2026-02-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-DWiking
Det var ju även ett fall nyligen där en kvinnlig försvarsadvokat ville att domaren skulle döma en man till våldtäkt även när åklagaren själv sa att det saknades bevis för en våldtäkt

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/straffavgift-for-advokat-saknar-grundlaggande-processkunskap/
Vilket ledde till att hon fick böta en hyfsat stor summa. Det finns alltid tokstollar i alla läger, varför dra växlar på det.
Citera
2026-02-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
https://www.folkbladet.nu/2026-02-12/aklagarens-teori-har-avslojas-hennes-logner-d8320

Vad tycker flashback kommer hon bli friad eller vad hamnar straffet på?

.................................................. ...............

Delar av citerad text bortredigerad på grund av regel 1.02 om upphovsrättsskyddat material, resterande lagt i citatruta för tydlighetens skull.

/Mod

Eftersom artikeln är låst kan jag inte sätta mig in i fallet så mycket att jag kan ge en kvalificerad gissning. Men om åklagaren väljer att åtala henne så är jag rätt säker på att hon blir fälld. En 20-årig kvinna fick ett års fängelse för ett liknande brott men i det här fallet är väl den misstänkte väldigt ung?
Citera
2026-02-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Ja men det jag kommenterade på var att det skulle va dubbelt straff eller liknande. Jag tror inte på att det är rätt väg att gå. Jag tror primärt att vi behöver skydda kvinnor som blir våldtagna. Här inne verkar finnas ett stort engagemang att öka möjligheterna för män att våldta och att öka kvinnors rädsla för att anmäla. Det ställer jag mig inte bakom.
Om du tror vi behöver skydda kvinnor borde du vara emot massinvandringen vilket du inte verkar vara
Citera
2026-02-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Detta är betydligt vanligare än man tror och det är många som borde åtalats för falsk beskyllning där domen istället blivit våldtäkt fast det är uppenbart att kvinnan ljuger för att få skadestånd
Precis, och det ser vi i alla trådar på forumet numera.

Tomathoran och co försöker först ljuga för det ska se ut som en våldtäkt, sedan när de blir avslöjade blir det tyst.

De lyser fö med sin frånvaro i den här tråden
Citera
2026-02-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Permanent varning i profilerna på sociala medier och dejtingappar känns som en passande bonus för dessa lögnare.
Och en brännmärkrks tatuering i pannan med
Citera
2026-02-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Om alla ska vara lika inför lagen, varför skall då tjejen staffas dubbelt så hårt?
PGR av uppsåtet och att man skapar ett brott som inte finns.
Citera
2026-02-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Om alla ska vara lika inför lagen, varför skall då tjejen staffas dubbelt så hårt?
Självklart ska en kille som falskanmäler våldtäkt ha samma straff, det är väl rättvist. Du får ju förklara hur du menar här
Citera
2026-02-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Är dock relativt vanligt att många inte anmäler när de befinner sig i relationen för att de är rädda eller fortfarande har nån slags känslor så istället gör de det efter en viss tid gått och så skyller våldtäktsmannen på just det du skriver.
Egen erfarenhet eller?
Citera
2026-02-13, 14:01
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
Egen erfarenhet eller?

Har varit målsägandebiträde i våldtäktsmål
Citera
2026-02-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Hon förtjänar dödstraff
I valfritt arabland hade hon stenats till döds och det är ju hennes kompisar så varför inte?
Citera
2026-02-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-DWiking
Det var ju även ett fall nyligen där en kvinnlig försvarsadvokat ville att domaren skulle döma en man till våldtäkt även när åklagaren själv sa att det saknades bevis för en våldtäkt

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/straffavgift-for-advokat-saknar-grundlaggande-processkunskap/

Nu kan man inte läsa hela artikeln. Där framgår det att personen var målsägandebiträde* och inte försvarsadvokat i fallet. Dock verkar det som om hon inte förstod grundläggande processrätt. Så kvinnan försvarade inte mannen i fråga.

*Målsägandebiträde är ett särskilt biträde som kan förordnas av allmän domstol för den som har drabbats av ett brott när förundersökning har inletts.
Citera
2026-02-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Vad får hon för straff var frågan.

Hon får inget straff. Pga ålder.

Hade hon varit 20 år så hade hon fått ett STRÄNGT STRAFF

dömts för falsk tillvitelse till skyddstillsyn och 80 dagsböter a 50 kronor

Skyddstillsyn är inte kul vill jag meddela. Man tvingas prata med frivården en gång i månaden
prata med frivården en gång i månaden? Vilken lyx, en gång i veckan hör jag om här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in