2026-01-01, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Etablerade fysiker säger alltså, att en kraft som accelererar saker mot marken, finns inte. utan istället handlar "gravitation", om att marken accelererar saker som finns på den.

Skjut nu inte på budbäraren men så är det.
https://www.youtube.com/shorts/rPHcIjLNcfE

Vad yrar du om egentligen? Den där videon är totalt värdelös som grund för en diskussion. Dessutom nämns inget som på något sätt motsäger satelliters existens i omloppsbana runt jorden.

Om du vill fortsätta diskusdionen behöver du plocka fram seriösa referenser, publicerade arbeten, inte en plojvideo på youtube med flashiga textsnuttar som hastigt blinkar förbi. Videon är löjlig i sammanhanget om man tänker en seriös vetenskaplig analys
Citera
2026-01-21, 22:17
Medlem
urverksapelsins avatar
Apollo 13. Tredje steget på Saturn 5 raketen kraschades på månens yta för att studera månbävningar. Fick jag just reda på.
Vad svarar Cui Boni på åsynen av denna krater?
Citera
2026-01-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Apollo 13. Tredje steget på Saturn 5 raketen kraschades på månens yta för att studera månbävningar. Fick jag just reda på.
Vad svarar Cui Boni på åsynen av denna krater?

kanske att dom fnissar lite.

har du nån bild på denna krater?
Citera
2026-01-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
kanske att dom fnissar lite.

har du nån bild på denna krater?

Varför skulle de fnissa? Faktum är att redan under Apollo 11-expeditionen placerades seismologisk mätutrusning ut på månen:

Astronaut Buzz Aldrin deploys a seismic experiment during the Apollo 11 moonwalk. The experiment contained four seismometers powered by two panels of solar cells.
NASA

Så, vad är grejen med ditt konstiga svar?
Citera
2026-01-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Varför skulle de fnissa? Faktum är att redan under Apollo 11-expeditionen placerades seismologisk mätutrusning ut på månen:

Astronaut Buzz Aldrin deploys a seismic experiment during the Apollo 11 moonwalk. The experiment contained four seismometers powered by two panels of solar cells.
NASA

Så, vad är grejen med ditt konstiga svar?

jag trodde dom hade lite panik i Apollo 13, eftersom det var nåt som strulade varför dom aldrig gav sig på att landa på månen? men mitt i missödet så skickar man alltså ner en raket för att krascha på månen i vetenskapligt syfte. ja det är till att vara 'the right stuff', dessa rymdhjältar.
Citera
2026-01-22, 20:11
Medlem
Citat:
jag trodde dom hade lite panik i Apollo 13, eftersom det var nåt som strulade varför dom aldrig gav sig på att landa på månen? men mitt i missödet så skickar man alltså ner en raket för att krascha på månen i vetenskapligt syfte. ja det är till att vara 'the right stuff', dessa rymdhjältar.

Men, det viktigaste med ditt svar är att du i alla fall inte tvivlar på månlandningarna i stort. Skönt med några vettiga profiler här i tråden, mitt bland ett gäng foliehattar/RCB-kramare 👍🙂
Citera
2026-01-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Men, det viktigaste med ditt svar är att du i alla fall inte tvivlar på månlandningarna i stort. Skönt med några vettiga profiler här i tråden, mitt bland ett gäng foliehattar/RCB-kramare 👍🙂

(jag tycker mig höra Cui Bono sucka uppgivet).
Citera
2026-01-23, 20:38
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
mitt i missödet så skickar man alltså ner en raket för att krascha på månen
Har du svårt att läsa`? Om jag kastar en livboj från en båt så har jag inte skickat/kastat "en båt", jag har kastat en livboj.
Citera
2026-01-31, 13:34
Medlem
urverksapelsins avatar
På torsdag skall det tydligen vara seminarium och föreläsningar om Konspirationer och konspirationsteorier på Universeum, Göteborg.
Rekommenderar medlemmarna i Cui Bono att gå dit.
Citera
2026-02-01, 02:45
Medlem
Citat:
På torsdag skall det tydligen vara seminarium och föreläsningar om Konspirationer och konspirationsteorier på Universeum, Göteborg.
Rekommenderar medlemmarna i Cui Bono att gå dit.

Gäller alltså detta https://www.universeum.se/universeum-after-dark-2026

Min reflektion är att "så avslöjar du bullshit på nolltid", är mer en lovligt naivt. Ungefär som "så inser du på nolltid om nya bekantskaper är att lita på eller inte"

Det funkar inte så.
Citera
2026-02-05, 19:19
Medlem
urverksapelsins avatar
Var är ni, cui bono?
Citera
2026-02-05, 20:49
Medlem
Citat:
Var är ni, cui bono?

Om inte här så har de åtminstone släppt ett nytt poddavsnitt. Men jag fattar inte varför detta tjat om 90 år gamla artiklar av en Elof Eriksson. Så tråkigt och ger i alla fall inte mig vare sig underhållning eller något att störa mig på 😅

Känns som att de tömt ut det mesta. Jo, på Tychos Forum fanns för någon vecka sedan en kunnig astronom som ifrågasatte allt som hade med Tychosmodellen att göra. Simon betedde sig som alltid och det slutade med att medlemmen blev avstängd, istället för att Simon passade på att få modellen granskad på allvar. Den mannen är helt oförmögen att ta kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in