2026-02-12, 10:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Inte strängare än vad det är idag eftersom det antagligen får kvinnor som tvekar att undvika att anmäla. Tröskeln att göra en anmälning är redan stor i sakens natur.

Och vad är straffet idag?

Du förstår att tjejen alltså har varit helt likgiltig till att sätta en oskyldig kille i fängelse i minst 3 år och flera hundratusen koronor i skadestånd? Uppepå det det stigma han skulle få leva med i resten av sitt liv och sociala problem det skulle ge honom? Svårigheter på arbetsmarknaden?

Eller är detta inte av vikt för dig?
Citera
2026-02-12, 10:58
Medlem
Apologs avatar
Citat:
En tjej som är under 18 år står åtalad för grov falsk beskyllning.
Antar att de båda är under 18 år? Helt otroligt att man sätter tonåringar i häkte för lite kärleksdrama.
Citera
2026-02-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Varför det?

Straff riskerar (välförtjänt) om man ljuger, och det kan bevisas. Det är inte så att varje gång någon frias så kommer offret att bli dömt för grov beskyllning istället.

Men det är riktigt vidrigt brott som nämns i ts, för det räcker med en anklagelse av den här typen av brott för att den som blir nedkyld ska anses skyldig i mångas ögon oavsett om han frikänns, då alla "vet" att de flesta skyldiga gärningsmän också blir frikända.

Ja men det jag kommenterade på var att det skulle va dubbelt straff eller liknande. Jag tror inte på att det är rätt väg att gå. Jag tror primärt att vi behöver skydda kvinnor som blir våldtagna. Här inne verkar finnas ett stort engagemang att öka möjligheterna för män att våldta och att öka kvinnors rädsla för att anmäla. Det ställer jag mig inte bakom.
Citera
2026-02-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och vad är straffet idag?

Du förstår att tjejen alltså har varit helt likgiltig till att sätta en oskyldig kille i fängelse i minst 3 år och flera hundratusen koronor i skadestånd? Uppepå det det stigma han skulle få leva med i resten av sitt liv och sociala problem det skulle ge honom? Svårigheter på arbetsmarknaden?

Eller är detta inte av vikt för dig?

1. Du får ta reda på det själv.

2. Jag förstår vad hon gjort. Hon behöver inte få dubbelt straff för en annan brottsrubricering pga. det.

3. Jo men jag kan ändå se vilka som lider mest här. Kvinnor som blir våldtagna.
Citera
2026-02-12, 11:05
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ja men det jag kommenterade på var att det skulle va dubbelt straff eller liknande. Jag tror inte på att det är rätt väg att gå. Jag tror primärt att vi behöver skydda kvinnor som blir våldtagna. Här inne verkar finnas ett stort engagemang att öka möjligheterna för män att våldta och att öka kvinnors rädsla för att anmäla. Det ställer jag mig inte bakom.
Citat:
3. Jo men jag kan ändå se vilka som lider mest här. Kvinnor som blir våldtagna.
Ingen kvinna är våldtagen i detta fallet/tråden. Det handlar om en falskanmälan i Umeå.
Citera
2026-02-12, 11:06
Medlem
Detta är betydligt vanligare än man tror och det är många som borde åtalats för falsk beskyllning där domen istället blivit våldtäkt fast det är uppenbart att kvinnan ljuger för att få skadestånd
Citera
2026-02-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Den nya samtyckeslagen. Unga killar anmäls på löpande band. Och får sina liv förstörda. Ett incitament är dom nya ersättningarna. 215k plus 100k från hemförsäkringen. 315k sug på den. Det här säger mycket om våran samtid/nutid i Sverige.

40% döms på hörsägen, inga bevis inga vittnen ingen DNA. Ingenting. Du är rättslös som man idag. Många advokater pratar om det här idag och vill få en ändring på samtyckeslagen. Detta är toppen på ett isberg. Unga killar måste undvika one night stands 2026. Detta är fakta.

Håller med dig om att folk döms för våldtäkt på löpande band utan tillstymmelse till bevis
Citera
2026-02-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad tycker du att straffet för en uppenbar falskanmälan ska vara då?

3 år samma som en våldtäkt ger låter rimligt
Citera
2026-02-12, 11:24
Medlem
Permanent varning i profilerna på sociala medier och dejtingappar känns som en passande bonus för dessa lögnare.
Citera
2026-02-12, 11:37
Medlem
dude2ks avatar
Inte ens en duglig hora. Illa!
Citera
2026-02-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Straffet för en falsk beskyllning som denna, och som kvinnor ofta gör av olika anledningar, t.ex girighet(skadeståndsförhoppning) eller hämndbegär för någon upplevd kränkning, borde vara dubbelt mot vad beskyllningen hade givit om den beskyllda personen blivit dömd. Det är enda sättet att komma till rätta med dessa grova lögner som florerar i dagens samhälle i spåret av feminismen och metoo osv.

Våldtäkt brukar ju iaf ge 2-3 år, så 4 år borde det minst vara för att falskanklaga någon för våldtäkt.

Alla skall vara lika inför lagen, det skall inte ges några fördelar beroende på kön. (Regeringsformen 1:a kapitlet 2:a paragrafen)

Om alla ska vara lika inför lagen, varför skall då tjejen staffas dubbelt så hårt?
Citera
2026-02-12, 11:46
Medlem
glockenreins avatar
Hur kunde åklagaren avgöra att hon ljugit? De brukar ju i 90%+ av fallen inte kunna styrka att brott begåtts pga svårt bevisläge men att det fastställs att målsäganden ljugit måste ju vara extremt ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in