Citat:
Ursprungligen postat av
LDRLDR
Om du inte är född mellan 1937-1953 eller liknande, då har du helt eller delvis garanterad pension baserad på din lön.
Hade du VD-lön 1996.. typ 100.000 i månaden har du 200.000 per månad idag typ..
Du vet inte hur pensionssystemet fungerar.
Visst, det finns en del äldre tjänstepensioner som är förmånsbaserade, och den förmånen baserades på den premie du betalade.
Inte billig.
Numera är de premiebaserade, och avkastningen beror på hur du, eller ditt bolag, placerat pengarna.
Inget av detta rör den statliga pensionen.
Och väljer du att jobba efter pension kan det vara klokt att pausa tjänstepensionen, för att slippa statlig skatt.