Citat:
Ursprungligen postat av
Cineasten
Jag vet inte exakt vilka mediciner det handlar om nej. Däremot vet jag att vissa antipsykotiska mediciner ger biverkningar precis som andra mediciner gör det men jag har inte koll på de olika neuroleptiska preparaten eftersom jag aldrig läst farmakologi och gräva ned mig i olika mediciner är inget som lockar.
Det är fakta att många psykiskt sjuka saknar sjukdomsinsikt. Det ingår liksom i sjukdomsbilden.
Om du har hallucinationer och upplever dem som helt autentiska och inte har insikt i att det är hallucinationer så är det klart du reagerar på det. Om jag i min fantasivärld ser en framrusande yxmördare eller ett monster spelar det ingen roll att ingen i min omgivning inte ser samma sak. Jag kommer tänka "dom ljuger för mig, dom luras".
Är jag paranoid schizofren och tror att jag blir buggad och förföljd av SÄPO kommer jag såklart leta igenom hela lägenheten efter buggar, vara misstänksam mot människor, spana genom persiennerna och kikhålet i dörren mm. Inget ologiskt alls. Kommer då läkare och säger att jag ska ta piller för att må bra är risken stor att jag tänker "tsss..han försöker bara förgifta mig för SÄPO vill mörda mig". Det handlar ju inte om att vara idiot eller korkad men man fungerar inte som man ska för att man inbillar sig saker.
Det är läkare och lagar som styr besluten kring tvångsmedicinering och det är ju inte konstigt alls. Vem skulle annars fatta besluten? Patienten? Det ska gå rätt långt innan de fattar beslut om att någon ska tvångsmedicineras. Det är inte bara frågan om godtyckligt tyckande eller beslut fattade på elaka eller sadistiska grunder. Oavsett vilket är det ingenting som jag har med att göra. Jag är inte beslutsfattare, psykiater, sjuksköterska eller psykolog.
Jag hade en släkting som efter många års tungt IV-missbruk började blanda en massa droger med diverse mediciner. H#n blev helt paranoid, "fick hemliga meddelanden från tv-sändningarna" "hörde röster" osv. Jag vet inte om h#n hade andra hallisar också men personen ifråga blev hemlös och hittades ihjälfrusen ute i skogen för några år sen.
Varför babblar du om mitt yrke? Jag jobbar inte inom psykiatrin.
Du hade/har så extremt starka och tydliga fördomar och åsikter som du torgförde likt de vore fakta gällande hur psykiskt sjuka patienter är och verkar.
Därav tog jag för givet att du åtminstone var yrkesverksam inom aktuellt skrå. (Avseende det "fetade" av mig.)
Nu visar det sig att du är bara en storkäftad tyckare utan varken substans eller kunskap....
Zypadhera (vidareutveckling av Zyprexa) man testade inte ens läkemedlet fullt ut med hänvisning till att det i många delar liknar Zyprexa. Inte särskilt seriöst eller hur?
Vanlig biverkning hos patient är bland annat att utveckla Parkinsson. (Ja, "VANLIG" biverkning.)
Mindre vanlig biverkning är
plötslig död, diabetes med mera. (Med andra ord,
det är inte ens en "sällsynt" biverkan....)
https://www.ema.europa.eu/sv/documents/product-information/zypadhera-epar-product-information_sv.pdf
https://www.lakemedelsverket.se/sv/sok-lakemedelsfakta/lakemedel/20071027000063/zypadhera-300-mg-pulver-och-vatska-till-injektionsvatska-depotsuspension
Det här är bara ett av alla vedervärdiga läkemedel som man trycker i dessa stackars satar till patienter. (Det är minst lika illa på övriga preparat likt Risperdal, Haldol och så vidare.)
Och ja, det finns alternativ. I det akuta läget kan med fördel benzo-preparat användas.
I nästa läge har olika former av ändring i diet/kost visat sig till och med kunnat helt och hållet bota schizofreni vilket är häpnadsväckande, inte minst när man har i åtanke att psykiaters tvingar i patienterna dessa totalt livsfarliga läkemedel, som varje studie dessutom har visat är helt verkningslöst i det akuta stadiet på psykos och schizofreni.
Samt minst lika illa är att dessa psykiaters i princip alltid tvingar patienterna till livslång medicinering med läkemedel som förkortar deras liv samt gör de intellektuellt och känslomässigt lobotomerade.
Den som är i psykiatrins våld, den personen är chanslös om den inte känner en journalist eller har vänner inom rättsväsendet med makten att väcka åtal.