Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Har lyssnat igenom Joe's Garage Act I (från "den kompletta version av en Act I, II, III).
Är det någon skillnad på versionerna som finns i Act I och Act II, III separat och den som är samlad? Jag hade för länge sedan Why Does It Hurt When I Pee som ljudfil och om jag inte minns fel var det Frank Zappa själv som sjöng den. På denna version är det någon annan. Kan dock inbilla mig detta.
Sista låten på Act I har knasterljud eller vad man ska kalla det. Jag antar att det är gjort i låten som att det ska vara så och inte fel på min skiva, eller?
Gillade denna skiva skarpt. Tycker rn'b/soul-delarna av skivan drog ner lite, men inte mycket alls. Det mer progressiva och humorn är riktigt bra!
Det är Ike Willis som sjunger alla låtar som "Joe" på skivan.
Det i sin tur gör att jag har svårt att tro att Frank själv skulle ha gjort den, fast nu har jag inte hört den "uppdelade" utan bara den kompletta; hade den på vinyl som - tror jag - tredje Zappaskiva jag skaffade.
Sista låten på skiva ett måste vara "Lucille" (och det syftar inte på BB Kings gitarr efter vad jag vet) och jag minns inte att det ska vara något skumt med ljudet på den.
Visst är albumet som helhet för långt mot slutet, man får känslan av att han hade en kul idé om ett totalitärt samhälle där musik blir förbjuden och musiker hamnar i finkan och gör "mindre moraliska saker", men att han inte riktigt visste hur han skulle slutföra det hela. Men jag håller med om att det är en kul skiva, numera dock inte en av mina absoluta favoriter, kanske på topp tio, men inte mer.