2010-04-10, 13:59
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Kan det vara detta klipp du tänker på?: http://www.youtube.com/watch?v=8U9Lqki7Y9k

Han har förvisso inte ciggen i handen, utan fastspänd på gitarren.

Jepp det var den jag tänkte på, mindes lite fel bara med ciggen, tackar så mycket för länkningen.

Annars, vad har ni för några favoriter bland det, trots de ständiga bortplockningarna, ganska stora utbudet av youtube-videos med Zappa? Den här känner jag för att länka till de som läser tråden: http://www.youtube.com/watch?v=53CuDan5UDs
Florentine Pogen live med fantastiskt band och grym ljud och bild-kvalitet.
Citera
2010-04-15, 17:04
Medlem
erikbes avatar
Tänkte lyssna in mig lite på Zappa. Var ska jag börja?
Citera
2010-04-15, 17:09
Medlem
Zumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe

Apostrophe'
Overnite-sensation
Roxy & Elsewhere
Hot Rats
osv osv...
Citera
2010-04-15, 17:09
Medlem
Falcãos avatar
Citat:

Varför göra det komplicerat? Börja med hans bästa, "We're Only In It For The Money".
Citera
2010-04-15, 18:21
Medlem
Smerchs avatar
Citat:

Jag rekommenderade nyligen Joe's Garage till en annan här i tråden, det är ett konceptalbum på 2 timmar, och i mitt tycke höjdpunkten bland hans album, men det kanske inte är det bästa albumet att börja med trots allt.

Det är faktiskt inte fel att börja med ett samlingsalbum när det gäller Zappa. Där rekommenderar jag Kill Ugly Radio some more, då får du en bra blandning av låtar, men också små monologer med Zappa mellan låtarna. Det rekommenderar jag starkt.
Citera
2010-04-15, 18:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag rekommenderade nyligen Joe's Garage till en annan här i tråden, det är ett konceptalbum på 2 timmar, och i mitt tycke höjdpunkten bland hans album, men det kanske inte är det bästa albumet att börja med trots allt.

Det är faktiskt inte fel att börja med ett samlingsalbum när det gäller Zappa. Där rekommenderar jag Kill Ugly Radio some more, då får du en bra blandning av låtar, men också små monologer med Zappa mellan låtarna. Det rekommenderar jag starkt.

... Eller Strictly Commercial. Inte allt för utsvävande och med bara göttiga låtar!
Citera
2010-04-15, 18:40
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
... Eller Strictly Commercial. Inte allt för utsvävande och med bara göttiga låtar!

Strictly Commercial är en bra samling men då missar han alla de grymma sextiotalslåtarna med The Mothers Of Invention.
Citera
2010-04-15, 19:35
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Strictly Commercial är en bra samling men då missar han alla de grymma sextiotalslåtarna med The Mothers Of Invention.

Jepp, håller med, den är bra, men det är väl mest rocklåtar från 70-talet på den. Dessutom är det som sagt aldrig fel med lite zappa-monologer
Citera
2010-04-16, 00:03
Medlem
airbuddys avatar
mina favorit album är absolut Over-Nite Sensation och Roxy and Elsewhere. Favorit låtarna måste nog vara Peaches En Regalia, Camarillo Brillo, Son Of Mr Green Genes,Dirty Love, Joes Garage och Bobby Brown Goes Down.

Gud denna fantastiska musiker var ju briljant. Han lyckades sätta in denna sköna humor i sin musik, och hans budskap i sångerna.
Dessutom måste alla förstå att Zappa komposerade och gjorde mer än 60 album. Att döma denna artist efter bara några låtar man hört är bara dumt, gäller att lyssna in sig på hans musik

Zappa förde oss till dagens musik. Synd bara att dessa artister idag inte kan tacka honom det minsta,utan istället pissa ner musiken med dess skit som skapas
Citera
2010-05-27, 23:44
Medlem
QTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jch81
Jag har sökt och hittar ingen vettig tråd om denna musikaliska mästare. Det är min stora idol och jag försöker samla allt han har gjort. Jag har lite att göra som ni förstår...

Vad har ni för åsikter om honom? Är han bra/dålig? Smart/dum? Missförstod/överreklamerad? Geni/galning?
Favoritlåtar? Favoritmusiker som han har haft med i sitt band?

Ni förstår vad jag är ute efter..

Mvh Jch81

Bra/dålig

Smart/dum

Missförstådd/överreklamerad

Geni/galning

Citera
2010-05-28, 02:14
Medlem
Geomeisters avatar
http://www.youtube.com/watch?v=KZazEM8cgt0&feature=related

Smarta argument

Jag tycker dagens skivbolag, producenter och annat ska ta ett steg tillbaka. Låta artisterna köra sitt race. Det är tråkigt när artister låter mer och mer som andra. Mycket utav den bästa musiken som finns är ju just uttryck för "en själv". Ska en artist hålla på och justera sig 10 gånger om är det klart att det kan låta likadant som annat.
Citera
2010-06-03, 18:06
Medlem
bullrunks avatar
Albumet "Hot Rats" är ett underskattat mästerverk! 3 av hans bästa låtar finns på den skivan: Willie The Pimp, Peaches En Regalia och The Gumbo Variatons.

P.S. Finns det någon som vet hur många skivor han har sålt? Skulle vara kul att veta, har googlat men hittade inga svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in