2026-02-06, 21:13
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Återigen, om man är någorlunda vettig ser man bortom sig själv ibland. Du verkar bara tänka på dig själv.

Skrev jag inte det nyss?
Citera
2026-02-06, 21:17
Moderator
MrFishboys avatar
Skönt att se att systemet börjar fungera. Samtidigt är det lustigt att se upprördheten, måste ju betyda att de som är upprörda anser att personernas hemländer är ”shithole-countries”. Det finns inget värre än att behöva återvända till länderna de kom ifrån och speciellt tillbaka till en kultur som tydligen är skadlig? Samma kultur som berikar Sverige? Eller är det just de ekonomisk orsakerna som skaver?
Citera
2026-02-06, 21:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Återigen, om man är någorlunda vettig ser man bortom sig själv ibland. Du verkar bara tänka på dig själv.

Att se bortom sig själv i detta fall är att lägga bördan på någon annan.
Citera
2026-02-06, 21:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Om "ett jobb" är det viktigaste i zonen av allt levande, kan vi ta bort de dyra svenskarna direkt och ta mycket billigare alternativ från den stora pool som vill och kan tänkas att komma till Sverige.
Och som sedan kommer utnyttja det dyra svenska välfärdssystemet, ett system som inbegriper mycket mer än bara socialbidrag för arbetslösa. När pakistanska skoputsare som jobbar för några tusenlappar i månader börjar kräva cancervård för en miljon per år kommer folk som esprit21 kanske inse vad som står på spel..
Citera
2026-02-06, 22:03
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det finns typ 500+ miljoner människor i världen som kan tänka sig att flytta till Sverige, är du beredd att acceptera samtliga i denna grupp som lyckas skaffa sig ett jobb även om den andelen skulle handla om 100+ miljoner människor?

Eller ska vi ha regler för vilka som får komma hit och isf under vilka förutsättningar och uppfylls inte dessa regler så får människorna inte komma/stanna? Vad du argumenterar för är nämligen de facto ett avskaffande av landets gränser. Och detta är inget extremt uttalande utan verklighetsbakgrund utan exakt vad vi såg hända när gränserna började rämna tidigt 2000-tal. Antalet invandrare ökade och ökade och ökade fram till dess systemen började visa tydliga tecken på kollaps.

Det är inte alls det jag förespråkar för vi har inte så många som kommit hit eller ens försökt komma hit. Då hade man fått ta omtag och tänka om. Jag resonerar enbart utifrån detta enskilda fall!

Jag tycker det är för jävligt att vi låter kriminella stanna men skickar hem familjer som är skötsamma, dessutom kristna från Sydamerika. Det finns väl andra man kan fokusera på i första hand? De som vägrar integreras och lever på bidrag men ändå får stanna tex.
Citera
2026-02-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Etniska svenskar kommer aldrig förbli en majoritet här.
Hur kan du vara så fruktansvärt naiv?
Det är möjligt, men ska vi ha en chans måste vi bli av med dem vi kan.
Citera
2026-02-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Skrev jag inte det nyss?
Jo, det skrev du, och jag fattar inte hur ni superegoister tänker. Du verkar dessutom skita i landet Sveriges framtid, extra konstigt om du dessutom har barn.
Citera
2026-02-06, 22:11
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Jo, det skrev du, och jag fattar inte hur ni superegoister tänker. Du verkar dessutom skita i landet Sveriges framtid, extra konstigt om du dessutom har barn.

Varför ska jag behöva bry mig om hur du har det? Jag har fullt upp med mitt eget och ska inte behöva tänka på sånt. Det där slutade jag tvärt med för nåt år sen. Har heller inget dåligt samvete för det.
Citera
2026-02-06, 22:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Det är inte alls det jag förespråkar för vi har inte så många som kommit hit eller ens försökt komma hit. Då hade man fått ta omtag och tänka om. Jag resonerar enbart utifrån detta enskilda fall!

Jag tycker det är för jävligt att vi låter kriminella stanna men skickar hem familjer som är skötsamma, dessutom kristna från Sydamerika. Det finns väl andra man kan fokusera på i första hand? De som vägrar integreras och lever på bidrag men ändå får stanna tex.

Det är inte samma lagstiftning. Personerna har kommit hit på helt olika omständigheter varvid olika lagar gäller.
Citera
2026-02-06, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Skönt att se att systemet börjar fungera. Samtidigt är det lustigt att se upprördheten, måste ju betyda att de som är upprörda anser att personernas hemländer är ”shithole-countries”. Det finns inget värre än att behöva återvända till länderna de kom ifrån och speciellt tillbaka till en kultur som tydligen är skadlig? Samma kultur som berikar Sverige? Eller är det just de ekonomisk orsakerna som skaver?

Kognitiva dissonansen blir stor dära. Denna dubbelhet av att hålla sitt hemland i hög aktning, man hyser inte någon större önskan att bli kulturellt svensk men samtidigt vägra att bo där man kommer ifrån.

Skevheten bortförklaras lätt med att skylla på något annat och att det minsann inte är folket det är fel på och att det som gjort landet fattigt, eländigt, otryggt, nerskräpat, översvämmat med ärkebovar, pirater, banditer, och annat jordens avskum och dylikt som är ute och härjar är tack vare otillbörlig påverkan från något utomstående. Det är helt sinnesjukt.

Det är verkligen svårt för mig att inte mistänkliggöra dessa människor och jag höjer alltid på ögonbrynen när folk ter sig så bottenlösa i sina resonemang om att just de och deras familj har någon slags förtur till skandinavers trygga samhällen. Väldigt otaktfull, omogen och osympatisk attityd när man gästar sig så i sitt nya samhälle.
Senast redigerad av Raddigibollen 2026-02-06 kl. 23:15.
Citera
2026-02-06, 22:24
Medlem
Citat:
Det är möjligt, men ska vi ha en chans måste vi bli av med dem vi kan.

Dröm vidare.
Citera
2026-02-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Nu försökte du tänka logiskt.
Det kan man inte göra i såna här sammanhang. Allt ska vara känslor, som tyvärr inte matchar varandra.
Visste du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in