2026-03-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Även det som låter improviserat eller "flummigt" i Zappas musik är planerat in i minsta detalj. Jag tycker tvärtom att musiken blir mer spännande med "primtiv" teknik, det som är synth- och idag AI-baserat tenderar att vara tråkigare och mer förutsägbart.
Jo, jag vet att det är väldigt genomkomponerat. Jag syftar här specifikt på hans sena kompositioner för synclavier, vilket är en synth som använder ett för tiden avancerat samplingssystem för att skapa digital orkestermusik. Det finns mycket bättre programvara för sådant idag, därav min tanke kring att moderna motsvarigheter eventuellt hade gjort kompositionerna större rättvisa.

Jämförelsen med samtida AI-musik tycker jag missar poängen lite, även om jag delar uppfattningen att AI-musik inte är särskilt konstnärligt upphetsande.
Citera
2026-03-02, 19:16
Medlem
jah_man2s avatar
Jag läste nånstans att det är en 50-års jubileumsutgåva av Bongo Fury på gång.
Hoppas att den innehåller lite andra/okända låtar med Captain Beefheart och Zappa än vad som finns på Bongo Fury och The Michigan Muffin Man.

Jag antar att skivan innehåller,som brukligt,livespår från olika konserter och hoppas på bra ljudkvalité.
På de andra 40/50 års jubileumsskivorna jag lyssnat på brukar originalspåren vara okej medan livespåren variera rejält.

Jag minns inte ifall jag såg eller läste en gammal intervju med Gail Zappa men i den intervjun förklarar hon att det är svårt att digitalisera de gamla banden eftersom de fysiskt håller på att falla isär men eftersom det var många år sedan intervjun gjordes så borde man kunna önska att dagens teknik kan hjälpa till.

I vilket fall som helst så tänker jag köpa boxen när den släpps,Bongo Fury är på min topp tre av Zappas album.
Citera
2026-03-02, 19:54
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jo, jag vet att det är väldigt genomkomponerat. Jag syftar här specifikt på hans sena kompositioner för synclavier, vilket är en synth som använder ett för tiden avancerat samplingssystem för att skapa digital orkestermusik. Det finns mycket bättre programvara för sådant idag, därav min tanke kring att moderna motsvarigheter eventuellt hade gjort kompositionerna större rättvisa.

Jämförelsen med samtida AI-musik tycker jag missar poängen lite, även om jag delar uppfattningen att AI-musik inte är särskilt konstnärligt upphetsande.

Vill tillägga att jag även gillar house och techno, eftersom det i början skapades av kreativa människor som gjorde musik i tidiga trackers och med synthar, och för att jag var tonåring på 90-talet då house och techno slog igenom på allvar. Men uppskattar ändå det genuint äkta med 70-talsmusik och i synnerhet en sådan som Frank Zappa, som var "avantgarde" för sin tid,
Citera
2026-03-03, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Även det som låter improviserat eller "flummigt" i Zappas musik är planerat in i minsta detalj. Jag tycker tvärtom att musiken blir mer spännande med "primtiv" teknik, det som är synth- och idag AI-baserat tenderar att vara tråkigare och mer förutsägbart.

Jag håller med det finns, hur konstigt det än kan låta, något väldigt mänskligt i hans synklavierkompositioner. Om inte annat så ser man likheter med hans gitarrsolon. Lyssna på en låt som While you where art II till exempel.
Senast redigerad av Rostro 2026-03-03 kl. 09:11.
Citera
2026-03-03, 09:49
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vilken tycker du är Frank Zappas största styrka som musiker/kompositör?
Mångsidigheten! Och det faktum att han kan hantera gazoo som en Gud.Fast det blir ju bara bonus!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in