2026-02-16, 11:08
Medlem
https://www.expressen.se/ekonomi/pension/ulla-maj-71-valde-att-pausa-sin-tjanstepension/

Vad är detta för artikel . man slutar ta ut sin tjänstepension då räcker den längre ?? gör den fan inte den räcker ju lika länge även du inte pausar , det beror ju på om du handlar för pengarna och kan sköta din ekonomi själv , nej hon kan tydligen inte det utan måste få en fördelad veckorpeng av staten , som man sa till barn när man fick en peng "handla nu inte upp allt på en gång "
Citera
2026-02-16, 11:33
Medlem
Jag kommer att ta ut allt så fort som möjligt medans jag har kraften kvar att resa och äta och dricka gott!
Sitta där på hemmet i rullstol efter hjärnblödningen och nöjt konstatera att miljonerna finns kvar...
Citera
2026-02-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Jag kommer att ta ut allt så fort som möjligt medans jag har kraften kvar att resa och äta och dricka gott!
Sitta där på hemmet i rullstol efter hjärnblödningen och nöjt konstatera att miljonerna finns kvar...

Samma. Från 55 blir det max uttag på direkten.
Citera
2026-02-16, 11:47
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja

...är bara värdelöst! Håller med, ut med allt så fort det går!
Citera
2026-02-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
https://www.expressen.se/ekonomi/pension/ulla-maj-71-valde-att-pausa-sin-tjanstepension/

Vad är detta för artikel . man slutar ta ut sin tjänstepension då räcker den längre ?? gör den fan inte den räcker ju lika länge även du inte pausar , det beror ju på om du handlar för pengarna och kan sköta din ekonomi själv , nej hon kan tydligen inte det utan måste få en fördelad veckorpeng av staten , som man sa till barn när man fick en peng "handla nu inte upp allt på en gång "

Beror ju på vad du har för inkomst, det är ju progressiv skatt, kan vara bra att kunna planera så man inte skattar bort för mycket, vidare är tjp placerat och de flesta snittar väl 6% avkastning iaf.
Citera
2026-02-16, 12:05
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ulla-Maj är väl som resten av svenska folket att så fort det finns pengar på kontot måste det spenderas.
Citera
2026-02-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Beror ju på vad du har för inkomst, det är ju progressiv skatt, kan vara bra att kunna planera så man inte skattar bort för mycket, vidare är tjp placerat och de flesta snittar väl 6% avkastning iaf.

Precis, man måste ta med i kalkylen vad man har för inkomster, jag tänker mig att man fortfarande har andra inkomster och därigenom får mycket pengar på en gång och får betala hiskeligt med skatt, minst 50%.

Är det så är det bäst att ta ut lite i taget.

Men annars, visst, det är bra ta ut sin lilla pension så snart som möjligt och själv investera pengarna om man så vill eller bara slösa bort och lita på att få bidrag senare i livet.
Citera
2026-02-16, 12:24
Medlem
Citat:
pengarna du tar ut kan du investera själv till samma eller bättre avkastning , men visst det finns en aspekt i att hålla inkomsten under statligt skatt , men det gör man lätt redan från början utan att pausa, man väljer utbetalninhstid i år på de respektive pensionskonton man har men även där kan det vara bättre att ta ut allt o placera själv ,
Citera
2026-02-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ulla-Maj är väl som resten av svenska folket att så fort det finns pengar på kontot måste det spenderas.
Ja troligen tur att pensionen ser ut som det gör , Ichile 20-21 tilläts folk i princip ta ut allt på en gång

Vad hände?

Miljontals människor tog ut pengar.

Många konton tömdes helt.

På kort sikt ökade konsumtionen.

På längre sikt skapade det problem: framtida pensioner minskade kraftigt och staten fick större ansvar.

Det blev en tydlig lärdom:
Att ge full frihet att ta ut hela pensionen kan fungera politiskt i kris – men det riskerar att skapa stora försörjningsproblem senare.
Citera
2026-02-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Precis, man måste ta med i kalkylen vad man har för inkomster, jag tänker mig att man fortfarande har andra inkomster och därigenom får mycket pengar på en gång och får betala hiskeligt med skatt, minst 50%.

Är det så är det bäst att ta ut lite i taget.

Men annars, visst, det är bra ta ut sin lilla pension så snart som möjligt och själv investera pengarna om man så vill eller bara slösa bort och lita på att få bidrag senare i livet.

Det är en djungel det där, för många kan den statliga pensionen räcka inkl PPM , många kommer upp i en dräglig inkomst plus att du kan jobba extra om du vill, som knappt inte är tillåtet med TJP(par timmar i veckan).. sen fyller man ut med TJP (som också kan ärvas) vid behov..det här har inte gått innan.
Citera
2026-02-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
pengarna du tar ut kan du investera själv till samma eller bättre avkastning , men visst det finns en aspekt i att hålla inkomsten under statligt skatt , men det gör man lätt redan från början utan att pausa, man väljer utbetalninhstid i år på de respektive pensionskonton man har men även där kan det vara bättre att ta ut allt o placera själv ,

Allt bygger ju på hur länge du kommer leva, jag hade hellre tagit ut den statliga pensionen som inte kan ärvas först(exkl PPM) och sen toppa upp med TJP vid behov och sen bromsa beroende på inkomst och behov.
Citera
2026-02-16, 12:38
Medlem
Citat:
Allt bygger ju på hur länge du kommer leva, jag hade hellre tagit ut den statliga pensionen som inte kan ärvas först(exkl PPM) och sen toppa upp med TJP vid behov och sen bromsa beroende på inkomst och behov.
Eeftersom ingen vet hur länge man kommer att leva talar detta för båda alternativen , ta ut allt på en gång eller spara tills du blir gammal så det är ingen underlag man seriöst kan ha som beslutsunderlag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in