2026-02-22, 22:37
Medlem
Dieselvärmare är ju tips om du ska sova i bilen på vi vintern
Citera
2026-02-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hyfsat smart men samtidigt kan husägarna ringa snuten då.

Hmm, hur vet husägaren att inte grannen har besök? Tror den risken är rätt liten
Citera
2026-02-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag var i göteborg förra veckan och körde hem på torsdag eftermiddag.
Då jag hade 60 mil kvar att köra och var trött så stannade jag på denna parkeringsficka vid kl 21.00.

https://www.google.com/maps/@58.3371636,12.6174072,3a,75y,57.36h,79.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1srWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D10.26092273841769%26panoid% 3DrWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg%26yaw%3D57.35866114149662 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDIxOC4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Jag somnade med bilen avslagen och vaknade igen kl 02.00.
Jag startade bilen för att få upp värmen och en havtimma senare ser jag en bil parkerar bakom mig och någon kommer ut med en ficklampa, tänkte direkt det var polisen och det var det också.
Han kom fram till förarsidan och lyste med lampan i ansiktet på mig där jag satt och åt min jävla macka.
Jag visade körkort och han började fråga ut mig vad jag gjorde.
Jag ska hem sa jag och av ingen anledning alls skulle dom söka igenom bilen samt fick både blåsa.

Bilen va en ny hyrbil så det var inte så att jag satt i en skum jävla gammal blatte-bmw med tonade rutor.
Jag har varit med om samma sak en gång förut och då hade jag en annan bil och vari norra sverige.
Jag är inte kriminell eller nåt men jag tycker ändå det är obehagligt att bli kontrollerad sådär mitt i natten.

Nu undrar jag, var ska man sova om man vill sova i bilen?
Ska man ha bilen på hela tiden och väcker det mindre uppmärksamhet än om det bara står en nedsläkt bil där?
Nåt annat man ska tänka på?
Ska man ha alla lysen tänd inne i bilen så polisen ser att det sitter nån där?
Känns som man iaf inte vill sova i bilen på typ parkeringen på ica iaf för det lär väcka ännu mer uppmärksamhet.

Du ska vara glad för att polisen gör sitt jobb…

Du har uppenbart ingen aning om vilka tider på dygnet buset är som mest frekvent och de flesta av vanligt folk ligger och sover…

Hur ska du veta om de t ex haft ett ärende under kvällen där en bil med signalement likt din bil varit inblandat…?
Då kan de göra en kontroll för att kunna avförda dig och din bil. Var tacksam för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Din känsliga jävla egoistiska snöflinga!

Det är väl bra att polisen gör sitt jobb? Din bil stämde antagligen in på beskrivningen av nån bil de letade efter. Nån som gjort nåt kriminellt.

Hur ska polisen kunna fungera om de inte får göra såna här saker? Du borde bli glad istället att polisen gör sitt jobb!

Medhåll

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Deras jobb är att terrorisera befolkningen som sköter sig.

Tips för framtiden är att ett värmeljus räcker för att värma upp kupèn. Lite farligt men effektivt.

Sluta sprida skit som en korkad snorunge…
Folk som sköter sig har generellt sett inga som helst problem med polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Hur skulle poliserna kunna veta om Ts är kriminell eller inte? Självklart måste de kontrollera så att det inte är någon som är alkohol- eller drogpåverkad som har slocknat i bilen.
Det är väl bara att svara på frågorna, och sedan är det ingenting mer med det.

Medhåll 2

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Förstår polisen.
En mörklagd bil i en parkeringsficka med gående motor är en varningsklocka.
Hur tät bilen än är finns risk för koloxidförgiftning.
Bra att polisen gör sådana här kontroller.

Hm….. det var nog bra många decennier sedan som det var någon som helst risk med bensinmotorer…
Man kan i princip dra avgasröret in i kupén och köra bilen utan att dö…

Dieselmotor har så låg mängd kolmonoxid i avgaserna att det är mycket liten risk att det skulle utgöra nån verklig risk i en bil utomhus på tomgång.
Citera
2026-02-22, 23:03
Medlem
BusigaMusens avatar
Känns väll tryggare på typ en parkering än mitt ute i ödemarken vid vägen?
Citera
2026-02-22, 23:11
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Rutinkontroll förmodligen.
Ett jävla sattyg och jag som jobbat natt flera år har varit med om detta några gånger nör man kört bil sent.
Typ från kl 23-05 kan du råka ut för detta, spelar ingen roll var du befinner dig i landet.

Jag skulle åka till Åre för några år sedan och kom dit kl 2 på natten och nån mil innan Åre möter jag en polisbil och dom vänder och stannar mig och ba" hej, Rutinkontroll ".

Jag skulle nog faktiskt rekommendera en parkering istället så du har massa bilar omkring dig för då sticker du inte ut.
Om du löser parkering på hotellets parkering borde du kunna va där helt utan att polisen ska kontrollera dig

Polisen i Jämtland har typ inget annat att göra än att stoppa bilar. Dom har typ alltid trafikkontroller längst med E14.
Citera
2026-02-22, 23:31
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det polisen gör kallas för gärningsmannaprofilering.

Man vet att kriminella kan sitta i en hyrbil på rastplats mitt i natten och använda narkotika. Därför väljer dom att kolla upp det när dom får en känsla.
Inte svårare än så.

Har själv stått på typ rastplats i ny fin bil mitt i natten där polisen knackar på rutan och vill veta vem man är.
Dock inte alls lika vanligt om jag suttit i min Volvo Amazon från 1958 på en rastplats mitt i natten. Då brukar det inte finnas något intresse av att prata från polisens sida.
Det krävs väl något mer konkret än bara magkänsla för att polisen ska få genomsöka ens bil?
Citera
2026-02-22, 23:56
Medlem
Hur gör man med värmen?
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Du kunde ha kört in på Rasta vid rondellen och stått där. Väcker mindre uppmärksamhet och du har inte förbipasserande bilar tätt inpå.

Jag brukar alltid köra av vägen när jag sover i bilen.
Citera
2026-02-23, 00:26
Medlem
Flufffens avatar
Låter konstigt om de genomsökte bilen. Begärde du att de skulle genomsöka bilen eller? Om nej så anser jag att du ska anmäla poliserna. Lyssna inte på idioterna som okritiskt hyllar polisens agerande. Det krävs mycket mer än bara magkänsla för att polisen ska få använda tvångsmedel.

Såhär säger lagen, en bil räknas som slutet förvaringsställe.
https://lagen.nu/1942:740#K28P1S1
Citat:
Citera
2026-02-23, 00:39
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Random gata i ett villaområde?
Då lär knappast en snut spontant stanna och börja lysa i bilen.
Och du är bekväm med att vara i bilen länge och sova där helt oberörd av att många grannar för undrar vad som försiggår?
Citera
2026-02-23, 01:20
Medlem
No-n-sences avatar
Förut, innan elbilar, kunde man hyra en elstolpe på mackar, Scandic, Eurostop mm.
Hade man en värmefläkt så kunde man sova några timmar utan att det blev kallt.

Är det inte kallt fungerar vilken nattöppen mack som helst att parkera vid och sova lite.
Citera
2026-02-23, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Polisen har en skyldighet o ersätta mig för att jag ska kunna ta mig till bilen igen, eftersom jag var helt oskyldig o 100% nykter. Likande har du när du tappar körkortet, du får en lapp så du kan fortsätta köra två dagar till, dvs tid att ta dig hem utan extra kostnader med bil bärgning osv.
Intressant att du har så svårt att svara ett simpelt ja/nej på en enkel ja/nej-fråga.
Citera
2026-02-23, 02:50
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Deras jobb är att terrorisera befolkningen som sköter sig.

Tips för framtiden är att ett värmeljus räcker för att värma upp kupèn. Lite farligt men effektivt.

Jag har sovit en del bil. Men alltså det där tar väl allt syre och så kväver man sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in