2026-01-04, 01:55
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasst
Du borde verkligen verkligen ge NA en chans och om du redan har provat men inte gilla det ge det en chans till och bestäm dig för att gå på så många möten du bara orkar ett par månader. Jag är med i LARO men NA har varit ett fantastiskt tillägg för mig som både är beroende av opiater, alkohol och tjack. Jag tror inte jag hade klarat det utan möten, sponsor och stegarbete. Som du säkert vet är drogerna bara ett symptom för en beroendeperson. Det har ställt till med så sjukt mycket annat också som jag varit maktlös inför då jag lätt blir manisk och fastnar i mitt eget huvud.

Kanske låter lite svamligt men gör dig själv en tjänst och prova och lycka till verkligen vet hur jävligt det är när man kämpar

Tack för tipset.
Jag har väl kanske inte gett mig in i NA riktigt.
Har bara deltagit i ett par distansmöte, men kände väl att det var lite för mycket Hallelujah.
Är inte antireligion så, men det räcker med att jag är tillsammans med någon som är praktiserande kristen, tror inte att min behandling kan stärkas av något som jag absolut inte tror på.

Du kanske har någon speciell grupp att rekommendera?

Jag kanske har någon form av beroende personlighet, men vet att jag också kan vara utan det om jag är i en miljö som jag mår bra av och där vanan, rutinen och personerna är annorlunda samt att min tillgänglighet inte är där ännu.

Har spenderat en månad nyligen i ett afrikanskt land där jag var helt nykter utan att det ens var jobbigt, men jag har barn som jag tar hand om. Jag kan ju inte bara flytta, även om jag önskade att det gick och jag skulle må så mycket bättre.

Vad är LARO förresten?
Citera
2026-01-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavling.
Ingen som har svarat. Jag tänkte avvakta och se om det kom lite input, men jag får nog fatta mitt beslut helt själv. Så som läget är nu lutar det åt att jag informerar personalen om en av "säljarna" på mottagningen. Det skulle vara så gött att se honom torska så han inte längre kan sälja överskottet av metadon och köpa tjack och benso för inkomsten. Sen kan ni kalla mig för golare om ni vill, men rätt ska vara rätt. Även om det verkar reta LARO-folk något enormt att man informerar om de som inte sköter sig. Men det är just de som inte sköter sig som ställer till det för de som gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Min läkare förstår att preparat har bra mycket fler funktioner annat än att ta bort drogsuget. För en människa som haft apati och stora problem med måendet hela livet är det viktigt med en medicin som också stimulerar dopaminreceptorerna likt andra heroin och oxy som varit det enda som fått mig att öht orka leva. Då jag inte känner det på sub så kommer jag nästa vecka få börja med metadon. Kolla här, jag begriper att jag inte kommer sitta och nodda eller ”åh vad skönt,” men visst fan kommer den ha både antidepressiv och lugnande effekt som hel agonist. Metadon var en av mina favoritberusningsmedel, faktiskt #1. Var helt öppen med detta till läkaren och han köpte det resonemanget. Jag är en människa som sedan barnsben varit helt tom inombords egentligen. Ingen passion, inget intresse, så när jag kom i kontakt med opioder vid 21 års ålder utan att ha provat något annat så blev jag kär direkt. Det fyllde det tomma svarta hålet och jag kunde äntligen slappna av. Provat andra droger också, benzo inklusive men aldrig tyckt om eller gått på något annat än opioder, fentanyl, heroin, metadon. Subutex var ett preparat man tog illa tvunget om inget annat fanns där. Så anledningen till mitt byte är inte bara suget, det är ärligt talat den psykiska biten också - att få sin dopamin någonstans ifrån då jag saknar den funktionen fungerande.

Hur gåt det för dej nextlife? Har du kommit fram till någon bra medicinering eller.
Citera
2026-01-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt
Tack för tipset.
Jag har väl kanske inte gett mig in i NA riktigt.
Har bara deltagit i ett par distansmöte, men kände väl att det var lite för mycket Hallelujah.
Är inte antireligion så, men det räcker med att jag är tillsammans med någon som är praktiserande kristen, tror inte att min behandling kan stärkas av något som jag absolut inte tror på.

Du kanske har någon speciell grupp att rekommendera?

Jag kanske har någon form av beroende personlighet, men vet att jag också kan vara utan det om jag är i en miljö som jag mår bra av och där vanan, rutinen och personerna är annorlunda samt att min tillgänglighet inte är där ännu.

Har spenderat en månad nyligen i ett afrikanskt land där jag var helt nykter utan att det ens var jobbigt, men jag har barn som jag tar hand om. Jag kan ju inte bara flytta, även om jag önskade att det gick och jag skulle må så mycket bättre.

Vad är LARO förresten?

LARO är substitutionsprogrammet alltså vad denna tråden handlar om.
Jag förstår vad du menar med att NA känns religiöst och ja det finns ibland religösa personer där och språkbruket kan vara lite ”sekt-ish” men NA/AA är ett icke religiöst program som är till för alla som vill sluta ta droger/dricka.

För mig handlar det om att ha en gemenskap med personer som gått igen samma sak. Spelar ingen roll vad du har tagit, hur mycket du har tagit eller vem du är. Det är därför jag går dit. Hela mitt liv har kretsat kring droger och jag körde verkligen allt i botten senaste fem åren.

Säger inte att det är det bästa alternativet för dig men det är en fin sak att ha någon att ringa eller en plats att gå till när drogsuget är som värst. Hoppas du finner vad du söker för drogerna är inte lösningen!
Citera
2026-01-24, 11:12
Medlem
Finns Laro på Gotland ? Hur är mottagningen isåfall där?
Citera
2026-01-26, 14:54
Medlem
flykick666s avatar
Dom stänger massor av laro kliniker i malmö för att övergå till region skånes egna. Så nu måste jag hitta en annan mottagning och skriva in mig där, träffa ny läkare och allt sånt skit.
Jag är i 35 års åldern, har bostadsrätt sen länge, stabilt förhållande med min tjej, pluggade upp komvux för ca 5 år sen, började arbeta igen för drygt 4 år sen, haft fast anställning nu i drygt 3 år tillbaka, blev erbjuden en ledar roll i företaget för 2 år sen (dvs ansvarar för personal, rutiner, sköter kontakt med andra företag och fattar beslut i stunden), pluggar nu komvux vid sidan om för att bli behörig till en utbildning jag tänker söka till höst och jag har varit fri från tunga droger nu i rätt många år.
Jag har haft hemdoser från laro väldigt länge, bytade från subutex till 64/mg buvidal månads injektion för ca 9 månader sen och går på 60mg elvanse om dagen som jag får utskrivet en gång i månaden från min laro läkare. Har inga aktiva vänner och går sällan ut och festar.
Till problemet: Jag röker cannabis i princip varje kväll. Har alltid gjort, ser ingen anledning till att sluta. Det funkar för mig.

Till min fråga. Vilken mottagning i Malmö borde man söka sig till för mina behov och för att det inte ska bli massa skit om att jag måste börja lämna rena prov? Jag vill hitta en mottagning med en vettig läkare som tänker själv utan att vara nån jäkla paragraf-ryttare med min självmedicinering med cannabis.

Är det nån i Malmö med laro behandling som har nått tips eller tankar? Vilken mottagning har läkare som man faktiskt kan prata med och som kan ha överseende med rökat?
Senast redigerad av flykick666 2026-01-26 kl. 14:59.
Citera
2026-01-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flykick666
Dom stänger massor av laro kliniker i malmö för att övergå till region skånes egna. Så nu måste jag hitta en annan mottagning och skriva in mig där, träffa ny läkare och allt sånt skit.
Jag är i 35 års åldern, har bostadsrätt sen länge, stabilt förhållande med min tjej, pluggade upp komvux för ca 5 år sen, började arbeta igen för drygt 4 år sen, haft fast anställning nu i drygt 3 år tillbaka, blev erbjuden en ledar roll i företaget för 2 år sen (dvs ansvarar för personal, rutiner, sköter kontakt med andra företag och fattar beslut i stunden), pluggar nu komvux vid sidan om för att bli behörig till en utbildning jag tänker söka till höst och jag har varit fri från tunga droger nu i rätt många år.
Jag har haft hemdoser från laro väldigt länge, bytade från subutex till 64/mg buvidal månads injektion för ca 9 månader sen och går på 60mg elvanse om dagen som jag får utskrivet en gång i månaden från min laro läkare. Har inga aktiva vänner och går sällan ut och festar.
Till problemet: Jag röker cannabis i princip varje kväll. Har alltid gjort, ser ingen anledning till att sluta. Det funkar för mig.

Till min fråga. Vilken mottagning i Malmö borde man söka sig till för mina behov och för att det inte ska bli massa skit om att jag måste börja lämna rena prov? Jag vill hitta en mottagning med en vettig läkare som tänker själv utan att vara nån jäkla paragraf-ryttare med min självmedicinering med cannabis.

Är det nån i Malmö med laro behandling som har nått tips eller tankar? Vilken mottagning har läkare som man faktiskt kan prata med och som kan ha överseende med rökat?

Vet LARO ens att du röker dagligen xD shit det är inte bra om du har körkort o sånt..du kan ju bli av med allt om nått händer. Lixom att använda självmedicinering när du redan medicineras med buprenorfin & elvanse känns lite långsökt. Du vill röka på ingen BIG deal för dem flesta..dock är läkare speciella människor. Dem kan väll till viss del tycka att det interagerar med medicineringen. Och att det inte är lagligt..vilket gör att man träffar drog dealers...det ena kan leda till det andra etc. etc. Har själv nästan identiskt medicinering som dej fast får tablett på suben 2 x 8 mg + Elvansen. Har själv körkort och skulle aldrig riskera att röka dagligen whatsoever...Men säg det bara rakt ut du vill hitta en läkare som ser mellan fingrarna med cannabisen i Malmö området. Malmö är det bästa området i hela Sverige när det kommer till LARO. Du kan säkert hitta en mottagning och byta på 1177 på ett ögonblick. Sen vad folk tycker är en bra mottagning är högst subjektivt. Men du vill ju obviously ha en rätt "liberal" mottagning. Tycker bara att det skulle vara tragiskt om du nu riskerar en massa för att röka cannabis, bara ett tips om så är fallet. Att det är verkligen inte värt det! Du verkar byggt upp vad jag skulle kalla det ett "drömliv"...man ska inte låta en joint komma ivägen för det. Men kör du inte bil o sånt så blir det ju en helt annan fråga. Frågan är hur du gjort du måste ju fortfarande till mottagningen varje månad, har du inte pissat elr har dem förbisett det? Iofs hade du kört bil hade läkaren säkert varit tvungen att anmäla dig...Oavsett hoppas du hittar en mottagning som passar. Det bör ju inte bli några som helst problem, med tanke på location.
Citera
2026-01-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Vet LARO ens att du röker dagligen xD shit det är inte bra om du har körkort o sånt..du kan ju bli av med allt om nått händer. Lixom att använda självmedicinering när du redan medicineras med buprenorfin & elvanse känns lite långsökt. Du vill röka på ingen BIG deal för dem flesta..dock är läkare speciella människor. Dem kan väll till viss del tycka att det interagerar med medicineringen. Och att det inte är lagligt..vilket gör att man träffar drog dealers...det ena kan leda till det andra etc. etc. Har själv nästan identiskt medicinering som dej fast får tablett på suben 2 x 8 mg + Elvansen. Har själv körkort och skulle aldrig riskera att röka dagligen whatsoever...Men säg det bara rakt ut du vill hitta en läkare som ser mellan fingrarna med cannabisen i Malmö området. Malmö är det bästa området i hela Sverige när det kommer till LARO. Du kan säkert hitta en mottagning och byta på 1177 på ett ögonblick. Sen vad folk tycker är en bra mottagning är högst subjektivt. Men du vill ju obviously ha en rätt "liberal" mottagning. Tycker bara att det skulle vara tragiskt om du nu riskerar en massa för att röka cannabis, bara ett tips om så är fallet. Att det är verkligen inte värt det! Du verkar byggt upp vad jag skulle kalla det ett "drömliv"...man ska inte låta en joint komma ivägen för det. Men kör du inte bil o sånt så blir det ju en helt annan fråga. Frågan är hur du gjort du måste ju fortfarande till mottagningen varje månad, har du inte pissat elr har dem förbisett det? Iofs hade du kört bil hade läkaren säkert varit tvungen att anmäla dig...Oavsett hoppas du hittar en mottagning som passar. Det bör ju inte bli några som helst problem, med tanke på location.

Bra sagt och jag håller med 100%. Men jag tror inte nån mottagning skulle hålla på och kräva massor av prover. Du får väl ta en ”cold turkey” ett par månader och prova.

Jag har gått på Laro sen feb/Mars och inte behövt lämna ett enda prov förutom 3st innan jag blev antagen. Har också injektion men det är i gbg.

Lycka till!
Citera
2026-01-27, 18:41
Medlem
Citat:
Bra sagt och jag håller med 100%. Men jag tror inte nån mottagning skulle hålla på och kräva massor av prover. Du får väl ta en ”cold turkey” ett par månader och prova.

Jag har gått på Laro sen feb/Mars och inte behövt lämna ett enda prov förutom 3st innan jag blev antagen. Har också injektion men det är i gbg.

Lycka till!

OK! Dem är definitivt jag går i STHLM's områder...kan säga att Malmö är det bästa området o va LARO patient..På alla sätt egentligen. Det frittvårdval LARO vilket gör att man kan välja och vraka vart man vill gå och det finns inte lixom bara 2 mottagningar. Det är oxå vad jag vet mkt mer liberala på synen på cb/återfall/sidomissbruk än vad det är i centrala/norra Sverige...det e allmänt känt. Det har varit snack om att politiker vill ta bort det fria vårdvalet LARO...tror inte det skett ännu. Men tänker det lär ändå vara rätt stor risk att du ändå åker på UP om du kommer till en ny mottagning..sen behöver inte det innebära katastrof..Men det är som jag sa det är en jävla skillnad om man kör bil o har körkort. Då kan läkaren vara tvungen att anmäla om du är positiv på saker. Sedan vet jag inte om det gäller cannabis, då när jag blev anmäld gällde det opioider. Jag skulle iaf även om jag inte helt kanske tycker folk ska röka i LARO, så tycker jag ändå det är 100 ggr bättre än att man petar i sig benzo/lyrica o annat skit. Men det är som sagt läkarens ansvar..Eftersom det är fritt vårdval...varför inte bara prova o se vilken som passar det finns nog iaf minst 5 st olika och välja mellan.
Citera
2026-01-31, 01:25
Medlem
Snylts avatar
Citat:
LARO är substitutionsprogrammet alltså vad denna tråden handlar om.
Jag förstår vad du menar med att NA känns religiöst och ja det finns ibland religösa personer där och språkbruket kan vara lite ”sekt-ish” men NA/AA är ett icke religiöst program som är till för alla som vill sluta ta droger/dricka.

För mig handlar det om att ha en gemenskap med personer som gått igen samma sak. Spelar ingen roll vad du har tagit, hur mycket du har tagit eller vem du är. Det är därför jag går dit. Hela mitt liv har kretsat kring droger och jag körde verkligen allt i botten senaste fem åren.

Säger inte att det är det bästa alternativet för dig men det är en fin sak att ha någon att ringa eller en plats att gå till när drogsuget är som värst. Hoppas du finner vad du söker för drogerna är inte lösningen!

I dagsläget så ska jag kanske inte på förhand sålla bort några alternativ. Är värt att prova att se vad som funkar och inte. Och hade det AA/NA inte hjälpt många så hade det ju helt enkelt varit nedlagt vid det här laget.

Har inte direkt erfarenhet av att omge mig med människor som har tagit fajten och lyckats. Utan de som aldrig har haft det problemet eller de som har det i varierande utsträckning. Det jag iaf har lyckats med är att ta distans till dem som har det ohämmade missbruket som livsstil och inte har något annat i livet. Har inte haft något val där för att rädda mig själv. Har kommit en bit på vägen i att ändra mina rutiner och livssituation. Är på en bättre plats nu än jag har varit på bra länge men känns samtidigt som att det vore naivt att tro att allt nu skulle vara guld och gröna skogar bara för att några månader har varit bra då jag har år av destruktivitet i bagaget. Men som sagt, ska kolla upp LARO också.
Citera
2026-02-05, 07:11
Medlem
RockyRambos avatar
Jag är typ i samna sits! Röker inte på men går på privat laro i Skåne också. I Helsingborg. Går och hämtar en gpng per vecka och har 55mg Levopidon + 110mg Elvanse.

Är ju helt stört de ska stönga 20 mottagningar! J̌ag har varit riktigt stabil de sista åren startat eget företag och fått till en väsentligt högre levnadsstandard.

Kolla på youtube hur det är i usa! Ska vi tvinga ner oss i den skiten nu ellerä???

Om 5 år säger de när det ligger hemlösa med öppna sår på gatorna överallt "vi tä0nkte inte på att laro va en bra grej när vi ⁰hade chansen"....

Fuck min polare William Petzäll dog fasen inte för att Laro skulle läggas ner!

Citat:
Ursprungligen postat av flykick666

Citera
2026-02-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyRambo
Jag är typ i samna sits! Röker inte på men går på privat laro i Skåne också. I Helsingborg. Går och hämtar en gpng per vecka och har 55mg Levopidon + 110mg Elvanse.

Är ju helt stört de ska stönga 20 mottagningar! J̌ag har varit riktigt stabil de sista åren startat eget företag och fått till en väsentligt högre levnadsstandard.

Kolla på youtube hur det är i usa! Ska vi tvinga ner oss i den skiten nu ellerä???

Om 5 år säger de när det ligger hemlösa med öppna sår på gatorna överallt "vi tä0nkte inte på att laro va en bra grej när vi ⁰hade chansen"....

Fuck min polare William Petzäll dog fasen inte för att Laro skulle läggas ner!

Hur tycker du skillnaden är på "Vanligt Metadon" och Levopidon?
Citera
2026-02-08, 15:49
Medlem
Hej igen alla!

Som alla vet så läggs Suboxone ner i Sverige och slutas sälja. Alla Suboxone tabletter (2/8/16 mg)/filmer (2/8/12 mg) och Subutex injektionen (100/300 mg) kommer försvinna. Tabletterna e redan borttagna iaf där jag bor...så då får man Buprenorfin med Naloxon (8 mg) eller Zubsolv istället..Dvs. ingen skillnad när man har piller. Dem som har filmen får troligtvis piller elr injektionen. Tänkte kolla med er andra som har just Suboxone orginalet elr injektionen vad ni kommer få som alternativ? Företaget kommer satsa allt på USA marknaden istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in