2026-02-02, 04:16
Medlem
Jag skrev fel datum för branden i sjöfartsverkets garage tidigare. Jag utgick från en artikel onsdag 17/1 2024. Branden ägde rum lördag 13/1 2024. Huset J bodde i brann en vecka senare, lördag 20/1 2024.

För att ta reda på sannolikheten att bränderna var en slump har jag tagits reda på en del statistik om både området och bränder

Piteå kommun
3100 kvadratkilometer
Över 40 byar
42 000 invånare

Jävre
500 invånare

Bränder och brandtillbud i byggnader i Piteå kommun i Januari 2024
Brandtillbud utan skada 1
Brand i objektet som först antändes 2
Brand i utrymmet som först antändes 1
Brand i flera utrymmen i samma brandcell 0
Brand i flera brandceller i samma byggnad 3
Brand i flera byggnader 1
Totalt antal bränder och brandtillbud 8
Totalt antal stora bränder och brandtillbud 4

2 av dessa totalt 4 större bränder är branden i huset J bodde i och Sjöfartsverkets förråd.

Bostadshuset brann ned till grunden, jag har inte lyckats få reda på brandorsaken och antändningsplats start står listad som okänd. Jag tar tacksamt emot hjälp för att få ut mer av om bränderna än jag lyckats med. Statistiken är tyvärr begränsad i urval och scoope.

Men för branden i sjöfartsverkets garage initierades en utredning om grov skadegörelse som snabbt slopades, det fanns inte mycket kvar arr undersöka men ur statistik kan utläsas att den enda brand i Piteå kommun på en lördag som spred sig till flera byggnader i Januari 2024 har ”verkstad” listad som antändningsutrymme. Det torde vara branden i Sjöfartsverkets garage (den spred sig vidare till intilliggande byggnad).

Hos sjöfartsverket skriver dom om branden och om att det eventuellt kan vara en brand från en nyare elinstallation men att ingen brandorsak har kunnat fastställas.

Statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap:
statistik.msb.se
Senast redigerad av Pallal 2026-02-02 kl. 04:20.
Citera
2026-02-02, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Jag känner inte till bygden.

Vet någon vars sjöfartsverkets garage låg? Besöks det under vinterhalvåret eller används det som vinterförvaring för båtar eller annat?

Har garaget någon bevakning? En bil kan ha förvarats där ifall det bara är en enkel förvaringsbyggnad med carport och hänglås.

Många såna garage används väl till lite allt möjligt, förvaring av husbilar och båtar tex, kanske även bilar som ställs på vintern. Men det kanske var ett mindre garage?
I såna fall är det inte troligt att någon Volvo fanns där.

https://www.sverigesradio.se/artikel/sjofartsverkets-garage-i-lagor-svavare-brann-upp

Man kan jämföra fallet med Joakim Ettefjord som försvann i Långträsk, där hittades bilen på en för honom en icke logisk färdväg.

Samma med norrmannen på Muskö, det finns ingen logisk förklaring varför han befann sig där.

Alla dessa försvinnanden kan vara ett tecken på att något inte stod rätt till, att dom inte var vid sina sinnens fulla bruk vid försvinnandet.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-02 kl. 10:36.
Citera
2026-02-02, 15:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Publicerat 2024-11-09.

https://pss.nu/nyheter/156630/brandresterna-pa-javre-sandholmen-ar-rivna-och-bortforslade
Citera
2026-02-21, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Z3LDA64
Utanför PMU, loppis i Öjebyn i Pite står det en bil som är extremt Elliots bil, såg ut som att regplåten fram var täckt med nån typ av kartong? (Hade inte tid att stanna och kolla såg endast i förbiskenet). Någon som kan kolla upp om det är hans bil?

Den som är åtalad för att ha eldat ett hus i Mjällom i Kramfors, den 30e December 2025 bodde vid tidpunkten för Elliots försvinnande i Öjebyn.

Han heter Josef i Mjällom och är åtalad för mordbrand på R Karlsson.
Googlar man namnet får man upp en träff.
Karlersvägen 4 D
95442 Södra Sunderbyn
Kanalgatan 7 B lgh 1101
94332 Öjebyn
Flyttade till denna tidigare adress 2022-12-06
Nu kan man undra varför denne man sedan flyttar till Mjällom och står åtalad för mordbrand.
Flyttdatum
augusti 2024

Tidigare trådar där denne förekommit?
(FB) Mord i Notviken, Luleå - kvinna i 25-årsåldern skjuten, 2021-07-30

Ja det är väl en liten spinoff på tidigare bränder kring Piteå då.
Kan denne J.H haft något med Elliots försvinnande att göra ?

Visst det är ett så kallat långskott.
Men om en eventuell gärningsman bodde i Öjebyn så är det väl lämpligt att stänga av mobilen i Jävre och kasta ut mobilen genom bilrutan, på lagom avstånd från hemmet.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-21 kl. 21:44.
Citera
2026-02-23, 14:24
Avslutad
Är de någon som letat söderut från Skellefteå?
Även runt inlandet nedanför Skellefteå
Citera
2026-03-01, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Är de någon som letat söderut från Skellefteå?
Även runt inlandet nedanför Skellefteå

Tror mer på Piteå eller Öjebyn då flera användare pratat om att dom sett Elliots bil där, och att han eventuellt skulle varit på en ICA butik i Öjebyn/Bergsviken dagarna han försvann. Man kan ju även välja att leva offgrid helt och hållet, även om det är svårt, men absolut inte omöjligt.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-03-01 kl. 20:26.
Citera
2026-03-01, 23:04
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Tror mer på Piteå eller Öjebyn då flera användare pratat om att dom sett Elliots bil där, och att han eventuellt skulle varit på en ICA butik i Öjebyn/Bergsviken dagarna han försvann. Man kan ju även välja att leva offgrid helt och hållet, även om det är svårt, men absolut inte omöjligt.

Visst var det Ica i Älvsbyn som nån tyckte att dem sett honom?

Absolut kan man leva off-grid, men det lär bli svårt att skaffa tag i mat utan att bli igenkänd, och det borde ha synts i hans ekonomi om han avsatt tillräckligt med pengar för att klara leva 2.5år utan inkomst.
Citera
2026-03-02, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Visst var det Ica i Älvsbyn som nån tyckte att dem sett honom?

Absolut kan man leva off-grid, men det lär bli svårt att skaffa tag i mat utan att bli igenkänd, och det borde ha synts i hans ekonomi om han avsatt tillräckligt med pengar för att klara leva 2.5år utan inkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av FleaHeather
Ica i Bersika. Kläder, minns inga detaljer men mörkt hoodie, jeans samt vit keps. Det var egentligen kepsen som gjorde att tittade ansiktet. Han var ~ 190 cm, ljust hår som stack ut under kepsen och såg ut som E i bilderna som varit ute.
Varför övertygad, kan inte svara exakt men första tanken var, shit den där var försvunna killen från Skellefteå. Han klev in i ny vit sedan, japanare och körde iväg.

ICA Bergsviken söder om Öjebyn tror jag användaren syftar på.
Vad säger att han använder sina egna pengar?

Om han nu skulle gått helt off-grid så kanske han har någon rik försörjare.

Men det är ju så klart bara en teori.
Ibland önskar man ju själv att kunna göra så men då skulle jag nog meddela familjen först om mina planer.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-03-02 kl. 08:23.
Citera
2026-03-02, 15:57
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95
Jag är gode säker på att dom flesta har fel i detta fallet.
Elliot har setts till i Älvsbyn efter han försvann, då var han i sällskap med en annan kille.
Dock hade dom en suvliknande bil.
Så min teori är att han försvunnit på egen hand och lämnat landet, varför har jag ingen aning om.
Men bilen är nog ner skruvad och såld i delar.

Det som hade varit intressant är att veta vem han haft kontakt med som är i samma ålder, som kanske ”flyttat till sitt hemland” eller ”flyttat utomlands” eller liknande.
Citat:
ICA Bergsviken söder om Öjebyn tror jag användaren syftar på.
Vad säger att han använder sina egna pengar?

Om han nu skulle gått helt off-grid så kanske han har någon rik försörjare.

Men det är ju så klart bara en teori.
Ibland önskar man ju själv att kunna göra så men då skulle jag nog meddela familjen först om mina planer.

Okej, jag trodde du menade inlägget som jag taggade nu.

Varför menar du att någon skulle vilja betala för Elliots uppehälle under såhär lång tid?

Att bara vilja säga farväl och försvinna (som du skriver) är en väldigt naturlig reaktion på att man inte mår bra. Det är den absolut första tanken som kommer till mig när livet är tungt. Det är min teori till vad som hänt Elliot också, att han inte orkade existera i den här världen längre.

Men bilen kan jag inte förklara.
Citera
2026-03-02, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Okej, jag trodde du menade inlägget som jag taggade nu.

Varför menar du att någon skulle vilja betala för Elliots uppehälle under såhär lång tid?

Att bara vilja säga farväl och försvinna (som du skriver) är en väldigt naturlig reaktion på att man inte mår bra. Det är den absolut första tanken som kommer till mig när livet är tungt. Det är min teori till vad som hänt Elliot också, att han inte orkade existera i den här världen längre.

Men bilen kan jag inte förklara.

Dom allra flesta försvinnanden verkar ske i det tysta utan att man lämnar något meddelande efter sig, det är lite märkligt tycker jag.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-03-02 kl. 19:18.
Citera
2026-03-02, 20:32
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Dom allra flesta försvinnanden verkar ske i det tysta utan att man lämnar något meddelande efter sig, det är lite märkligt tycker jag.

Jag håller med, det känns konstigt att gå utan att ta farväl - oavsett hur länge man planerar att bli borta. Å andra sidan vet jag vilket jäkla pådrag det blir om man råkar nämna att man inte kommer hem igen, så jag kan förstå varför man inte säger nånting också..
Citera
2026-03-02, 22:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika slags försvinnanden.

Citat:

Det är riktigt.

Dock många försvinnanden handlar om sjukdom och olyckor och då lämnas förstås inga meddelanden. Vid självmord lämnas ibland meddelanden och ibland inte.

De flesta försvinnanden handlar inte om att ett brott har blivit begånget. Där lämnas oftast heller inte några meddelanden. Sedan har vi frivilliga försvinnanden. Personer vill bryta upp och starta om på nytt. Där ligger det i sakens natur att inte berätta något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in