2026-02-16, 16:32
  #25
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Morfar är 99 år. Hans ålderdomshems avgift kostar 16 000 i månaden. Dyrt. han har mindre än mig Jag betalar 7000 för 68 kvadrat Inte äter man för 9000 i månaden.

Den är inkomstprövad. Har du låg pension betalar du bara hälften.
Det är personalen som kostar.
Citera
2026-02-16, 16:35
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Den tar aldrig slut, det är en gambling dels från staten och pensionsbolagen, med många undantag. Är du över 100 och har generösa avtal varit direktör halva livet kan du få 1 miljon+ i pension som har rullat i 40 år. Väldigt individuellt.. men det finns ett grundskydd.
1 mille + de var inte mkt de måste vara fel
Citera
2026-02-16, 16:45
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
1 mille + de var inte mkt de måste vara fel

Inkomst av tjänst(pension), det finns många 80-110 år gamla människor som jobbat som direktörer med förmånsbestämd pension som lyfter 1-2-3+ milj per år

det är försäkringsbolagen som tar smällen
Citera
2026-02-16, 17:31
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Inkomst av tjänst(pension), det finns många 80-110 år gamla människor som jobbat som direktörer med förmånsbestämd pension som lyfter 1-2-3+ milj per år

det är försäkringsbolagen som tar smällen
Många är nog en lätt överdrift och försäkringsbolag tar ingen smäll , har man en sådan pension har man haft en enormt hög lön med´stora inbetalningar till sin försäkring
Citera
2026-02-16, 17:41
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Många är nog en lätt överdrift och försäkringsbolag tar ingen smäll , har man en sådan pension har man haft en enormt hög lön med´stora inbetalningar till sin försäkring

Du förstår vad jag menar folk födda 1938 och yngre, hela andra regler.. och rent generellt är det ju enormt svårt att räkna på det här, hur du ska ta ut statlig pension , TJP.. men detta med att man kan pausa och starta TJP som är nytt måste vara positivt för de flesta ?
Citera
2026-02-16, 17:42
  #30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Den tar aldrig slut, det är en gambling dels från staten och pensionsbolagen, med många undantag. Är du över 100 och har generösa avtal varit direktör halva livet kan du få 1 miljon+ i pension som har rullat i 40 år. Väldigt individuellt.. men det finns ett grundskydd.
Den statliga pensionen är livsvarig. Dina tjänstepensioner är oftast inte det, utan består av ett kapital du sakta gnager ned.
Citera
2026-02-16, 17:46
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Den statliga pensionen är livsvarig. Dina tjänstepensioner är oftast inte det, utan består av ett kapital du sakta gnager ned.

Om du inte är född mellan 1937-1953 eller liknande, då har du helt eller delvis garanterad pension baserad på din lön.

Hade du VD-lön 1996.. typ 100.000 i månaden har du 200.000 per månad idag typ..
__________________
Senast redigerad av LDRLDR 2026-02-16 kl. 17:49.
Citera
2026-02-16, 17:52
  #32
Medlem
SodaFointains avatar
Min lär ta slut har mindre än 20 000 i allmänna pension fonden man sparar i en fond med
Citera
2026-02-16, 18:25
  #33
Medlem
Finns en fördel till, oskattade pengar innebär mer kapital som kan få avkastning.
Citera
2026-02-16, 18:29
  #34
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Om du inte är född mellan 1937-1953 eller liknande, då har du helt eller delvis garanterad pension baserad på din lön.

Hade du VD-lön 1996.. typ 100.000 i månaden har du 200.000 per månad idag typ..
Du vet inte hur pensionssystemet fungerar.

Visst, det finns en del äldre tjänstepensioner som är förmånsbaserade, och den förmånen baserades på den premie du betalade.
Inte billig.
Numera är de premiebaserade, och avkastningen beror på hur du, eller ditt bolag, placerat pengarna.

Inget av detta rör den statliga pensionen.

Och väljer du att jobba efter pension kan det vara klokt att pausa tjänstepensionen, för att slippa statlig skatt.
Citera
2026-02-16, 18:30
  #35
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Jag kommer att ta ut allt så fort som möjligt medans jag har kraften kvar att resa och äta och dricka gott!
Sitta där på hemmet i rullstol efter hjärnblödningen och nöjt konstatera att miljonerna finns kvar...

Väldigt klokt skrivet. För om du har pengar kvar när blöjan sätts på dig så får du betala svinmycket för en plats på långvården med nerpissad blöja och som lök på laxen bli bestulen på vigeselringarna.
Citera
2026-02-16, 19:02
  #36
Medlem
Jag tog ut allt på 5 år. Har sk bakomliggande
sjukdom.
Om man kan sköta ekonomi så
Funkar det fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in