2026-03-05, 16:54
Medlem
Hur sjaskigt ska det bli innan det är värt att flytta in i en kombibil eller skåpbil?
Hittat nåt halvvarmt garage? Ikea?
Citera
2026-03-05, 16:55
Medlem
Anybodykillers avatar
Det var i eftermälet av den ensamkommande flyktingbarnen som jag bodde på Stora Ekeberg och det kändes som att man var intagen på en sorts institution.eller hotell för bondskurkar. Jag bodde däremot inte där när Ukrainska flyktingar kom.

Både varmvatten och värme varierade stort och det var nog större fel än blandaren i duschen. Vägglöss var ett återkommande problem under tiden det kom hazarer in och ut. Många av Syrierna var kedjerökare eller tog en joint så man kunde inte ha fönstret öppet.

Ibland gick folk runt och kände på dörren om det var låst. Riktigt obehagligt på kvällarna. Jag räknade nästan med att allt jag hade då kunde någon sno när jag var borta. Lukten av gamal byggnad, cigaretter och fukt satte sig i kläderna men det var först när jag hade varit hos mina föräldrar en helg som jag kände hur illa jag luktade.

Svenskarna där hade i de flesta fallen de typiska tjack / amfetamin vibbarna. Munnen som de får och det tomma snacket "man jobbar va, har grejer är på gång va, allt är lungt va". Samtidigt kan jag inte vara för dömande för jag bodde ju själv där.

Det fanns samtidigt en positiv sida i allt. Livet i ett sorts kollektiv är inte bara omständigheter utan trevligt.
Citera
2026-03-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeskorv
Vad är den värsta boendesituationen ni befunnit er i?
Jag fascineras över hur dåligt jag mått över att ha bott litet med en annan person ibland. Att man alltid hör varandra, att man aldrig kan göra ljud om nätterna om den andre sover, de gemensamma ansvaren osv.

Mitt ex brukade alltid sätta på Nescafe maskinen 4 på morgonen innan hennes pass, något som i vår 1 rums lägenhet var omöjligt att inte bli väckt av. Såklart började jag min dag sömndrucken vid 07.00.

Jag kan inte ens tänka mig hur jag skulle känna om jag bodde med mögel eller gud förbjude någon slags ohyra.

Tänker extra mycket på detta i tiderna vi lever i med höga hyror och små lägenheter. Att de flesta drömmer om något rymligare...
Valet stod mellan hemlöshet eller hostel. På hostelet sov man 15 man. Men såg ut som ett helvete ingen som städar alla kastade skräp överallt. Det var survival of the fitest.

En snubbe slogs medvetslös. Bajs övertäckt i ena toan såg ut som någon dött där.

Värsta var nog snubben som snackade med sig själv eller hade en klocka som ringde 1 gång i timmen på rummet.
Han sov som ett lik alltså med filten dragen över ansiktet. Aldrig sett något så märkligt
Senast redigerad av Rogare.pontare 2026-03-05 kl. 17:24.
Citera
2026-03-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
6 somalier bodde i lägenheten ovanför min första lägenhet. Alla män och alla under 30. Det var fan inte roligt. Sopor i trappen, folk som sprang och hoppade runt på kvällstid, folk som rökte i trapp och källare, obehöriga som sprang in och ut ur huset. Skickade in begäran om flytt omedelbart och bet ihop i 2 månader. Sista månaden spenderade jag hos morsan.
Helvete. Var var detta?
Citera
2026-03-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Erbjöd en vän att flytta in hos mig temporärt i min etta (läs: Du kan sova på soffan ett tag, ta med dig en väska med kläder och tandborsten). Han flyttade in - på eget bevåg - när jag var på jobbet. När jag kom hem fick jag mitt livs chock. Han hade fyllt hela jävla lägenheten med grejer, satt upp planscher på väggarna och allmänt gjort allt sunkigt. Bildelar, stereoapparater, högtalare och en jävla massa annan skit. Fy fan vad jag mådde dåligt. Tack och lov var det bara någon månad, sedan flyttade han. Sanerade allt grundligt och lovade mig själv att aldrig göra om samma misstag.
Skräckhistoria. Det finns de som lyckas överta lägenheter såhär. Du hade tur som lyckades bli av med fanskapet efter en månad
Citera
2026-03-05, 17:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Gatan.
Men det var, tack och lov, länge sedan.
Citera
2026-03-05, 17:45
Medlem
Andrahandsuthyrning i gärdet, 14k i månaden för en skiten 1:a på 30kvm. Man va jävligt desperat. Borde ha anmält uthyraren för ockerpris men de visste man ej.
Citera
2026-03-05, 17:51
Medlem
Tyckte det var jobbigt att bo hemma vid 25 års åldern. Jag älskar mina föräldrar men jag kände mig verkligen redo att bo själv och extra jobbigt när alla man känner lyckats flytta hemmifrån.

Idag bor jag exakt så jag vill i en liten etta med balkong i centralt läge samt enbart min bostad delar ej med någon annan mitt hem är min borg.

Har blivit så van att bo ensam så när jag dejtat så har jag alltid föreslagit av jag och den jag dejtat behåller våra egna adresser och ses på helgerna enbart.
Citera
2026-03-05, 18:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Helvete. Var var detta?
Hjulsta. Morsan och systrarna kom dit på kvällarna. Gissar på att dom kom med käk och städade.
Citera
2026-03-05, 18:15
Medlem
DonLatinos avatar
Bodde i Angered. Bottenplan. Hål i fönstret, såg ut att ha varit från en airsoft. Kanske på 25 kvadrat. Gammalt golv och dålig luftcirkulation. Bodde där i 3 månader. Hyrde lägenheten svart.
Citera
2026-03-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Skräckhistoria. Det finns de som lyckas överta lägenheter såhär. Du hade tur som lyckades bli av med fanskapet efter en månad
Ja, helt sjukt att man kan med? Hade aldrig kunnat bete mig på det viset.

Ja verkligen. Det var en enorm befrielse!
Citera
2026-03-05, 18:23
Medlem
När jag var anhållen i tre dygn hade jag vissa besvär med deras minimalistiska inredningsstil. Varför fanns det inga gardiner till exempel? Jag mår inte bra i miljöer där det saknas färgglada gardiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in