2024-09-14, 11:47
Medlem
Muppetys avatar
Vi hade en schysst lärare i geografi/samhällskunskap när vi gick i 8:an. En gång kom han inrullande med TV-apparaten o VHS:en o sa; -Idag tycker jag vi tittar o lyssnar på Frank Zappa istället för att ha vanlig lektion.
Citera
2024-09-14, 11:57
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bish0pTh3Pimp
Det bästa jag sett med Frank Zappa var när han spelade på en cykel i The Tonight Show. Han var omkring 16 år då tror jag. Det finns så klart på Youtube.
För den som eventuellt har missat Zappa "playing bicycle" på TV, så är länken till hans cirka 15 minuter på The Steve Allen Show från 14:e mars 1963 här. Zappa var 22 år snarare än 16 vid det här tillfället, fast han ser ju väldigt ung ut utan sin mustasch.
Citera
2024-09-14, 12:00
Medlem
jack.danielss avatar
Jag har två minnen av Zappa: första ”folkölsfesten” tidigt -80 tal i kompisens pappas lägenhet, nån hade upptäckt ”Joes Garage” vilken gick varm den kvällen

Andra minnet är nåt år senare när jag och nämnde kompis trotsade våra föräldrars råd och gav oss ut på en tågluff i europa och hamnade till slut på mykonos (grekland). På en random gata satt det en lirare, fasligt lik Zappa och målade tavlor, hävdar fortfarande med emfas att det var Zappa!
Citera
2024-10-04, 14:48
Medlem
Geomeisters avatar
Har lyssnat igenom Joe's Garage Act I (från "den kompletta version av en Act I, II, III).

Är det någon skillnad på versionerna som finns i Act I och Act II, III separat och den som är samlad? Jag hade för länge sedan Why Does It Hurt When I Pee som ljudfil och om jag inte minns fel var det Frank Zappa själv som sjöng den. På denna version är det någon annan. Kan dock inbilla mig detta.

Sista låten på Act I har knasterljud eller vad man ska kalla det. Jag antar att det är gjort i låten som att det ska vara så och inte fel på min skiva, eller?

Gillade denna skiva skarpt. Tycker rn'b/soul-delarna av skivan drog ner lite, men inte mycket alls. Det mer progressiva och humorn är riktigt bra!
Citera
2025-05-11, 02:17
Medlem
Rebali179s avatar
Har verkligen inte lyssnat in mig ordentligt på Zappa.
Förutom Hot Rats skivan men det är väl en "Zappa Klassiker" numera.

Måste ta & lyssna på Joe's Garage skivan
Citera
2025-05-11, 04:10
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Jag har tyvärr dålig koll på Frank Zappa. Det enda som jag verkligen har hör är låten om låten Bobby Brown, och den tycker jag är riktigt kul.
Citera
2025-05-12, 14:51
Medlem
Geomeisters avatar
Vilken tycker du är Frank Zappas största styrka som musiker/kompositör?
Citera
2025-05-26, 16:21
Medlem
Saltkatts avatar
För er som har missat det, den här tyckte jag var rätt underhållande. Don Preston, 92 bast och still going strong, pratar om allt möjligt, däribland Zappa-relaterade saker:

https://www.youtube.com/watch?v=9eOn32YtotY
Citera
2025-05-26, 18:04
Medlem
Rebali179s avatar
Vilken är Frank Zappas bästa liveskiva?
Om det nu finns någon med tanke på all musikalisk bredd
Citera
2025-08-07, 00:11
Medlem
Geomeisters avatar
Har ni hört Banned from Utopia?

Band med bl.a. gamla Frank Zappa-medlemmar som spelar hans musik. De kommer till Sverige i höst. Ha ögon och öron öppna!
Citera
2025-10-04, 15:04
Medlem
Bilderberg78s avatar
Om ni är "stoners" så ska ni höra på denna skivan som jag ger en låt som smakprov från. Lyssna gärna den när ni trippar för då känner man verkligen hur han har byggt upp allting med sin humor, ett skådespel med sig själv i alla rollerna. Samt en brutalt bra musik ingen annan än honom sysslade med, eller senare heller, då han var ett geni helt enkelt.

https://www.youtube.com/watch?v=IcVbPbkV0IQ

Och jag påstår inte att hans låtar är intressanta generellt över alla åren, med detta var när han var som bäst. 1979.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in