Citat:
Ursprungligen postat av
torstenejag
https://www.expressen.se/ekonomi/pension/ulla-maj-71-valde-att-pausa-sin-tjanstepension/
Vad är detta för artikel . man slutar ta ut sin tjänstepension då räcker den längre ?? gör den fan inte den räcker ju lika länge även du inte pausar , det beror ju på om du handlar för pengarna och kan sköta din ekonomi själv , nej hon kan tydligen inte det utan måste få en fördelad veckorpeng av staten , som man sa till barn när man fick en peng "handla nu inte upp allt på en gång "
Nu vet jag inte hennes situation: Men jag minns en äldre kollega, som pausade sin Pension: Han var Pensionär i 6 månader sen kom han tillbaka: Han var inte als glad då drygt hälften av hans intjänade pension gick tillbaka i skatt i stället för knappt en 1/3del. Då det inte gick att pausa utbetalningarna när de väl startats.
Personligen börjar jag räkna på uttaget för att få ut så mycket som möjligt men hålla mig under gränsen för statlig skatt. Då skulle det vara praktiskt om man kan ta en Paus i uttaget om man skulle få in pengar från annat håll.
Det är inte speciellt kul att betala 20% mer skatt än man behöver.
Sen kan man väl fundera på dessa som flyttade till Portugal, tog ut allt skattefritt: Sen när pengarna var slut kom de hem till Sverige. Inte snyggt.
Sen vet jag några engelska bekanta som gjorde så, de flyttade till Thailand direkt när de fått sina avgångsvederlag(Typiskt uppläggi UK), sen fick de åka hem när "Flickvännen" gjort slut på allt.