2026-02-16, 12:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
https://www.expressen.se/ekonomi/pension/ulla-maj-71-valde-att-pausa-sin-tjanstepension/

Vad är detta för artikel . man slutar ta ut sin tjänstepension då räcker den längre ?? gör den fan inte den räcker ju lika länge även du inte pausar , det beror ju på om du handlar för pengarna och kan sköta din ekonomi själv , nej hon kan tydligen inte det utan måste få en fördelad veckorpeng av staten , som man sa till barn när man fick en peng "handla nu inte upp allt på en gång "
Nu vet jag inte hennes situation: Men jag minns en äldre kollega, som pausade sin Pension: Han var Pensionär i 6 månader sen kom han tillbaka: Han var inte als glad då drygt hälften av hans intjänade pension gick tillbaka i skatt i stället för knappt en 1/3del. Då det inte gick att pausa utbetalningarna när de väl startats.
Personligen börjar jag räkna på uttaget för att få ut så mycket som möjligt men hålla mig under gränsen för statlig skatt. Då skulle det vara praktiskt om man kan ta en Paus i uttaget om man skulle få in pengar från annat håll.
Det är inte speciellt kul att betala 20% mer skatt än man behöver.
Sen kan man väl fundera på dessa som flyttade till Portugal, tog ut allt skattefritt: Sen när pengarna var slut kom de hem till Sverige. Inte snyggt.
Sen vet jag några engelska bekanta som gjorde så, de flyttade till Thailand direkt när de fått sina avgångsvederlag(Typiskt uppläggi UK), sen fick de åka hem när "Flickvännen" gjort slut på allt.
__________________
Senast redigerad av SkogsSaab 2026-02-16 kl. 13:00.
Citera
2026-02-16, 12:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Jag kommer att ta ut allt så fort som möjligt medans jag har kraften kvar att resa och äta och dricka gott!
Sitta där på hemmet i rullstol efter hjärnblödningen och nöjt konstatera att miljonerna finns kvar...
Jag är inte så sugen på att skatta bort allt, så jag kommer planera uttaget efter hur skattereglerna ser ut när det är dags.
Citera
2026-02-16, 12:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Eeftersom ingen vet hur länge man kommer att leva talar detta för båda alternativen , ta ut allt på en gång eller spara tills du blir gammal så det är ingen underlag man seriöst kan ha som beslutsunderlag

Många jobbar extra /har egna AB vilket gör det ännu svårare. Som jag skrev TJP får man inte jobba så många timmar i veckan.

Det är kanon för de här personerna att pausa TJP ett år och jobba halvtid, det här gick inte för ett år sen.

Statliga pensionen är ju viktigast att ta ut den försvinner när du dör.. i en del fall ska du ta ut den så tidigt det bara går, men visst i stort sett det är en gamble hur länge man lever.
Citera
2026-02-16, 12:57
  #16
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Samma. Från 55 blir det max uttag på direkten.

Lär ju vara fett suboptimalt men avseende på skatt om du tjänar mer än en lokalvårdare på Samhall.
Citera
2026-02-16, 13:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
https://www.expressen.se/ekonomi/pension/ulla-maj-71-valde-att-pausa-sin-tjanstepension/

Vad är detta för artikel . man slutar ta ut sin tjänstepension då räcker den längre ?? gör den fan inte den räcker ju lika länge även du inte pausar , det beror ju på om du handlar för pengarna och kan sköta din ekonomi själv , nej hon kan tydligen inte det utan måste få en fördelad veckorpeng av staten , som man sa till barn när man fick en peng "handla nu inte upp allt på en gång "
"Räcka längre" är en något bisarr fras.

Men pausar man uttagen så förbrukas ju inte pensionskapitalet under den tiden. Och när man startar igen så blir utbetalningarna större.
Är väl ganska så trivialt att inse.
Citera
2026-02-16, 13:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Jag kommer att ta ut allt så fort som möjligt medans jag har kraften kvar att resa och äta och dricka gott!
Sitta där på hemmet i rullstol efter hjärnblödningen och nöjt konstatera att miljonerna finns kvar...
Det är sådana som du som fyller media med gråtartiklar över hur liten pensionen är.
Citera
2026-02-16, 13:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
"Räcka längre" är en något bisarr fras.

Men pausar man uttagen så förbrukas ju inte pensionskapitalet under den tiden. Och när man startar igen så blir utbetalningarna större.
Är väl ganska så trivialt att inse.

Det är stor skillnad på att förbruka oskattat tjänstepensionskapital som dels ökar i värde och dels ärvs av dina förmånstagare,
om alternativet är att ta ut statlig pension plus jobba extra.. det låter kanon. blir du gammal kan du börja gasa på med tjänstepensionen dör du får dina arvingar det.

Finns väldigt många olika scenarion där det är bra att pausa TJP eftersom du knappt får jobba när du tar ut den.
Citera
2026-02-16, 13:48
  #20
Medlem
SodaFointains avatar
Om pensionen tar slut?
Citera
2026-02-16, 13:49
  #21
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Eeftersom ingen vet hur länge man kommer att leva talar detta för båda alternativen , ta ut allt på en gång eller spara tills du blir gammal så det är ingen underlag man seriöst kan ha som beslutsunderlag
Morfar är 99 år. Hans ålderdomshems avgift kostar 16 000 i månaden. Dyrt. han har mindre än mig Jag betalar 7000 för 68 kvadrat Inte äter man för 9000 i månaden.
__________________
Senast redigerad av SodaFointain 2026-02-16 kl. 13:53.
Citera
2026-02-16, 14:15
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Morfar är 99 år. Hans ålderdomshems avgift kostar 16 000 i månaden. Dyrt. han har mindre än mig Jag betalar 7000 för 68 kvadrat Inte äter man för 9000 i månaden.

Den tar aldrig slut, det är en gambling dels från staten och pensionsbolagen, med många undantag. Är du över 100 och har generösa avtal varit direktör halva livet kan du få 1 miljon+ i pension som har rullat i 40 år. Väldigt individuellt.. men det finns ett grundskydd.
Citera
2026-02-16, 16:06
  #23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
...är bara värdelöst! Håller med, ut med allt så fort det går!

Nej, kolla noga så du inte hamnar på statlig skatt.

Se till att vanlig pension och tjänstepension blir max 53,500 kr ( = 30 % skatt )
Citera
2026-02-16, 16:29
  #24
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej, kolla noga så du inte hamnar på statlig skatt.

Se till att vanlig pension och tjänstepension blir max 53,500 kr ( = 30 % skatt )

Man får (oftast) inte jobba (särskilt mycket) om man tar ut tjänstepensionen från 55 års ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in