2026-02-23, 18:12
Medlem
Jag kan varmt rekommendera att parkera vid en kyrkogård. Det är oftast tomt nattetid och brukar ha rinnande vatten osv. Om du vill kunna sova lugnt utan att folk kollar in så finns det flera bra lösningar av insynsskydd. Ser bara skumt ut när folk stannar vid en vanlig väg för att sova så jag skulle hålla mig till en parkering av något slag.
Citera
2026-02-23, 18:15
Medlem
Så man får stå med tomgång hela natten? Tex om man har en hybrid Toyota?
Men hur mkt bensin slösar man? Jag bara undrar, självklart hade varit värt att bränna soppa för värmen.

Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Jag har i min skåpbil en Webasto Thermo Top C som kan ge värme genom ventilationen och en Eberspächer B3L som värmer luften bak i skåpet.

Annars så kan man stå på tomgång om man inte har bensin/dieselvärmare.
Citera
2026-02-23, 18:21
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Bilens kup'evärmare/värmepaket. Inte en extern.

Villor har sällan 3x16A. 3x20/3x25 är vanligast.

Du pratade om kupévärmare inte värmepaketet på bilen.

En normal villa har inte en 25A huvudsäkring, kanske börjar bli vanligare nu dock iom elbilar.
Citera
2026-02-23, 18:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Du pratade om kupévärmare inte värmepaketet på bilen.

En normal villa har inte en 25A huvudsäkring, kanske börjar bli vanligare nu dock iom elbilar.
Värmepaketet värmer kup'en, men ok.

Du vet inte vad du pratar om.
3x16A är sommarstugeabonnemang.
3x20 är vanligast i moderna villor. Äldre med direktverkande och spis/ugn på 12kw istället för 7 osv var inte ovanligt med 3xw25. Särskilt inte större villor.
Citera
2026-02-23, 18:56
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Värmepaketet värmer kup'en, men ok.

Du vet inte vad du pratar om.
3x16A är sommarstugeabonnemang.
3x20 är vanligast i moderna villor. Äldre med direktverkande och spis/ugn på 12kw istället för 7 osv var inte ovanligt med 3xw25. Särskilt inte större villor.

Du säger själv att det vanligaste säkringen för en villa är 20A, så vart vill du komma?

Vilka är det som har direktverkande el idag, det måste vara försvinnande få.
Citera
2026-02-23, 19:34
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Du säger själv att det vanligaste säkringen för en villa är 20A, så vart vill du komma?

Vilka är det som har direktverkande el idag, det måste vara försvinnande få.
Smidigt att utelämna moderna, verkligen

Många 60, 70, 80-talsvillor har man inte säkrat ned. Även om man bytt uppvärmning etc och kunnat säkrat ned.
Citera
2026-02-23, 22:55
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag var i göteborg förra veckan och körde hem på torsdag eftermiddag.
Då jag hade 60 mil kvar att köra och var trött så stannade jag på denna parkeringsficka vid kl 21.00.

https://www.google.com/maps/@58.3371636,12.6174072,3a,75y,57.36h,79.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1srWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D10.26092273841769%26panoid% 3DrWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg%26yaw%3D57.35866114149662 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDIxOC4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Jag somnade med bilen avslagen och vaknade igen kl 02.00.
Jag startade bilen för att få upp värmen och en havtimma senare ser jag en bil parkerar bakom mig och någon kommer ut med en ficklampa, tänkte direkt det var polisen och det var det också.
Han kom fram till förarsidan och lyste med lampan i ansiktet på mig där jag satt och åt min jävla macka.
Jag visade körkort och han började fråga ut mig vad jag gjorde.
Jag ska hem sa jag och av ingen anledning alls skulle dom söka igenom bilen samt fick både blåsa.

Bilen va en ny hyrbil så det var inte så att jag satt i en skum jävla gammal blatte-bmw med tonade rutor.
Jag har varit med om samma sak en gång förut och då hade jag en annan bil och vari norra sverige.
Jag är inte kriminell eller nåt men jag tycker ändå det är obehagligt att bli kontrollerad sådär mitt i natten.

Nu undrar jag, var ska man sova om man vill sova i bilen?
Ska man ha bilen på hela tiden och väcker det mindre uppmärksamhet än om det bara står en nedsläkt bil där?
Nåt annat man ska tänka på?
Ska man ha alla lysen tänd inne i bilen så polisen ser att det sitter nån där?
Känns som man iaf inte vill sova i bilen på typ parkeringen på ica iaf för det lär väcka ännu mer uppmärksamhet.

Du ska vara glad att det var polisen som kom mitt i natten, kunde precis lika gärna vara ljusskygga kriminella individer som åker runt på nätterna och som orsakat helt andra problem för dig än en poliskontroll gör utifall du är ren i registret..
Citera
2026-02-24, 01:50
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Så man får stå med tomgång hela natten? Tex om man har en hybrid Toyota?
Men hur mkt bensin slösar man? Jag bara undrar, självklart hade varit värt att bränna soppa för värmen.
Om din bil är så dålig att den inte kan gå på tomgång så är det ditt problem, inte mitt.

Jag har bensinvärmare i mina bilar så jag använder dem.
Citera
2026-02-24, 05:35
Medlem
Moobs avatar
Hur tror du vintercampare gör för att inte frysa? Man tar ett isolerat liggunderlag och en tjock dunsovsäck givetvis. De flesta bilar kan man fälla baksätet och flytta fram passagerarsätet. Sen är det bara sova där. Har jag gjort massor av ggr.

Sen ställer man sig avskilt på någon grusväg en bit ut i skogen från vägen.
Citera
2026-02-24, 17:39
Medlem
Jag sa inte det jag bara UNDRAR. Har svårt att tro att man får ha det på tomgång en hel natt då man ofta inte ens får ha det mer i en minut! Du menar en sån som värmer bilen med kontakt. Så att inte fönstren immar okej.
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Om din bil är så dålig att den inte kan gå på tomgång så är det ditt problem, inte mitt.

Jag har bensinvärmare i mina bilar så jag använder dem.
Citera
2026-02-25, 01:07
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Jag sa inte det jag bara UNDRAR. Har svårt att tro att man får ha det på tomgång en hel natt då man ofta inte ens får ha det mer i en minut! Du menar en sån som värmer bilen med kontakt. Så att inte fönstren immar okej.
Nej, en bensinvärmare drivs med bensin från tanken och 12V från batteri ombord, inte med "kontakt".
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in