2026-02-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag vet inte exakt vilka mediciner det handlar om nej. Däremot vet jag att vissa antipsykotiska mediciner ger biverkningar precis som andra mediciner gör det men jag har inte koll på de olika neuroleptiska preparaten eftersom jag aldrig läst farmakologi och gräva ned mig i olika mediciner är inget som lockar.

Det är fakta att många psykiskt sjuka saknar sjukdomsinsikt. Det ingår liksom i sjukdomsbilden.

Är jag paranoid schizofren och tror att jag blir buggad och förföljd av SÄPO kommer jag såklart leta igenom hela lägenheten efter buggar, vara misstänksam mot människor, spana genom persiennerna och kikhålet i dörren mm. Inget ologiskt alls. Kommer då läkare och säger att jag ska ta piller för att må bra är risken stor att jag tänker "tsss..han försöker bara förgifta mig för SÄPO vill mörda mig". Det handlar ju inte om att vara idiot eller korkad men man fungerar inte som man ska för att man inbillar sig saker.

Det fetade av mig, precis det där har jag läst i en RPU på en grabb. Att personen var psykiskt sjuk eftersom den upplevde sig förföljd av polismyndigheten.

Längre fram i RPUn så läser jag till min förvåning om hur primärvården har blivit kontaktad av SÄPO som ville ha ut all befintlig journalföring på mr X.
Primärvården motringde till SÄPO för att säkerställa att det verkligen var SÄPO som ringde till de.

Så allt är relativt, han var inte förföljd av polismyndigheten, utan det var i själva verket säkerhetspolisen som övervakade honom redan ett år innan han greps.....

Men okunniga storkäftade individer likt dig själv, ni har högst troligt aldrig ens läst en RPU än mindre försökt sätta er in i om det är rimligt skrivet eller ej av den forensiska utredaren, rättspsykiatern och så vidare.
Citera
2026-02-08, 12:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Du hade/har så extremt starka och tydliga fördomar och åsikter som du torgförde likt de vore fakta gällande hur psykiskt sjuka patienter är och verkar.
Därav tog jag för givet att du åtminstone var yrkesverksam inom aktuellt skrå. (Avseende det "fetade" av mig.)

Nu visar det sig att du är bara en storkäftad tyckare utan varken substans eller kunskap....

Zypadhera (vidareutveckling av Zyprexa) man testade inte ens läkemedlet fullt ut med hänvisning till att det i många delar liknar Zyprexa. Inte särskilt seriöst eller hur?
Vanlig biverkning hos patient är bland annat att utveckla Parkinsson. (Ja, "VANLIG" biverkning.)

Mindre vanlig biverkning är plötslig död, diabetes med mera. (Med andra ord, det är inte ens en "sällsynt" biverkan....)
https://www.ema.europa.eu/sv/documents/product-information/zypadhera-epar-product-information_sv.pdf

https://www.lakemedelsverket.se/sv/sok-lakemedelsfakta/lakemedel/20071027000063/zypadhera-300-mg-pulver-och-vatska-till-injektionsvatska-depotsuspension

Det här är bara ett av alla vedervärdiga läkemedel som man trycker i dessa stackars satar till patienter. (Det är minst lika illa på övriga preparat likt Risperdal, Haldol och så vidare.)

Och ja, det finns alternativ. I det akuta läget kan med fördel benzo-preparat användas.

I nästa läge har olika former av ändring i diet/kost visat sig till och med kunnat helt och hållet bota schizofreni vilket är häpnadsväckande, inte minst när man har i åtanke att psykiaters tvingar i patienterna dessa totalt livsfarliga läkemedel, som varje studie dessutom har visat är helt verkningslöst i det akuta stadiet på psykos och schizofreni.

Samt minst lika illa är att dessa psykiaters i princip alltid tvingar patienterna till livslång medicinering med läkemedel som förkortar deras liv samt gör de intellektuellt och känslomässigt lobotomerade.

Den som är i psykiatrins våld, den personen är chanslös om den inte känner en journalist eller har vänner inom rättsväsendet med makten att väcka åtal.
Tyck vad du vill. Jag har träffat mängder med psykiatripatienter för det går inte att undvika i verksamheten där jag arbetar, läser mycket samt har nära vänner som både varit psykpatienter samt jobbat inom psykiatrin så jag har rätt hyfsad koll även om jag inte skulle kalla mig expert på något sätt. Den här som är otrevlig och nedlåtande är du, inte jag.

Och det spelar ingen roll hur många citat du bidrar med. Jag bryr mig inte om ditt nonsens.
Senast redigerad av Cineasten 2026-02-08 kl. 12:38.
Citera
2026-02-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tyck vad du vill. Jag har träffat mängder med psykiatripatienter för det går inte att undvika i verksamheten där jag arbetar, läser mycket samt har nära vänner som både varit psykpatienter samt jobbat inom psykiatrin så jag har rätt hyfsad koll även om jag inte skulle kalla mig expert på något sätt. Den här som är otrevlig och nedlåtande är du, inte jag.

Och det spelar ingen roll hur många citat du bidrar med. Jag bryr mig inte om ditt nonsens.

Det var du som efterfrågade källor eftersom du inte vill behöva tro på vad någon random på flashback påstår. Men nu är det ett problem det med förstår jag.

Hyfsad koll har du då rakt inte, vilket jag har bevisat gång på gång i tråden med exakt källhänvisning.
Citera
2026-02-09, 03:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Det var du som efterfrågade källor eftersom du inte vill behöva tro på vad någon random på flashback påstår. Men nu är det ett problem det med förstår jag.

Hyfsad koll har du då rakt inte, vilket jag har bevisat gång på gång i tråden med exakt källhänvisning.
Det är tydligen personligt för dig. Jag har läst tillräckligt om psykiska sjukdomar och träffat många patienter samt har vänner med psykiatirsk problematik för att ha koll. Du behöver inte fortsätta tjattra för jag är inte intresserad. Du tråkar bara ut mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in