2026-02-23, 05:06
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tja ska man sova i bilen så ska man ju göra det på en ordentlig rastplats, exempelvis rasta/3 älgar som ligger bara några km innan fickan du ställt dig på.

När jag ser "övergivna" bilsr utan varningdtriangel på ställen likt det du parkerat brukar jag ibland ringa 112 för atg larma om ev brott (stöld)

Tycker dom det är rimligt eller överdrivet?
Citera
2026-02-23, 06:53
Medlem
En anhörig medverkade väldigt nyligen på riskettan via körskolan.
Där tröcks det väldigt mycket på hur stor risk det var med sömnbrist och hur viktigt det var att stanna och sova vid en rastplats om man var trött.
Borde väl inte vara allt för ovanligt att sådant här sker när körskolor lär ut det att polisen ska behöva kontrollera sånt här allt för ofta.
Citera
2026-02-23, 07:30
Medlem
Den viktiga frågan är väl vilken årstid som åsyftas? Men eftersom tråden är startad mitt i vintern så skulle jag nog i enklaste fall välja en större bensinmack alt truckstop. Är det mitt i vintern så låter jag motorn gå på tomgång och kupéfläkten gå på lågvarv samt sätta på ACn så kupéluften fuktas av. Det blir annars alldeles för mycket imma på rutorna annars. Helst ha kopplat belysningen på bilen så att all ytterbelysning kan släckas på bilen när bilen står och går en hel natt på tomgång. Bränsleförbrukningen på en bensinbil ligger på ca litern per timma. Dieslarna på knappa halvlitern per timma.

Alt är att köra av vägen och köra ut på något friluftsområde och parka på någon parkering där.
Citera
2026-02-23, 08:14
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ett värmeljus avger ca 35W. Det räcker inte för en sval sommarnatt ens. En personbilsbils kupévärmare är på 3500-5000W.
Vad svamlar du om en kupévärmare har normalt en effekt på 1000-2000 W.

Ett normalt är ett uttag avsäkrat till 10A, alltså 2300W.
Normalt är en villa avsäkrad till 16 eller 20A. 5000W skulle behöva en avsäkring på över 20A.
Citera
2026-02-23, 08:20
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
2000

Finns helt OK hotell för bara 1500.
Citera
2026-02-23, 08:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nr 1 är att inte sova där människor promenerar förbi, nr 2 inte för nära bostadshus och nr 3 inte på p-plats vid vägen eftersom det är onödigt bullrigt. Ljuset har man släckt så att de som ändå kommer nära inte får övertag med att se allt du gör medan du ser inget.
Poliser är nog ett mindre problem, viktigare att man får möjlighet att sova så länge det går.
I så fall blir det ju svårt att hitta någonstans över huvud taget att parkera.

Har personligen inga högre tankar om svensk polis, men de kollade väl bara TS och lät honom vara kvar på parkeringsfickan? Inte mycket att bråka om i så fall.
Citera
2026-02-23, 08:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
En anhörig medverkade väldigt nyligen på riskettan via körskolan.
Där tröcks det väldigt mycket på hur stor risk det var med sömnbrist och hur viktigt det var att stanna och sova vid en rastplats om man var trött.
Borde väl inte vara allt för ovanligt att sådant här sker när körskolor lär ut det att polisen ska behöva kontrollera sånt här allt för ofta.
Ja, det har ju sagts så länge jag minns. Att man ska rasta, ta paus och sova lite om man blir trött bakom ratten. Och det är väl ett ganska vettigt råd. Det borde polisen vara nöjd med!
Citera
2026-02-23, 09:07
Medlem
Jag har kört en del igenom Sverige med både bil och campervan och bästa platserna att sova på om man vill vara ostörd är kyrkogårdsparkeringar, badplatser funkar också men inte lika bra.
Citera
2026-02-23, 09:26
Medlem
Får man sova i bilen om man är lite onykter ? Kan man åka dit för rattfylleri då ? Alltså parkerad bil.

Att köra väntar man med tills man är helt nykter.
Citera
2026-02-23, 09:39
Medlem
Orm Ondes avatar
Det har inte hänt så ofta men visst har jag sovit i bilen några gånger när jag blivit trött och kört långt. Men då har jag kört av och ställt mig på annat än rastplatser, där det hänger en massa skumt folk dygnet runt. Skogsvägar eller parkeringar vid sådant som naturreservat eller kyrkor är bättre.
Citera
2026-02-23, 09:44
Medlem
LKKINGENs avatar
någonstans i ett villa kvarter, funkat för mig.
Citera
2026-02-23, 10:15
Medlem
Det är ju helt klart en fördel om man har elbil när man ska sova i en bil eftersom tomgångskörning med avgasbilar är förbjudet. Och följer man lagen så blir det i så fall snabbt kallt som fan i bilen på vintern och stekhett på sommaren, men inte med elbil där man kan ha klimatet igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in