2025-11-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Har lyssnat igenom Joe's Garage Act I (från "den kompletta version av en Act I, II, III).

Är det någon skillnad på versionerna som finns i Act I och Act II, III separat och den som är samlad? Jag hade för länge sedan Why Does It Hurt When I Pee som ljudfil och om jag inte minns fel var det Frank Zappa själv som sjöng den. På denna version är det någon annan. Kan dock inbilla mig detta.

Sista låten på Act I har knasterljud eller vad man ska kalla det. Jag antar att det är gjort i låten som att det ska vara så och inte fel på min skiva, eller?

Gillade denna skiva skarpt. Tycker rn'b/soul-delarna av skivan drog ner lite, men inte mycket alls. Det mer progressiva och humorn är riktigt bra!

Det är Ike Willis som sjunger alla låtar som "Joe" på skivan.

Det i sin tur gör att jag har svårt att tro att Frank själv skulle ha gjort den, fast nu har jag inte hört den "uppdelade" utan bara den kompletta; hade den på vinyl som - tror jag - tredje Zappaskiva jag skaffade.

Sista låten på skiva ett måste vara "Lucille" (och det syftar inte på BB Kings gitarr efter vad jag vet) och jag minns inte att det ska vara något skumt med ljudet på den.

Visst är albumet som helhet för långt mot slutet, man får känslan av att han hade en kul idé om ett totalitärt samhälle där musik blir förbjuden och musiker hamnar i finkan och gör "mindre moraliska saker", men att han inte riktigt visste hur han skulle slutföra det hela. Men jag håller med om att det är en kul skiva, numera dock inte en av mina absoluta favoriter, kanske på topp tio, men inte mer.
Senast redigerad av Jatroddejavaprometeus 2025-11-02 kl. 21:52. Anledning: felskrivning
Citera
2025-11-03, 20:39
Medlem
Jag gick igenom typ 60 plattor med Zappa och skrev om dem på min blogg:
https://musiktipsaren.webnode.se/l/blogginlagg-med-bilder2/
Citera
2026-02-17, 23:49
Medlem
Geomeisters avatar
Sonen Dweezil Zappa är idag 56 år gammal. 4 år äldre än vad Frank någonsin hann bli.

Dweezil har en egen katalog av musik. Är det något av hans album man absolut borde ge en chans?
Citera
2026-02-19, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Vi hade en schysst lärare i geografi/samhällskunskap när vi gick i 8:an. En gång kom han inrullande med TV-apparaten o VHS:en o sa; -Idag tycker jag vi tittar o lyssnar på Frank Zappa istället för att ha vanlig lektion.

Amen på det
Citera
2026-02-19, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vilken tycker du är Frank Zappas största styrka som musiker/kompositör?

Polyrytmiken
Citera
2026-02-25, 10:43
Medlem
Tengus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostro
Polyrytmiken

Det var det jag föll för också i början. <3

Gick musikgymnasiet med elgitarr som huvudinstrument och trumset som biinstrument, men efter att jag upptäckte Zappa i trean så spenderade jag all tid i övningsrummet där det stod en marimba och en vibrafon. Lyckades inte behärska "The Black Page" på den tiden, men det löste sig med idogt övande med tiden.

Polyrytmikpartiet i "Wild Love" (2:48-3:20) från Sheik Yerbouti-skivan är fantastiskt och var en rimlig utmaning för mig däremot.

Favoritskivorna är Apostrophe (') och One Size Fits All, kommer aldrig tröttna på "Inca Roads" så länge som jag lever.
Senast redigerad av Tengu 2026-02-25 kl. 10:45. Anledning: autocorrect är djävulens påfund
Citera
2026-02-27, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tengu
Det var det jag föll för också i början. <3

Gick musikgymnasiet med elgitarr som huvudinstrument och trumset som biinstrument, men efter att jag upptäckte Zappa i trean så spenderade jag all tid i övningsrummet där det stod en marimba och en vibrafon. Lyckades inte behärska "The Black Page" på den tiden, men det löste sig med idogt övande med tiden.

Polyrytmikpartiet i "Wild Love" (2:48-3:20) från Sheik Yerbouti-skivan är fantastiskt och var en rimlig utmaning för mig däremot.

Favoritskivorna är Apostrophe (') och One Size Fits All, kommer aldrig tröttna på "Inca Roads" så länge som jag lever.

Kul att du försökt spela The black page. Angående Wild Love så kanske du vet att Zappa återanvände det temat på Sinister Footwear II? Lyssna även på de sista 2-3 minuterna i denna låten. Fan vilken grilljanne. Och solot! Jävlar, ingen kom i närheten när vi pratar gitarrsolon
Citera
2026-02-27, 12:04
Medlem
Tengus avatar
Citat:
Kul att du försökt spela The black page. Angående Wild Love så kanske du vet att Zappa återanvände det temat på Sinister Footwear II? Lyssna även på de sista 2-3 minuterna i denna låten. Fan vilken grilljanne. Och solot! Jävlar, ingen kom i närheten när vi pratar gitarrsolon

Har lyssnat på "Sinister Footwear II" dussintals gånger men aldrig märkt det! Tack för upplysningen. Hörde det direkt nu när jag "kontrollyssnade". Tycker för övrigt 5:42-6:16 påminner väldigt mycket om något av spåren från soundtracket till WarCraft II (Glenn Stafford, ännu ett geni).

Mina favoritsolon är nog "Treacherous Cretins" (älskar skalorna han använder och allt han får ut från endast två loopande ackord), "Sleep Dirt" (stålsträngat solande <3) och "Watermelon in Easter Hay" (allt i den är fantastiskt, en av mina favoriter att spela med till).

Spelar du också?
Citera
2026-02-28, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tengu
Har lyssnat på "Sinister Footwear II" dussintals gånger men aldrig märkt det! Tack för upplysningen. Hörde det direkt nu när jag "kontrollyssnade". Tycker för övrigt 5:42-6:16 påminner väldigt mycket om något av spåren från soundtracket till WarCraft II (Glenn Stafford, ännu ett geni).

Mina favoritsolon är nog "Treacherous Cretins" (älskar skalorna han använder och allt han får ut från endast två loopande ackord), "Sleep Dirt" (stålsträngat solande <3) och "Watermelon in Easter Hay" (allt i den är fantastiskt, en av mina favoriter att spela med till).

Spelar du också?

Spelade trummor under några år i tonåren. Nu har jag en cajon som jag sitter och bankar på några gånger i veckan.

Intressant att du nämnde Treacherous C. De två andra låtarna är klassiker och brukar älskas av även icke Zappa-fans. Vad tycker du generellt om hans gitarrspelande?
Citera
2026-03-01, 11:32
Medlem
Tengus avatar
Citat:
Spelade trummor under några år i tonåren. Nu har jag en cajon som jag sitter och bankar på några gånger i veckan.

Intressant att du nämnde Treacherous C. De två andra låtarna är klassiker och brukar älskas av även icke Zappa-fans. Vad tycker du generellt om hans gitarrspelande?

Nice. 👍🏻

Generellt så gillar jag det, jag får intrycket av att han får ut det han vill få ut. Har i perioder tyckt att det är lite för "kladdigt" på sina ställen, men den åsikten har jag väl växt ifrån vid det här laget. Han saknar motstycke och spelade i en helt egen kategori. Jag tolkar hans spel som att han inte suttit och övat så mycket på kammaren utan snarare lärt sig och utvecklats genom att spela (med andra) och det sympatiserar jag med till 100%. Har full respekt för Zappa och hans gitarrtrakterande.
Citera
2026-03-02, 14:39
Medlem
Kan inte låta bli att tänka att det är lite sorgligt att zappa inte fick ta del av modern digital musikmjukvara. Hans sena plattor med synclaviermusik är väldigt ambitiösa, men (för mig) ganska jobbiga att lyssna på pga den primitiva tekniken. Potentialen för denna musik vore oerhört mycket högre om den skrivits med moderna samplingsbibliotek och DAWar.
Citera
2026-03-02, 16:15
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Kan inte låta bli att tänka att det är lite sorgligt att zappa inte fick ta del av modern digital musikmjukvara. Hans sena plattor med synclaviermusik är väldigt ambitiösa, men (för mig) ganska jobbiga att lyssna på pga den primitiva tekniken. Potentialen för denna musik vore oerhört mycket högre om den skrivits med moderna samplingsbibliotek och DAWar.

Även det som låter improviserat eller "flummigt" i Zappas musik är planerat in i minsta detalj. Jag tycker tvärtom att musiken blir mer spännande med "primtiv" teknik, det som är synth- och idag AI-baserat tenderar att vara tråkigare och mer förutsägbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in