Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Jag tror du underskattar läsarna här.. om du och jag ens har några...
Eller är det något försök till att skjuta över dina egna tillkortakommanden på mig. Hålla sig till sak?
Du försöker klämma in att jag lider av sömnbrist... o.s.v. i brist på argument..
Blotta faktum att du kommenterar längden på andra skribenters inlägg visar att du inte fattar syftet med Flashback. Enligt reglerna ska de vara minst två rader. De kan inte vara längre än 10000 tecken. Annars kan de vara så korta eller långa man vill. Man bör länka till tidigare inlägg istället för att upprepa sig.
Du verkar besatt av tanken att vittnet Yvonne Nieminen såg gärningsmannen på David Bagares gata. Det är svårt att förstå varför. Det är ingen avgörande fråga. Det finns flera andra vittnen som visar att GM kan ha flytt den vägen (självklart kan GM ha flytt den vägen även om Yvonne och hennes sällskap Ahmed Zahir kom för sent för att möta GM på David Bagares gata). Paret Ann-Cathrine Robrandt och Gerard Samson på Regeringsgatan 10 - 15 meter norr om David Bagares gata (EAD1094). Parkeringsvakten Birgit Dahlström i Smala gränd (EAE46). Den anonyma kvinnan som ringde till jourhavande präst Lage Jennervall den 5 mars (EAE10005) och uppenbart även till polisen 20.10 (EAE715) och 20.20 (EAE719) samma kväll.
Länninge fann (när han mätte på platsen den 10 mars 1986) att gärningsmannens färd från Luntmakargatan till trappkrönet tog 23 sekunder. Som framgår av A1969. Det innebär inte att Lars använde tre minuter
plus 23 sekunder för att ta sig till krönet när GM hade passerat krönet. Du kan plus och minus (förmodar jag). Du hade kanske sömnbrist.
Domaren frågar vittnet Lars Jeppsson (i Stockholms tingsrätt 1989) om färden från Luntmakargatan till trappkrönet. Hur lång tid tog den färden för
Lars? Han har
inte fått den frågan förut.
Ingen har frågat Lars hur många
minuter eller
sekunder den färden tog. Förrän 1989. Mer än tre år efter mordet.
Vad svarar Lars? Han svarar
"nån minut" (som kan betyda vad som helst mellan en och flera minuter). Sedan säger Lars
"drygt". Sedan ändrar sig Lars och säger
"kanske en och en halv". Sedan ändrar sig Lars igen och säger
"nånstans mellan en minut och en och en halv".
Lars har
inte fått den frågan förut. Det har gått mer än tre år. Att Lars har svårt att minnas är uppenbart. Att Lars kan ha fel är självklart. Att rätt svar är tre minuter är inte alls orimligt. Lisbeth Palme uppgav i förhöret den 29 april 1986 att hon såg Lars vid Luntmakargatan
"1 - 3 minuter" efter skotten.
Citat:
Du har ju mitt argument klart och tydligt men som du sedan inte själv kan bemöta...annat än med trams.
A 1969, sida 6
https://drive.google.com/file/d/1lLN3CfK2sfMO862Tkz5RGmCnD0QKtLlj/view
Mötet mellan Lars och Yvonne/Ahmed sker 23:23 enligt Länninge..
Snälla. Det är inget argument. Det är ett felaktigt påstående. Länninges mätningar i A1969 visar inte när områdesanropet sändes (det första larmet i polisradion). Det är inte syftet med Länninges mätningar att visa när larmet sändes.
Syftet med Länninges mätningar den 10 mars 1986 är att mäta hur lång tid gärningsmannen och vittnena förbrukade när de färdades olika sträckor i samband med flykten. Självklart kan inte mätningarna visa när larmet sändes. Det är en annan fråga. Länninge konstaterade att mätningarna inte motbevisade att larmet sändes 23.23. Det stämmer. Mätningarna motbevisade inte att larmet sändes 23.24 eller 23.25 heller.
Länninges mätningar (A1969) och förhör visade något annat. De visade att
Lars mötte Yvonne och Ahmed vid trappkrönet när larmet sändes. Det tog lika lång tid för Yvonne och Ahmed att färdas från trappkrönet till Luntmakargatan (57 sekunder) som det tog för poliserna i piket 3230 att färdas från Brunkebergstorg (där larmet hördes) till Luntmakargatan (30 + 15 + 12 sekunder). Enligt polisens egna mätningar (A1969) och förhör.
En rad andra bevis (som inte alls handlar om Länninges mätningar vars syfte inte var att visa när larmet sändes) visar att
larmet sändes 23.25.10 (eller några sekunder senare). Jag har redovisat dem flera gånger. Om trådens gaphalsar och slöfockar går några sidor bakåt.
Länninges mätningar visar att
GM passerade trappkrönet 23.22.10 (om flykten började fem sekunder efter skotten). Tre minuter tidigare.
Lars anlände till trappkrönet tre minuter efter GM. Enligt tiden för larmet (23.25.10 eller några sekunder senare) och polisens egna mätningar (A1969) och förhör.
Citat:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Lebel: -"All rim och reson att vänta 3 minuter".....
Dina påstådda 3 minuter finns ju inte...
De finns. Som jag har visat upprepade gånger.
Citat:
Resten är ju matematik..
Det har du rätt i.
Citat:
Skedde mordet 23:20 enligt dig då? Hur ska du ha det?
Om man har sömnbrist.
Mordet skedde 23.21.30 plus minus en sekund. Som den mest tillförlitliga uppskattningen visar (mätningen den 5 maj 1986).
Citat:
Läsarna är inte så dumma och har gång på gång också ifrågasatt några av dina märkliga slutsatser bakom alla faktaspäckade inlägg. Fakta som inte ens ger stöd för dina slutsatser...
Här talar vi just i sak om din slutsats och inte om att "Ulf Helin motringde Paulsson..." o.s.v.
Ett fåtal virriga skribenter ifrågasatte fakta. Inte läsarna.