2026-02-12, 20:49
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Inkassobolagen kanske borde ta till sig detta istället för att hota med rättsliga åtgärder.

Betala inom 10 dagar, annars blir du en arbetslös strulputte och får bo under ett brofäste

Och aldrig få åka utomlands dessutom...
Citera
2026-02-12, 21:01
Medlem
Citat:
Och då var vi där igen att du tydligen hellre betalar en helt uppenbart felaktig p-bot på 700kr än att bestrida, riskera hamna i lexbase och automatiskt klassas som en strulputte, eller? Även om du vinner i rätten och får böterna avskrivna är du ju nu enligt dig rökt på både bostads och arbetsmarknaden då tydligen ingen ens bemödar sig med att kolla vad domen gäller. Är det värt det för 700kr?
Men nu är ju räkningen från Atg inte felaktigt, här har spelaren aka bedragaren valt att tillförskansat sig pengar man inte har rätt till och Atg väljer att agera vilket jag anser är rätt.

Begår man bedrägeri så skall man bli dömd även om det är mot större företag. Att jämföra med fakturor från hantverkaren och p-böter är något helt annat. Visst bedragaren kan välja att överklaga men Atg sitter på alla bevis så bedragaren har ingenting att sätta emot om det blir rättegång.
Citera
2026-02-12, 21:09
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marco98
Hahah, precis. Jag kanske tänker galet här, men att dom är så pass ”snälla” med att inte begära ränta och att dom dessutom ger flera månaders återbetalningstid låter ju lite som om dom helst gärna själva slipper domstol för att dom inte är 100% säkra på att vinna målet, eller önsketänker jag nu?

Vad tror du chansen är att man vinner målet och behåller pengarna?

Slipper domstol? Ni är redan i domstol. De vill ha en förlikning eftersom de faktiska ombudskostnaderna är mycket högre än vad de kan få ersatt.

Om du kan betala direkt; erbjud dig att göra det mot att de återkallar målet så det skrivs av. Enda sättet att undvika en dom här.
Citera
2026-02-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Men nu är ju räkningen från Atg inte felaktigt, här har spelaren aka bedragaren valt att tillförskansat sig pengar man inte har rätt till och Atg väljer att agera vilket jag anser är rätt.

Begår man bedrägeri så skall man bli dömd även om det är mot större företag. Att jämföra med fakturor från hantverkaren och p-böter är något helt annat. Visst bedragaren kan välja att överklaga men Atg sitter på alla bevis så bedragaren har ingenting att sätta emot om det blir rättegång.

Det här handlar inte om något bedrägeri, bara om huruvida en betalning var felaktig eller inte och om den ska gå åter.

Vad som har hänt och hur det gått till är ju glasklart så i sak har ju atg rätt, men det finns kryphål i lagen kring detta med condictio indebiti. Pytteliten chans att några spelare kan nyttja detta.
Citera
2026-02-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Slipper domstol? Ni är redan i domstol. De vill ha en förlikning eftersom de faktiska ombudskostnaderna är mycket högre än vad de kan få ersatt.

Om du kan betala direkt; erbjud dig att göra det mot att de återkallar målet så det skrivs av. Enda sättet att undvika en dom här.

De verka dock vilja stadfästa förlikningen. De kanske vill undvika att spelaren stämmer dem i framtiden i samma ärende om nån annan råkar vinna en huvudförhandling.
Citera
2026-02-12, 21:35
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
De verka dock vilja stadfästa förlikningen. De kanske vill undvika att spelaren stämmer dem i framtiden i samma ärende om nån annan råkar vinna en huvudförhandling.

Nä. De vill ha den stadfäst för att kunna begära verkställighet om han inte betalar... om han betalar direkt är de antagligen OK med en återkallelse.

Vad skulle grunden för att stämma ATG vara om man frivilligt betalat tillbaka? Knappast något ATG är oroliga för.
Citera
2026-02-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Nä. De vill ha den stadfäst för att kunna begära verkställighet om han inte betalar... om han betalar direkt är de antagligen OK med en återkallelse.

Vad skulle grunden för att stämma ATG vara om man frivilligt betalat tillbaka? Knappast något ATG är oroliga för.

Det om något borde de isf ha lockat med i brevet om de är beredda att gå med på. Därför jag undrar om de inte bara vill ha exekutionstiteln utan även helstänga ärendet.
Citera
2026-02-12, 21:51
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Det om något borde de isf ha lockat med i brevet om de är beredda att gå med på. Därför jag undrar om de inte bara vill ha exekutionstiteln utan även helstänga ärendet.

De utgår från att motparten inte bryr sig om det blir en dom eller inte och vill bara få ett snabbt avslut genom att erbjuda en lång betalningstid.
Citera
2026-02-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du läser skriven text lika illa som "LimitedByAsholes".

Jag har aldrig sagt att det är det värsta man kan råka ut för, men att det är jävligt onödigt i ett fall som detta. Man vet att man kommer förlora, och om en presumtiv hyresvärd läser att du tjafsat om ärendet med ATG så finns risken att man inte får hyra.

Konstigare än så är det inte.

Får väl se hur det slutar för de som kör hela vägen, jag vidhåller ändå att ditt tjat om hyresvärdarna är ett skitargument att vika ner sig för.

Vem vet, kanske domstolen inte gillar det faktum att ATG faktiskt godkände uttagen och fick spelarna att tro att vinsten var på riktigt varpå de genom att blåsa pengarna inrättade sig efter dem.
Citera
2026-02-12, 22:06
Medlem
Citat:
Får väl se hur det slutar för de som kör hela vägen, jag vidhåller ändå att ditt tjat om hyresvärdarna är ett skitargument att vika ner sig för.

Vem vet, kanske domstolen inte gillar det faktum att ATG faktiskt godkände uttagen och fick spelarna att tro att vinsten var på riktigt varpå de genom att blåsa pengarna inrättade sig efter dem.
Jo, jag inser att vi ser olika på saken. Jag hade kanske tagit strid om jag haft lite mer kött på benen, och om det rört sig om betydligt mer. Men här kan det inte handla om annat än skolungdomar som anser att tjugotusen är värt att strida för, utan att se på de eventuella konsekvenserna om ett par år.
Citera
2026-02-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, jag inser att vi ser olika på saken. Jag hade kanske tagit strid om jag haft lite mer kött på benen, och om det rört sig om betydligt mer. Men här kan det inte handla om annat än skolungdomar som anser att tjugotusen är värt att strida för, utan att se på de eventuella konsekvenserna om ett par år.

Hade det rört sig om över 29 600kr hade jag blivit skitnödig och backat. Hade aldrig riskerat rättegångskostnader på flera hundratusen under de här förutsättningarna. Det är ju lixom nyckeln här att det bara handlar om 20k och därmed är nästintill gratis i sammanhanget att köra det hela vägen, några tusenlappar bara.
Citera
2026-02-12, 22:23
Medlem
Citat:
Hade det rört sig om över 29 600kr hade jag blivit skitnödig och backat. Hade aldrig riskerat rättegångskostnader på flera hundratusen under de här förutsättningarna. Det är ju lixom nyckeln här att det bara handlar om 20k och därmed är nästintill gratis i sammanhanget att köra det hela vägen, några tusenlappar bara.
Jo, du ser det som "nästan gratis". Jag ser det som totalt onödigt. Jag ser ingen som helst vits med att bråka om något som man så gott som garanterat kommer att förlora, för bara tjugotusen och som kan ställa till det i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in