Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,46%
570 röster
Nej
14,54%
97 röster
2026-02-09, 11:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Stegra betalar inte sina förfallna skulder och de tio miljarder de desperat behöver och som de så kallade investerarna tycker att bankerna ska låna ut kommer inte räcka.

De så kallade investerarna / riskkapitalisterna är som sagt bara där för att sko sig själva och det är inte sina egna pengar de riskar.

Tänk såhär:

Starta ett bolag och säg att bolaget inom fem år kommer ha en bilmotor på marknaden som är gjort av vanligt stål, går på havsvatten och enbart släpoer ut syre.

EU och diverse utvecklingsfonder kommer glatt låna ut de miljarder som behövs för att få bollen i rullning, sedan är det bara att snacka upp bolaget och sedan sälja av aktier till lättlurade idioter och casha in privat och avgå lite lägligt när det börjar knaka i luftslottet.

Det är så Mix och kompani gör.
Citera
2026-02-09, 12:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Styrelsen har inte en sådan aktiv roll som du antyder, det är VD som hanterar det dagliga arbetet och han har en vittgående befogenhet att fatta beslut enligt aktiebolagslagen. Styrelsen kan däremot avsätta honom på dagen och såtillvida sker hans arbete med styrelsens goda minne. Men styrelsen saknar helt möjlighet att själv fatta alla beslut. Den betår inte sällan av VDar som har egna bolag att sköta.

Stegras VD verkar vara en nyttig idiot och honom hittar nog styrelsen inte en ersättare till i första taget. Ingen som inte omedelbart ställer in betalningarna i alla fall.

Nja, det finns ganska många lagar som ett bolag och dess funktionärer har att följa även om det inte är börsnoterat. Aktiebolagslagen inte minst.

Detta är styrelsens roll enligt ABL:
4 § Styrelsen svarar för bolagets organisation och förvaltningen av bolagets angelägenheter.

Styrelsen skall fortlöpande bedöma bolagets och, om bolaget är moderbolag i en koncern, koncernens ekonomiska situation.

Styrelsen skall se till att bolagets organisation är utformad så att bokföringen, medelsförvaltningen och bolagets ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.

Om vissa uppgifter delegeras till en eller flera av styrelsens ledamöter eller till andra, skall styrelsen handla med omsorg och fortlöpande kontrollera om delegationen kan upprätthållas.

5 § Styrelsen skall meddela skriftliga instruktioner för när och hur sådana uppgifter som behövs för styrelsens bedömning enligt 4 § andra stycket skall samlas in och rapporteras till styrelsen. Instruktioner behöver dock inte meddelas om dessa med hänsyn till bolagets begränsade storlek och verksamhet skulle sakna betydelse för rapporteringen till styrelsen.
Citera
2026-02-09, 12:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU säger att de skall.satsa 4.500 miljarder kronor på vätgas men nu säger branschen att den håller på att gå omkull. 😃

Det handlar bara om att attackera starka länder och regioner. När man pratar om satsningarna är de jättestora men allt är.bara luftslott och starka områden som Norrland med vattenkraft och malm får sunkprojekt som faller ihop typ Northvolt eller Stegra. Sedan försöker man skylla på kommunen eller socialdemokraterna 😆

(FB) EU och vätgasen

Nej du har missuppfattat. EU har aviserat att mildra direktivet och det är det branschen menar skulle hota den.
Citera
2026-02-09, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Detta är styrelsens roll enligt ABL:
4 § Styrelsen svarar för bolagets organisation och förvaltningen av bolagets angelägenheter.

Styrelsen skall fortlöpande bedöma bolagets och, om bolaget är moderbolag i en koncern, koncernens ekonomiska situation.

Styrelsen skall se till att bolagets organisation är utformad så att bokföringen, medelsförvaltningen och bolagets ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.

Om vissa uppgifter delegeras till en eller flera av styrelsens ledamöter eller till andra, skall styrelsen handla med omsorg och fortlöpande kontrollera om delegationen kan upprätthållas.

5 § Styrelsen skall meddela skriftliga instruktioner för när och hur sådana uppgifter som behövs för styrelsens bedömning enligt 4 § andra stycket skall samlas in och rapporteras till styrelsen. Instruktioner behöver dock inte meddelas om dessa med hänsyn till bolagets begränsade storlek och verksamhet skulle sakna betydelse för rapporteringen till styrelsen.
Oklart varför du berättar det där för mig. Jag har arbetat med bolagsjuridik i större delen av mitt liv. VDn hanterar ett aktiebolags löpande verksamhet. Punkt.
Citera
2026-02-09, 12:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Givetvis det men jag svarade på en annan användare som skrev "kan ge mångårigt fängelsestraff och skadestånd".

Givet att ägarna har tillsatt styrelsen och det inte är straffbart att göra dåliga affärer även om affärerna i sig är fullt lagliga.

Vem har inte någongång gjort dåliga affärer utan att för den skull hamna bakom galler?

Nu handlade det inte om affärer det handlade om kommunikation och om att följa ABL.

I ABL 25 kap. 13 § p. 2 aktiebolagslagen aktualiseras att det vid utmätningsförsök visar sig att bolaget inte har tillgångar att betala så kan styrelsen (och de enskilda styrelseledamöterna) bli personligt betalningsansvarig om de inte först upprättar en kontrollbalansräkning enligt ABL 25 kap. 18 § aktiebolagslagen. För att bli ansvarig för bolagets skuld ska bolaget vara i sådan dålig ekonomisk situation att det inte kan betala sina skulder samtidigt som styrelsen underlåtit att fullgör sina skyldigheter enligt ABL 25 kap. 18 §.

Så visst får man göra dåliga affärer, men man får inte låtsas som det regnar.
Citera
2026-02-09, 12:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Oklart varför du berättar det där för mig. Jag har arbetat med bolagsjuridik i större delen av mitt liv. VDn hanterar ett aktiebolags löpande verksamhet. Punkt.

Jag svarar på din kommentar angående det jag skrev och det jag skrev både före och efter din kommentar är exakt så det är. Vad du menar med »hanterar« är oklart. Det är respektive befattningshavare inom sin respektive anställning som hanterar de uppgifter som ligger inom det uppdraget. Exempelvis hanterar finanschefen de finansiella frågorna och skulle kunna bli anmäld och straffrättsligt ansvarig för att ha undanhållit information, särskilt om det rör sig om väsentlig ekonomisk information till styrelsen, revisorer eller myndigheter. En finanschef innehar en förtroendeställning och ansvar för den finansiella rapporteringen. Det är därför anmärkningsvärt att Stegras finanschef nu slutar mitt i finansieringsförsöken slutskede.

Märk väl: till styrelsen, revisorer eller myndigheter [VD finns inte med i den gruppen].

VD är en springpojke mellan styrelsen och den operativa organisationen.
Citera
2026-02-09, 12:39
Medlem
wwrs avatar
EU rejvar loss. Bryssel i trance.

Citat:
Nej du har missuppfattat. EU har aviserat att mildra direktivet och det är det branschen menar skulle hota den.
Vad jag kan se kommer alltså EU:s ändringar att göra grön vätgas 50-100% dyrare. Då kan en hel marknad falla. Stegra skulle inte klara det.

Numera kräver EU att grön el.används samma timme som vätgasen produceras.

Det går.inte längre att producera vätgasen på natten om elen är billigast då, om.inte gröna källor används. Vätgasen måste produceras när gröna elkällor används. Inga genomsnitt för grön el godtas längre av EU.

Citat:
New EU regulations, particularly strict Renewable Fuels of Non-Biological Origin (RFNBO) criteria, are increasing green hydrogen production costs by up to 50–100%, driven by requirements for hourly matching with new renewable energy. These rules, aimed at ensuring additionality, risk hindering project development, while infrastructure cost-shifting could further double expenses for consumers.

Key Impacts of New EU Rules:

Production Costs: Strict additionality, temporal correlation (hourly matching), and geographical correlation requirements add substantial costs, potentially increasing production expenses by 50% or more, according to industry warnings.
Infrastructure & Consumer Costs: Policies in the EU

Gas Package could allow gas infrastructure costs, including retrofitting for hydrogen, to be passed on to consumers. This might double energy bills for users compared to current gas prices.

Stringent Criteria: Rules require that renewable energy used for electrolysis is newly built and produced at the same time as the hydrogen.

Market Impact: These regulations create a barrier to final investment decisions (FIDs) for hydrogen projects, although they are designed to ensure genuine sustainability.

Support Mechanisms: Despite the high costs, the EU is providing financial support, with over €6 billion in funding, including the 3rd Hydrogen Bank auction and Innovation Fund, to support the industry's growth.

Citat:
Hourly matching for hydrogen is a regulatory requirement ensuring that electrolyzers producing "green" hydrogen use clean electricity generated within the same hour as consumption.

Citat:
Additionality in green hydrogen requires that electrolysis projects use new, dedicated renewable energy sources, ensuring demand does not strain the existing grid or hinder direct electrification of other sectors. This principle ensures that hydrogen production adds to, rather than competes for, renewable capacity. It generally involves geographical and temporal correlation with production.

Citat:
Geographical correlation requirements for renewable hydrogen—specifically Renewable Fuels of Non-Biological Origin (RFNBOs) in the EU—are designed to ensure that the renewable electricity used for electrolysis is produced in close proximity to the electrolyser. This ensures additionality, prevents grid congestion, and verifies that the green hydrogen is truly sustainable.

Key Geographical Correlation Requirements:
Same Bidding Zone: The electrolyser must be located in the same bidding zone (taxation area/market zone) as the new renewable energy source.

Direct Interconnection: The electrolyser plant should be directly connected to the renewable energy source (e.g., wind or solar farm).

Alternative (Proximity): If not directly connected, the electrolyser can be in an adjacent, directly connected, or close-by bidding zone, provided the grid congestion allows for it, although direct connection is preferred to guarantee the green origin.

Citat:
Key Impacts of New EU Rules:

Production Costs: Strict additionality, temporal correlation (hourly matching), and geographical correlation requirements add substantial costs, potentially increasing production expenses by 50% or more, according to industry warnings.

Infrastructure & Consumer Costs: Policies in the EU Gas Package could allow gas infrastructure costs, including retrofitting for hydrogen, to be passed on to consumers. This might double energy bills for users compared to current gas prices.

Stringent Criteria: Rules require that renewable energy used for electrolysis is newly built and produced at the same time as the hydrogen.
Market Impact: These regulations create a barrier to final investment decisions (FIDs) for hydrogen projects, although they are designed to ensure genuine sustainability.
Citat från Google

EU dödar vätgasen de tidigare skulle stödja

Lägger man alla EU:s regelböcker i en trave blir den högre än Lord Nelsons pelare, sade Brexiteers 😅
Senast redigerad av wwr 2026-02-09 kl. 13:06.
Citera
2026-02-09, 12:51
Avslutad
Citat:
Jag svarar på din kommentar angående det jag skrev och det jag skrev både före och efter din kommentar är exakt så det är. Vad du menar med »hanterar« är oklart. Det är respektive befattningshavare inom sin respektive anställning som hanterar de uppgifter som ligger inom det uppdraget. Exempelvis hanterar finanschefen de finansiella frågorna och skulle kunna bli anmäld och straffrättsligt ansvarig för att ha undanhållit information, särskilt om det rör sig om väsentlig ekonomisk information till styrelsen, revisorer eller myndigheter. En finanschef innehar en förtroendeställning och ansvar för den finansiella rapporteringen. Det är därför anmärkningsvärt att Stegras finanschef nu slutar mitt i finansieringsförsöken slutskede.

Märk väl: till styrelsen, revisorer eller myndigheter [VD finns inte med i den gruppen].

VD är en springpojke mellan styrelsen och den operativa organisationen.
Finanschef är inte ens en juridisk term till skillnad mot VD. Det finns inte rad i ABL om ”finanschefen”. Många bolag med VD saknar helt finanschef. Det yttersta ansvaret för ett aktiebolags löpande verksamhet ligger alltid hos VDn (din springpojke). Du svamlar något fullständigt oerhört. Du vet en hel del om klimatförändringar och grönt stål. Men du vet verkligen mycket litet om annat. Det framgick tex för inte så länge sedan när du snurrade bort dig själv beträffande suspensiva och resolutiva villkor. Jag föreslår att du blir vid din läst när du uttrycker dig med 100 procents säkerhet vilket du har ovanan att göra alldeles oavsett vad som diskuteras.

Om du inte vet vad hantera betyder går det lätt att ta reda på.
Citera
2026-02-09, 13:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Finanschef är inte ens en juridisk term till skillnad mot VD. Det finns inte rad i ABL om ”finanschefen”. Många bolag med VD saknar helt finanschef. Det yttersta ansvaret för ett aktiebolags löpande verksamhet ligger alltid hos VDn (din springpojke). Du svamlar något fullständigt oerhört. Du vet en hel del om klimatförändringar och grönt stål. Men du vet verkligen mycket litet om annat. Det framgick tex för inte så länge sedan när du snurrade bort dig själv beträffande suspensiva och resolutiva villkor. Jag föreslår att du blir vid din läst när du uttrycker dig med 100 procents säkerhet vilket du har ovanan att göra alldeles oavsett vad som diskuteras.

Om du inte vet vad hantera betyder går det lätt att ta reda på.

Så du har arbetat med bolagsjuridik i större delen av ditt liv och kallar VD för en »juridisk« term. Ska jag tolka det som att du anser att en finanschef får göra vad som helst eftersom det inte är en »juridisk« term?

Att du påstår att jag »svamlar något fullständigt oerhört« när jag länkar till ABL är ju lite märkligt. När jag tittar på sidan hos Bolagsverket så står det följande:
Styrelsen ska bland annat

- leda företagets verksamhet
- kalla aktieägarna till bolagsstämma
- ansvara för att skatter och avgifter betalas in
- se till att upprätta årsredovisning varje år och skicka in den till Bolagsverket, i de fall när det krävs, tillsammans med revisorns revisionsberättelse.

https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/styrelseochverkstallandedirektoriaktiebolag.505.ht ml
Menar du att även de »svamlar något fullständigt oerhört«?
Citera
2026-02-09, 13:28
Avslutad
Citat:
Så du har arbetat med bolagsjuridik i större delen av ditt liv och kallar VD för en »juridisk« term. Ska jag tolka det som att du anser att en finanschef får göra vad som helst eftersom det inte är en »juridisk« term?

Att du påstår att jag »svamlar något fullständigt oerhört« när jag länkar till ABL är ju lite märkligt. När jag tittar på sidan hos Bolagsverket så står det följande:
Styrelsen ska bland annat

- leda företagets verksamhet
- kalla aktieägarna till bolagsstämma
- ansvara för att skatter och avgifter betalas in
- se till att upprätta årsredovisning varje år och skicka in den till Bolagsverket, i de fall när det krävs, tillsammans med revisorns revisionsberättelse.

https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/styrelseochverkstallandedirektoriaktiebolag.505.ht ml
Menar du att även de »svamlar något fullständigt oerhört«?
Ja du svamlar oerhört.

VD är en person vars funktion regleras i svensk lag. Verkställande direktör definieras i aktiebolagslagen. En legaldefinition är själva essensen av en juridisk term.

Påståendet att en finanschef får gör vad den vill måste du ha drömt dig till. Det är i alla fall inte något jag har yttrat. Det kan alla som läser inläggen se. Liksom de kan se att du är helt overklig. Det visar sig gång på gång.

Det är naturligtvis lite synd om dig. Men när du kollar upp ordet ”hantera” i ordboken kan du passa på att slå upp ordet ”ödmjukhet”.
Citera
2026-02-09, 13:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU dödar vätgasen de tidigare skulle stödja

Enligt lobbygruppen för vätgas gör EU det genom att inte ge lika mycket bidrag som tidigare var aviserat. E4E jobbar för en planekonomi där de blir prioriterade. Precis som vindkraftslobby som bygger vindkraft vill ha mer bidrag till vindkraft så att de ska tjäna på det själva.

»Grön omställning« handlar om att med rikliga kapitalstöd och förbud mot det traditionella försöka föra in det ofärdiga 50 år i förtid. Det lockar givetvis lycksökare som kan få stora bidrag bara genom att beskriva ett luftslott.
Citera
2026-02-09, 13:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Enligt lobbygruppen för vätgas gör EU det genom att inte ge lika mycket bidrag som tidigare var aviserat. E4E jobbar för en planekonomi där de blir prioriterade. Precis som vindkraftslobby som bygger vindkraft vill ha mer bidrag till vindkraft så att de ska tjäna på det själva.

»Grön omställning« handlar om att med rikliga kapitalstöd och förbud mot det traditionella försöka föra in det ofärdiga 50 år i förtid. Det lockar givetvis lycksökare som kan få stora bidrag bara genom att beskriva ett luftslott.
Jag tror inte du läst mina citat från Google om EU:s vätgasregler.

(FB) H2 Green Steel/Stegra

Citat:
EU Renewable Fuels of Non-Biological Origin (RFNBO) rules, established under the Renewable Energy Directive (RED II and III), mandate strict criteria for green hydrogen and derivative fuels. Key requirements include additionality (using new renewable energy), temporal correlation (hourly matching by 2030), and geographical correlation (same bidding zone) to ensure, with 70% greenhouse gas savings, that production is truly sustainable.
Senast redigerad av wwr 2026-02-09 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in