Citat:
Jag vet inte exakt vilka mediciner det handlar om nej. Däremot vet jag att vissa antipsykotiska mediciner ger biverkningar precis som andra mediciner gör det men jag har inte koll på de olika neuroleptiska preparaten eftersom jag aldrig läst farmakologi och gräva ned mig i olika mediciner är inget som lockar.
Det är fakta att många psykiskt sjuka saknar sjukdomsinsikt. Det ingår liksom i sjukdomsbilden.
Är jag paranoid schizofren och tror att jag blir buggad och förföljd av SÄPO kommer jag såklart leta igenom hela lägenheten efter buggar, vara misstänksam mot människor, spana genom persiennerna och kikhålet i dörren mm. Inget ologiskt alls. Kommer då läkare och säger att jag ska ta piller för att må bra är risken stor att jag tänker "tsss..han försöker bara förgifta mig för SÄPO vill mörda mig". Det handlar ju inte om att vara idiot eller korkad men man fungerar inte som man ska för att man inbillar sig saker.
Det är fakta att många psykiskt sjuka saknar sjukdomsinsikt. Det ingår liksom i sjukdomsbilden.
Är jag paranoid schizofren och tror att jag blir buggad och förföljd av SÄPO kommer jag såklart leta igenom hela lägenheten efter buggar, vara misstänksam mot människor, spana genom persiennerna och kikhålet i dörren mm. Inget ologiskt alls. Kommer då läkare och säger att jag ska ta piller för att må bra är risken stor att jag tänker "tsss..han försöker bara förgifta mig för SÄPO vill mörda mig". Det handlar ju inte om att vara idiot eller korkad men man fungerar inte som man ska för att man inbillar sig saker.
Det fetade av mig, precis det där har jag läst i en RPU på en grabb. Att personen var psykiskt sjuk eftersom den upplevde sig förföljd av polismyndigheten.
Längre fram i RPUn så läser jag till min förvåning om hur primärvården har blivit kontaktad av SÄPO som ville ha ut all befintlig journalföring på mr X.
Primärvården motringde till SÄPO för att säkerställa att det verkligen var SÄPO som ringde till de.
Så allt är relativt, han var inte förföljd av polismyndigheten, utan det var i själva verket säkerhetspolisen som övervakade honom redan ett år innan han greps.....
Men okunniga storkäftade individer likt dig själv, ni har högst troligt aldrig ens läst en RPU än mindre försökt sätta er in i om det är rimligt skrivet eller ej av den forensiska utredaren, rättspsykiatern och så vidare.