2026-02-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Hej igen alla!

Som alla vet så läggs Suboxone ner i Sverige och slutas sälja. Alla Suboxone tabletter (2/8/16 mg)/filmer (2/8/12 mg) och Subutex injektionen (100/300 mg) kommer försvinna. Tabletterna e redan borttagna iaf där jag bor...så då får man Buprenorfin med Naloxon (8 mg) eller Zubsolv istället..Dvs. ingen skillnad när man har piller. Dem som har filmen får troligtvis piller elr injektionen. Tänkte kolla med er andra som har just Suboxone orginalet elr injektionen vad ni kommer få som alternativ? Företaget kommer satsa allt på USA marknaden istället.

Jag hade Subutex 300mg och fick buvidal 128mg. Fick höra att jag ska tillbaka efter 3 veckor då den går ut snabbare än Subutex.
Citera
2026-02-17, 12:22
Medlem
Byta från Subutex 300mg Depot till Metadon Lepovidon. Vad har jag att förvänta mig?
Kan jag få en nöjdare kropp? Mindre sug på andra droger som extra grej?
Jag är sugen på droger i allmänhet inte bara Fentanylet. Väldigt glad inför bytet men är också smått nojig. Kommer ju läggas in för bytet om jag vill. Vad tycker ni jag ska göra?
Bita ihop göra det hemma höja var 3e dag eller in på torken och höja varje dag?
Men med det jobbiga är att ligga där och glo i en säng hela insättningen.
Då lär dom säga att nej du sover så mycket vi kan inte höja mer, Kan jag tänka mig iallafall,
För varje gång jag legat på antingen psyk eller torken spenderar jag min tid till 90%% i sängen om inte mer. Sovande Om jag kan sova vill säga som inte alltid är det lättaste på torken.

Herren jag träffat på Beroendekliniken där jag bor säger ju att Levopidon är starkare och bättre effekt.
vilken är att föredra vanlig Metadon eller Levopidon. Förlåt med mycket frågor. Men ser fram emot bytet rätt mycket. Dock mycket frågor och oro kring bytet. Många jag pratat med som haft eller har Metadon säger att jag inte bör göra det och många säger tvärt om att det är det bästa dom gjort eller saknar för dom blitt utkastade vid sidomissbruk. Jag vill ju såklart slippa sug på andra droger också. Känna sig NÖJD för en gång skull. Eller är det bara att inse att som missbrukare är man ALDRIG nöjd.
Även om mitt fentanyl missbruk är största anledning till att jag ens har LARO. Frid!
Citera
2026-02-17, 15:42
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasst

NA/AA är ett icke religiöst program som är till för alla som vill sluta ta droger/dricka.

Inte riktigt rätt. De är religiösa men försöker maska det genom att själva kalla sig "spirituella". Men då de bara utgår från våra kristna värderingar så blir ju det ganska samma sak som att vara religiösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Kasst
Jag hade Subutex 300mg och fick buvidal 128mg. Fick höra att jag ska tillbaka efter 3 veckor då den går ut snabbare än Subutex.

Jaha? Var de tvungna att förtydliga det för dig när din dos mer än halverades? Hade du räknat med nåt annat?
Citera
2026-02-17, 15:59
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placebozin
Byta från Subutex 300mg Depot till Metadon Lepovidon. Vad har jag att förvänta mig?
Jag är sugen på droger i allmänhet inte bara Fentanylet. Väldigt glad inför bytet men är också smått nojig. Kommer ju läggas in för bytet om jag vill. Vad tycker ni jag ska göra?
Då lär dom säga att nej du sover så mycket vi kan inte höja mer, Kan jag tänka mig iallafall,
För varje gång jag legat på antingen psyk eller torken spenderar jag min tid till 90%% i sängen om inte mer. Sovande Om jag kan sova vill säga som inte alltid är det lättaste på torken.

Herren jag träffat på Beroendekliniken där jag bor säger ju att Levopidon är starkare och bättre effekt.
vilken är att föredra vanlig Metadon eller Levopidon. Förlåt med mycket frågor. Men ser fram emot bytet rätt mycket. Dock mycket frågor och oro kring bytet. Många jag pratat med som haft eller har Metadon säger att jag inte bör göra det och många säger tvärt om att det är det bästa dom gjort eller saknar för dom blitt utkastade vid sidomissbruk. Jag vill ju såklart slippa sug på andra droger också. Känna sig NÖJD för en gång skull. Eller är det bara att inse att som missbrukare är man ALDRIG nöjd.
Även om mitt fentanyl missbruk är största anledning till att jag ens har LARO. Frid!

Du kommer bli trött, slö, omotiverad, svettig, impotent, förstoppad, fet och så svullen så att du kommer se väldigt kul ut. Så det är ju bra att du roar andra på något sätt i alla fall när du väl orkar gå upp ur din soffa och går ut en sväng, för det är det enda aktiva du kommer ha lust och ork att göra. När du börjar märka att ditt liv inte blev riktigt så skönt och jonkat som du ville om några månader, eftersom biverkningarna förstör hela grejen, så kommer du inte kunna sluta. Det blir till och med svårt att gå tillbaka till sub då du alltid kommer känna att det är nåt som saknas då.

Till sist kommer du få massa kostiga fel i kroppen med hormonrubbningar och organsvikt och hjärtfel är du garanterad efter tillräckligt lång tid, så räkna med en minst 10 år för tidig död också. Du behöver inte gå på det speciellt länge för att drabbas av detta heller då det räcker med 10-15 år för att börja dra på sig dessa kroniska defekter man får av metadon, men de första biverkningarna jag räknade upp får du omgående. Så grattis till ditt nya liv!

Mvh
Mannen Utan Framtid
Citera
2026-02-17, 20:53
Medlem
Citat:

"Nöjdare kropp" lol 😂 Du kommer inte känna igen dig efter några veckor. Svullen buk å fet hy. Håller tummarna för att
Citera
2026-02-18, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum781
"Nöjdare kropp" lol 😂 Du kommer inte känna igen dig efter några veckor. Svullen buk å fet hy. Håller tummarna för att

visste inte hur jag skulle säga det. nöjdare kropp i den mening att jag känner mig nöjd och inte går och tänker på opiater som fentanyl eller oxys..
Citera
2026-02-19, 08:28
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlandsbo77
Finns Laro på Gotland ? Hur är mottagningen isåfall där?

Något specifikt du behöver veta?
Det går inte att skicka PM till dig.
Citera
2026-02-21, 00:30
Medlem
Citat:
Hej igen alla!

Som alla vet så läggs Suboxone ner i Sverige och slutas sälja. Alla Suboxone tabletter (2/8/16 mg)/filmer (2/8/12 mg) och Subutex injektionen (100/300 mg) kommer försvinna. Tabletterna e redan borttagna iaf där jag bor...så då får man Buprenorfin med Naloxon (8 mg) eller Zubsolv istället..Dvs. ingen skillnad när man har piller. Dem som har filmen får troligtvis piller elr injektionen. Tänkte kolla med er andra som har just Suboxone orginalet elr injektionen vad ni kommer få som alternativ? Företaget kommer satsa allt på USA marknaden istället.

Jag hade film och tycker dessa fungerade utmärkt. Frågade på apoteket om de kunde köpa in ett lager med tanke på att filmerna skulle sluta säljas men det gick inte för sig.
Så nu får jag hämta ut piller, tog det billigaste alternativet. Fungerar sämre med piller då dessa inte ger lika kraftig effekt på morgonen när jag tar dem och det tar längre tid för pillerna att smälta, samt att mer hamnar i svalget. Fungerar bättre för att jag är aningen mindre trött. Summa summarum; i stora drag likvärdigt.
Citera
2026-02-21, 00:38
Medlem
Citat:

Metadon har helt klart många biverkningar men det har buprenorfin också och det är absolut inte säkert att just du drabbas av viktuppgång, dålig hy mm.
Tycker du inte det fungerar så kan du ju alltid byta tillbaka.
Håller med om att det kan bli långtråkigt på torken men det finns flera fördelar att lägga in dig, till exempel övervakning av just biverkningar. Ta med dig ett gäng böcker så går tiden relativt snabbt.
Lycka till!
Citera
2026-02-21, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bardenfloo
Jag hade film och tycker dessa fungerade utmärkt. Frågade på apoteket om de kunde köpa in ett lager med tanke på att filmerna skulle sluta säljas men det gick inte för sig.
Så nu får jag hämta ut piller, tog det billigaste alternativet. Fungerar sämre med piller då dessa inte ger lika kraftig effekt på morgonen när jag tar dem och det tar längre tid för pillerna att smälta, samt att mer hamnar i svalget. Fungerar bättre för att jag är aningen mindre trött. Summa summarum; i stora drag likvärdigt.

Ja filmen ger starkare dock kortare effekt..Pillerna tar ca 15-20 min att smälta helt filmen 5 max 10 min. Tyckte ändå att när man var på filmerna så satt effekten knappt i 24h dock var jag på för låg dos då oxå. Filmerna riktigt bra om man har tillräklig dos så man håller hela dygnet. Man vet ju inte om det kommer komma några andra generiska filmer framöver. Men jag e nöjd på piller...kan vara att jag har högre dos nu vem vet. Det viktiga är att låta pillret smälta man tar en liten zipp vatten..sväljer det sedan placerar man tabletten på rätt plats, sen ska man sitta lite lätt framlutad och bara låta den smälta. Ingen mat/nikotin etc. 30 min innan man tar medicinen.
Citera
2026-02-22, 00:41
Medlem
Citat:
Ja filmen ger starkare dock kortare effekt..Pillerna tar ca 15-20 min att smälta helt filmen 5 max 10 min. Tyckte ändå att när man var på filmerna så satt effekten knappt i 24h dock var jag på för låg dos då oxå. Filmerna riktigt bra om man har tillräklig dos så man håller hela dygnet. Man vet ju inte om det kommer komma några andra generiska filmer framöver. Men jag e nöjd på piller...kan vara att jag har högre dos nu vem vet. Det viktiga är att låta pillret smälta man tar en liten zipp vatten..sväljer det sedan placerar man tabletten på rätt plats, sen ska man sitta lite lätt framlutad och bara låta den smälta. Ingen mat/nikotin etc. 30 min innan man tar medicinen.

Va bra att tabletterna fungerar för dig, vilken dos ligger du på? Jag har 2x8 mg och hade samma dos med filmerna. Periodvis har jag känt mig aningen abstinent, om du förstår vad jag menar, på morgonen innan intag. Jag har dock ingen lust att höja då jag misstänker att jag kommer bli mer trött av högre dos.
Citera
2026-02-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bardenfloo
Va bra att tabletterna fungerar för dig, vilken dos ligger du på? Jag har 2x8 mg och hade samma dos med filmerna. Periodvis har jag känt mig aningen abstinent, om du förstår vad jag menar, på morgonen innan intag. Jag har dock ingen lust att höja då jag misstänker att jag kommer bli mer trött av högre dos.

Har 2x8 tabletter, jag mår mkt bättre av att dela upp dosen..Men det där är olika beroende på hur länge man gått. Första åren bör man ta dosen exakt som man ska. Men man kan ju prova 8 morgon 8 em/kväll. eller 12 morgon 4 kväll. Man kan göra lite hur som helst, men tar jag 1 gång per dag så rent psykologiskt så börjar jag små absa..men jag tror det är för att det går för länge mellan doserna. Man ska göra det som fungerar bäst för en. Amerikanarna brukar dela mycket på doserna köra 8x3 eller 2x8 eller 4x4. Men jag tror helt klart det är psykologiskt, jag sitter här nu och har inte ens tagit mina doser än o klockan är snart 11. Enligt min teori så om man var van o ta opioiderna många ggr per dygn så blir det när man får sub o tar 1 gång per dygn för lång tid mellan doserna..Det är bara en teori jag har. Men är man osäker så ska man givetvis inte fippla själv med doserna. Men jag minns i början av LARO när man tog medicinen tidigt o man börjar känna av på em/kväll/natt/morgon. Dem flesta seriösa läkarna bryr sig inte hur man gör bara det fungerar för en. Alla är inte exakt likadana så. Jag tror även om man höjer så kommer man komma fram till samma problem. Kanske inte i alla fallen, men iaf i många. Om man oxå provat att typ hålla sig lite ifrån att ta medicinen så förstår man hur pass psykologiskt det egentligen är. Många påstår lixom att det tar 48-72h innan man ens börjar känna av abstinens. Det är dock alldeles för länge att gå utan medicin både fysiskt/psykiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in