2026-02-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marco98
Okej, låt säga att ATG väljer att dra detta till domstol efter att man bestridit kravet på återbetalning, då återstår ju en minst sagt några intressanta frågor:

1. Vem står för bevisbördan och de medförande rättegångskostnaderna vid ”förlorad” rättegång? Spelaren eller ATG?

2. Innebär att bli dragen till domstol även att det blir fråga om en brottsmisstanke (ex. bedrägeri elr liknande) eller behandlas endast frågan om man skall betala tillbaka eller inte? Dvs blir det prick i registret + återbetalning som gäller eller fortfarande endast återbetalning?

Om det senare alternativet är det som gäller så låter det ju oerhört korkat att INTE ta det till domstol och hoppas på det bästa för dom som dragit ut cash eftersom det värsta som kan hända fortfarande är att man bara behöver betala tillbaka beloppet.

Citat:
Okej, fick följande mail från dem gällande eventuell förlikning:

Vi är beredda att nå en överenskommelse med dig avseende vårt krav mot dig som handläggs av Attunda tingsrätt.

Du betalar:

1. det kapitalbelopp som vi har begärt (det vill säga 20 000 kronor); och

2. våra avgifter och kostnader hos Kronofogdemyndigheten om 680 kronor och den ytterligare avgift som vi har betalat till tingsrätten vid begäran om målets överlämnade till tingsrätten om 600 kronor.
Det vill säga totalt 21 280 kronor.

Betalning av hela beloppet om 21 280 kronor ska ske inom 90 dagar.

Vi avstår från att kräva ersättning för ränta och för övriga rättegångskostnader som vida överstiger begärt belopp.

Förlikningen stadfästs i en dom, detta hanteras av vårt ombud. Om tingsrätten ber dig yttra dig ska du bekräfta till tingsrätten att du inte har några invändningar.

Vad säger ni folket? Tar gärna emot era tankar och synpunkter.

Frågan du får ställa dig är om du tycker det är värt att chansa på en rättegång och hoppas på det bästa och riskera ytterligare ca 2000kr. Värre blir det ju inte iaf
Citera
2026-02-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Frågan du får ställa dig är om du tycker det är värt att chansa på en rättegång och hoppas på det bästa och riskera ytterligare ca 2000kr. Värre blir det ju inte iaf

Ett utslag i ”rättegång” gör att en syns på exempelvis Lexbase..
Citera
2026-02-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Ett utslag i ”rättegång” gör att en syns på exempelvis Lexbase..

Det gör en stadsfäst dom vid förlikning oxå.
Citera
2026-02-12, 00:30
Medlem
Citat:

Hahah, precis. Jag kanske tänker galet här, men att dom är så pass ”snälla” med att inte begära ränta och att dom dessutom ger flera månaders återbetalningstid låter ju lite som om dom helst gärna själva slipper domstol för att dom inte är 100% säkra på att vinna målet, eller önsketänker jag nu?

Vad tror du chansen är att man vinner målet och behåller pengarna?
Senast redigerad av Marco98 2026-02-12 kl. 00:34.
Citera
2026-02-12, 03:05
Medlem
Citat:
Hahah, precis. Jag kanske tänker galet här, men att dom är så pass ”snälla” med att inte begära ränta och att dom dessutom ger flera månaders återbetalningstid låter ju lite som om dom helst gärna själva slipper domstol för att dom inte är 100% säkra på att vinna målet, eller önsketänker jag nu?
Tror helt enkelt att det handlar om att de inser att ungarna som spelat redan gjort av med pengarna, och behöver tid på sig för att skrapa ihop dem igen.

Sedan så kostar det ATG mindre att få in lite än att dra det till rätten.
Citera
2026-02-12, 07:07
Medlem
Citat:

Vad tror du chansen är att man vinner målet och behåller pengarna?

De vill nog slippa domstolen för att det blir ljusår billigare för dem att avsluta det här och nu. Ger dig rabatt på 2 lax, nappar du har de själva sparat mångdubbelt den summan. Dessutom ligger det ju verkligen i ATGs intresse att få till en stadsfäst dom. Det är en exekutionstitel de kan ge kronofogden för indrivning coh då kan du inte bestrida. Förlora tror jag inte de är direkt oroade över faktiskt.

Är du en av de som nyreggade ett konto och tog ut 20 lax på under 10 minuter utan att ha satt in en krona är oddsen nog inte jättebra. Man kan ju hoppas på att det faller på någon teknisk detalj.
Citera
2026-02-12, 16:33
Medlem
Citat:
De vill nog slippa domstolen för att det blir ljusår billigare för dem att avsluta det här och nu. Ger dig rabatt på 2 lax, nappar du har de själva sparat mångdubbelt den summan. Dessutom ligger det ju verkligen i ATGs intresse att få till en stadsfäst dom. Det är en exekutionstitel de kan ge kronofogden för indrivning coh då kan du inte bestrida. Förlora tror jag inte de är direkt oroade över faktiskt.

Är du en av de som nyreggade ett konto och tog ut 20 lax på under 10 minuter utan att ha satt in en krona är oddsen nog inte jättebra. Man kan ju hoppas på att det faller på någon teknisk detalj.

Nja, hade haft mitt konto ca 2 år men knappt spelat där, men jag satte inte in något den specifika dagen, kanske hade ett litet saldo dock. Tror du de som redan hade ett saldo eller satte in en hundring kommer undan?
Citera
2026-02-12, 17:03
Medlem
Citat:
Nja, hade haft mitt konto ca 2 år men knappt spelat där, men jag satte inte in något den specifika dagen, kanske hade ett litet saldo dock. Tror du de som redan hade ett saldo eller satte in en hundring kommer undan?

Hade iaf blivit lättare att argumentera för att man inte upplevde att något var fel. Om det nu ens spelar någon roll i rätten
Citera
2026-02-12, 17:40
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Citat:

Sitt lugn i båten och se vad som händer istället för att oroa dig över ditten och datten.
Du bor inte i Saudiarabien där du riskerar hundra piskrapp direkt, så varför denna oro?
Är det för att ärkeidioter som Stiffinger har skrämt upp dig med sina domedagsprofetior över vad du och andra "bedragare" riskerar?
Citera
2026-02-12, 18:52
Medlem
Lyssna på Mr Asshole så kommer allt att gå bra och du har snart din egna sida på Lexbase om du inte redan har detta.

Finns ingen arbetsgivare som vill ta i dig med tång om du hamnar där, du kan få svårt att resa till x antal länder om du blir dömd (de gillar inte bedragare).

20k är en piss i havet och jag hade inte ens chansat på detta.

Sen varför skulle du komma undan för? Allt finns loggat och de sitter på alla bevis, bara att bita i det sura äpplet och inse att du kommer att förlora målet om du väljer att tacka nej till deras mycket generösa erbjudande.
Citera
2026-02-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Har också jättesvårt att förstå det, men är man i början av sin karriär så är det nog extremt mycket pengar samtidigt som konsekvenstänket är lågt.

Det bästa hade varit att inte spela alls, men om nu någon hamnat där, så hade väl det fiffigaste varit att betala tillbaka direkt, då hade problemet varit ur världen. Förstår inte hur någon kan rekommendera andra att bara fortsätta tjafsa och därmed hamna på Lexbase.

Tyvärr har nog många av spelarna inget av pengarna kvar.
Citera
2026-02-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Lyssna på Mr Asshole så kommer allt att gå bra och du har snart din egna sida på Lexbase om du inte redan har detta.

Finns ingen arbetsgivare som vill ta i dig med tång om du hamnar där, du kan få svårt att resa till x antal länder om du blir dömd (de gillar inte bedragare).

Sen varför skulle du komma undan för? Allt finns loggat och de sitter på alla bevis, bara att bita i det sura äpplet och inse att du kommer att förlora målet om du väljer att tacka nej till deras mycket generösa erbjudande.

Så om man bestrider en p-bot eller en saltad hantverkarfaktura så är man rökt på arbetsmarknaden och kan knappt resa utomlands längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in