Citat:
Ursprungligen postat av
angelofgod
Det är absolut skillnad på manliga eips patienter och kvinnliga. Kvinnliga är mer självdestruktiva medans männens humör kan skifta något rejält (av det jag sett och observerat)
Med fyrkantig menar jag att man är väldigt rak och kanske säger ”oj det var ju inte bra att du skar dig” istället för ”Nemen gumman varför gjorde du så?” För det är just det de vill höra många gånger, de njuter utav det.
Anafranil och Phenergan, särskilt det sistnämnda. Det älskar EIPS tjejerna
Tycker ni ska vara försiktiga med att tro att alla med EIPS är likadana. Vissa har ett enormt skadat känsloliv och känner faktiskt så som de uttrycker sig. Dvs de är inte manipulativa som många inom psykiatrin tänker, de kan inte hantera sina egna känslor överhuvudtaget, självskadan är ett reglerande av dessa känslor. En självskada som upplevs skuldbeläggas kan göra att personen mår ännu sämre. Då pratar jag alltså om personer som verkligen har EIPS (eller trauma av något slag), inte småtjejer som vill ha uppmärksamhet. (Men man får också fråga sig varför någon går till en sådan extrem för att få uppmärksamhet, vad ligger bakom det?)
Finns en vanlig tendens inom psykiatrin att tänka att EIPS är manipulativa och bara gör saker för att få uppmärksamhet, och att det inte finns några riktiga känslor bakom. Och även någon slags fostrande ideologi där man direkt eller indirekt belönar "bra" beteende och bestraffar "dåligt" beteende.
Jag har både efarenhet av psykiatrin som anställd, har själv varit inlagd, har även haft en relation med en EIPS, vilket är något helt annat än att ha dem som patienter.