2026-02-09, 09:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nå nu väntar vi ännu på att sölkorven till åklagare ska lägga korten på bordet!
Satans, helt plötsligt blev han både stum & döv när alla analyssvaren kom.
Glappar om både det ena & andra, sen, näää vadå råder ju förundersökningssekretess

Det är väl inte helt ovanligt att åklagare inte berättar om allt de gör?

Jag tror åklagaren blev mindre meddelsam när han såg hur stor spridning det han drog till om "råttan" fick i media och valde sedan att ligga lågt med uttalanden.

Även en bil med svag motor kommer över krönet, om än på låg växel, så även "sölkorven" kommer nog tids nog att lägga fram ett åtal.

Det har han ju lovat?

Det liknar lite sagan om skräddaren som skulle ha kostymen klar på lördag... Många hoppas nog på: "Det bidde inget åtal, det bidde bara en tummetott!" Men Katjas narkotikabrott är ingen saga tyvärr.
Citera
2026-02-09, 11:44
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag vet inte vilket tidspann TS har när de tittar bakåt i Katjas register, men Katja har fått sitt körkort indragit tidigare när hon körde för fort när hon körde om en EPA-traktor enligt hennes X-Twitterkonto.

Katja skriver själv på X att hon blev irriterad på EPA-traktorn och tyckte att hon hade rätt att köra om den. Katja skyller således på föraren av EPA-traktorn att hon var tvungen att köra om den i 70 km i timmen där hastighetsgränsen var 30 km/h. Katja hade irriterat sig på EPA-traktorn enligt sitt eget inlägg på X och behövde därför inte köra 30 där det högsta tillåtna hastighet var 30.

Katja är en mästare på att lägga skulden på vad hon själv gör på andra och aldrig ta något eget ansvar.
Jag finner en stor bit av humor i förklaringen att hon blir irriterad på en EPA-traktor.
För är det nån gång man absolut INTE behöver irritera sig på en EPA är just på en 30-sträcka.
Citera
2026-02-09, 11:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag finner en stor bit av humor i förklaringen att hon blir irriterad på en EPA-traktor.
För är det nån gång man absolut INTE behöver irritera sig på en EPA är just på en 30-sträcka.

Det är också tragiskt att en talesperson i polisfrågor tycker det räcker att bli lite irriterad för att bryta mot lagen. Så borde väl en talesperson i polisfrågor inte uttrycka sig?

Varför inte köra om EPA-traktorn där det inte är 30-sträcka som "vanliga" människor? Det brukar faktiskt finnas en anledning till att hastighetsgränsen är nedsatt.

Edit:
https://x.com/Katja_Nyberg/status/1578309394046984193
Katja Nyberg @Katja_Nyberg
Har själv blivit av med körkortet pga av omkörning av en EPA-traktor. Med facit i hand en onödig omkörning, men som sagt EPA fordon stressar fram omkörningar.
Katja var inte irriterad på EPA-traktorn som jag felaktigt skrev, utan "EPA fordon stressar fram omkörningar". Som vanligt säger inte Katja att detta hände henne, men vi får själva dra slutsatsen att det var EPA-traktorns fel att Katja körde om den och inte Katjas.

Katja ljuger också här eftersom hennes körkort drogs in eftersom hon körde för fort och inte som hon skriver att hon körde om en EPA-traktor.

"Har själv blivit av med körkortet pga av omkörning av en EPA-traktor" tyder på att Katja lägger skulden på hennes indragna körkort på EPA-traktorn och inte på hennes eget bilkörande.

Edit2: Kstja tar aldrig ansvar för sina egna handlngar verkar det som.

Hypotetiskt twitter efter den kommande domen:
Har själv blivit av med körkortet pga av att jag väjde för en råtta. Med facit i hand en onödig dikeskörning
Senast redigerad av ursprungligen 2026-02-09 kl. 12:37.
Citera
2026-02-09, 12:50
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nå nu väntar vi ännu på att sölkorven till åklagare ska lägga korten på bordet!
Satans, helt plötsligt blev han både stum & döv när alla analyssvaren kom.
Glappar om både det ena & andra, sen, näää vadå råder ju förundersökningssekretess

Vi kan nog sluta oss till att en reprimand har utdelats från någon med tyngd bakom orden. Överåklagare eller repersentant ör SU eller SÄPO.
Citera
2026-02-09, 13:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Vi kan nog sluta oss till att en reprimand har utdelats från någon med tyngd bakom orden. Överåklagare eller repersentant ör SU eller SÄPO.

Det är redan en överåklagare som leder förundersökningen mot Katja.

Riksåklagaren kanske rutit till?
Citera
2026-02-09, 13:42
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Det är redan en överåklagare som leder förundersökningen mot Katja.

Riksåklagaren kanske rutit till?

Bra rättat.

Ja, eller i alla fall någon som såg till att täppa igen kakhålet.
Citera
2026-02-09, 13:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Bra rättat.

Ja, eller i alla fall någon som såg till att täppa igen kakhålet.
Överåklagaren sitter nog och vässar på åtalet mot Katja nu när han inte måste springa runt på olika intervjuer, tidningsredaktioner och TV-soffor och berätta om vad han håller på med.

Vi får se om åtalet dyker upp i under veckan eller om han behöver mer tid?
Citera
2026-02-09, 14:19
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Överåklagaren sitter nog och vässar på åtalet mot Katja nu när han inte måste springa runt på olika intervjuer, tidningsredaktioner och TV-soffor och berätta om vad han håller på med.

Vi får se om åtalet dyker upp i under veckan eller om han behöver mer tid?

Min gissning är att åtalet kommer först när alla olika utredningsorgan meddelat att de fått med alla åtalspunkter de tänker följa upp på. Blir det inga ytterligare åtal än rattfylla och narkotikabrott blir det ju inga mer offentliga undersökningar. Men finns det fler saker att gräva i skall ju detta med i åtalet. Det lär ju pågå en rad olika inledande förundersökningar just nu.
Citera
2026-02-09, 14:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Min gissning är att åtalet kommer först när alla olika utredningsorgan meddelat att de fått med alla åtalspunkter de tänker följa upp på. Blir det inga ytterligare åtal än rattfylla och narkotikabrott blir det ju inga mer offentliga undersökningar. Men finns det fler saker att gräva i skall ju detta med i åtalet. Det lär ju pågå en rad olika inledande förundersökningar just nu.

Jag är inte helsåld på idén att man utreder en massa andra saker än vad som kom fram från början.

Men osvuret är bäst. Bara Katja vet vad hon har hållit på med och som polis är hon mer än tillräckligt kvalificerad att bedöma vad som är olagligt eller inte.

Edit: Överåklagaren är så klart väl insatt i lagen han också, men vi vet inte om han känner till allt Katja kan ha gjort.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-02-09 kl. 14:30.
Citera
2026-02-09, 14:39
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Jag är inte helsåld på idén att man utreder en massa andra saker än vad som kom fram från början.

Men osvuret är bäst. Bara Katja vet vad hon har hållit på med och som polis är hon mer än tillräckligt kvalificerad att bedöma vad som är olagligt eller inte.

Edit: Överåklagaren är så klart väl insatt i lagen han också, men vi vet inte om han känner till allt Katja kan ha gjort.

Har Katja förmedlat information till langare lär ju det tas upp.Har hon på ena eller andra sättet påverkats i sin yrkesroll är det en annan. Har hon kanske stulit ur beslag? Ytterligare en sak. Ja, jag kan se en massa andra olika relaterade frågor.

Inte säkert att det kommer ingå i samma åtal men klart möjligt. Om ev Kola kommer från ett beslag är det ju ytterligt relevant.
Citera
2026-02-09, 14:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Uppenbarligen kan inte alla se ironi och sarkasm sådär tydligt, alla gånger.

Men sakligt sett, så kommer naturligtvis inte utredningen att gå på andra spår än de som uppkommit från den ursprungliga incidenten. Kanske saken stannar i ett simpelt (drog)rattfyllemål. Men att följa upp pulverpåsen, vad det handlar om, varifrån den kommer, från vem etc etc är ju kopplat till ursprungshändelsen. Vad sådant kan leda till är ju litet oklart. Kanske ingenstans.

Sedan kan man ju tänka sig att KN sysslat med annat, men det är ju rätt och riktigt att det i så fall behövs litet bättre grundade misstankar än för lite blod i knarkomloppet och den ganska begripliga önskan att snabbt passera en EPAS-traktor (A-traktor, mest troligt).
Citera
2026-02-09, 14:48
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
//

Jag tror ingen kommer kolla i äldre förehavanden än vad som är knutet till aktuella händelser. Det blir kanske något för Polisens ansvarsnämnd eller liknande om det skett nån trolöshet eller obehörigt nyttjande eller annat. Skitsaker som fortkörning eller annat är inte intressant alls. Politiskt, kanske, där slaskas ju all skit runt och spinns på.

Har ingen aning om vad faktiska åtalspunkter skulle kunna vara. Inte direkt standardåtal.
Senast redigerad av pyroclasm 2026-02-09 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in