2026-02-23, 10:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Får man sova i bilen om man är lite onykter ? Kan man åka dit för rattfylleri då ? Alltså parkerad bil.

Att köra väntar man med tills man är helt nykter.

AI säger detta.

Citat:
Ja, du får sova i en lagligt parkerad bil även om du är lite onykter, förutsatt att du inte avser att köra
. Rattfyllerilagen (1951:649) gäller bara vid framförande av fordonet. Det är dock viktigt att nycklarna inte sitter i tändningen och att du sitter i baksätet eller passagerarsätet för att undvika risken att bli misstänkt för försök till rattfylleri.

Däremot kan det t ex vara förbjudet att sova på allmän plats eller så (föreskrifter kan skilja sig lokalt). Så det kanske kan bli olagligt att sova på en parkeringsplats av andra skäl än att du är berusad.
Citera
2026-02-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Och du är bekväm med att vara i bilen länge och sova där helt oberörd av att många grannar för undrar vad som försiggår?

Sen när ringer nån polisen för att det står en bil hos en granne?
Citera
2026-02-23, 11:35
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Hur gör man med värmen?
Jag har i min skåpbil en Webasto Thermo Top C som kan ge värme genom ventilationen och en Eberspächer B3L som värmer luften bak i skåpet.

Annars så kan man stå på tomgång om man inte har bensin/dieselvärmare.
Citera
2026-02-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Det krävs väl något mer konkret än bara magkänsla för att polisen ska få genomsöka ens bil?

Citat:
Låter konstigt om de genomsökte bilen. Begärde du att de skulle genomsöka bilen eller? Om nej så anser jag att du ska anmäla poliserna. Lyssna inte på idioterna som okritiskt hyllar polisens agerande. Det krävs mycket mer än bara magkänsla för att polisen ska få använda tvångsmedel.

Såhär säger lagen, en bil räknas som slutet förvaringsställe.
https://lagen.nu/1942:740#K28P1S1

Har du problem med att polisen utför sitt arbete…? Har du någon generellt emot polisen och myndigheter…?

Vi ska väl vara förbannat glada för att vi har myndigheter som ser till att vi har ett av världens bästa och tryggaste länder att leva i. Och aktiv har en polismyndighet som jobbar för att lagar och regler efterlevs.

Polisen har faktiskt ganska stora möjligheter, och rättigheter, att kontrollera fordon, genomsöka dem, utan husrannsakningsorder. Och har man inget fuffens för sig så är det väl inget att oroa sig för om polisen vill ta sig en titt…?

Sova i bilen är oftast inga som helst problem, men kan beroende på plats och tidpunkt ha dina risker.

Själv har jag sovit en del o bilen vid div resor. Och en gång blev extra minnesvärd då jag väckes av att det knackade på dörren och en person med draget vapen stod och glodde in genom vindrutan med pistolen riktad rakt mot mig….
Det visade sig sen vara poliser…
Citera
2026-02-23, 14:42
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Jag har sovit en del bil. Men alltså det där tar väl allt syre och så kväver man sig.
Man kan alltid öppna en liten glipa i rutan mot läsidan. Lämpar sig bäst i nödsituationer och inte som permanent uppvärmning av ekipaget
Citera
2026-02-23, 14:59
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Man kan alltid öppna en liten glipa i rutan mot läsidan. Lämpar sig bäst i nödsituationer och inte som permanent uppvärmning av ekipaget

Den kalla luften som kommer in genom den glipan kommer övermanna värmen du får från ljuset.
Citera
2026-02-23, 15:11
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Låter konstigt om de genomsökte bilen. Begärde du att de skulle genomsöka bilen eller? Om nej så anser jag att du ska anmäla poliserna. Lyssna inte på idioterna som okritiskt hyllar polisens agerande. Det krävs mycket mer än bara magkänsla för att polisen ska få använda tvångsmedel.

Såhär säger lagen, en bil räknas som slutet förvaringsställe.
https://lagen.nu/1942:740#K28P1S1

Nej jag begärde inte det.
När jag åkte över öresundsbron för nåt år sedan i en kompis bil så sökte dom igenom den bilen också.
kanske berodde på att vi var två killar i en gammal volvo som åkte till danmark över dagen men ändå.
Citera
2026-02-23, 16:07
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Sen när ringer nån polisen för att det står en bil hos en granne?
Står en främmande bil hos grannen mitt i natten går man över och kollar så att det inte är zigenare , öststatsfolk eller sörlänningar som är där för att stjäla
Citera
2026-02-23, 16:12
Medlem
Bra att polisen håller koll på livsnjutande luftare
Citera
2026-02-23, 17:29
Medlem
Om man sover i bilen , och det kommer några okända med ficklampor och knackar på ? Jag skulle bli skitskraj. Polisen kan väl köra fram bilen bredvid så att det syns vem det är. Bra fö att polisen kollar upp.
Citera
2026-02-23, 17:36
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad svamlar du om en kupévärmare har normalt en effekt på 1000-2000 W.

Ett normalt är ett uttag avsäkrat till 10A, alltså 2300W.
Normalt är en villa avsäkrad till 16 eller 20A. 5000W skulle behöva en avsäkring på över 20A.
Bilens kup'evärmare/värmepaket. Inte en extern.

Villor har sällan 3x16A. 3x20/3x25 är vanligast.
Citera
2026-02-23, 18:10
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Den kalla luften som kommer in genom den glipan kommer övermanna värmen du får från ljuset.
Tack för ett ovärderligt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in