Citat:
Ursprungligen postat av
pajas357
Avsnittet från Mythbusters i sin helhet. Biten om vapen i vakuum börjar cirka 30 min in och raket i vakuum cirka 34 min in. Bilen visas i faktiskt fart till skillnad från videon ovanför.
https://www.youtube.com/watch?v=R2Jm_WQxtB8
Ok, ja tack för det
Tja där såg det ju onekligen ut som att raketer funkar i vakuum. Men jag tycker vissa frågetecken finns, gällande storleken på tanken och möjligen raketbilens placering. Rymden är ju tänkt att vara nånting som breder ut sig i alla riktningar i all oändlighet.
Lite intressant också det som framkommer om mynningsflamman(på puffran), att den blir betydligt större i vakuum, eftersom gaserna inte möter motstånd.
Ok, om man då betänker en revolver som avfyras med skarp och med lös ammunition, så är en skillnad tydligen att rekylen blir betydligt större med skarp. Det är vedertaget. Och detta eftersom kulan bjuder motstånd, eftersom den är rätt tung(och därmed har rätt stor tröghet) och därmed bjuder motstånd.
Borde inte i så fall, enligt samma princip, en lös patron som avfyras i vakuum ge ännu mindre rekyl än en som avfyras omgiven av atmosfär?