklints som han mutade oss övriga hyresgäster med.
Citera
2026-03-06, 12:48
Medlem
Symptms avatar
Bott på flera nattklubbar, rivningskontrakt, svartklubbar osv, inget har varit hemst direkt men det mest extrema var där det var sexklubb också hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in