Igår, 14:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Uscha...
Så gjorde en bekant också.
Jobbade till dagen då han fyllde 69. Skulle sen njuta av pengarna och sin hobby.
Fick cancerbesked ett par veckor innan 70 årsdagen och gick bort några månader senare.
Skillnaden är att vi (jag och frugan) har levt normalt även när vi jobbade.
Man ska inte vänta med allt tills man blir pensionär.
Finns inget som säger att man ens blir 50.
Stora skillnaden nu är att vi kan åka till sommarstugan mitt på veckorna och inte bara på helgerna.
Resor utomlands har vi gjort ändå. Vi har nöjt oss med 3 veckors sommarsemester så har vi haft 3 veckor under året för utlandssemester. Plus annan ledighet för att förlänga helgerna för kortare resor.

Det ger rätt stor skillnad i vad man får för inkomst den dagen man slutar arbeta. För rätt många blir det ett stort tapp ekonomiskt. Ca 60% av Sveriges pensionärer har garantipension och är maximalt 12 000 kr/månad före skatt. Har de haft en inkomst på ca 30 000 kr/mån före skatt så blir det jäkligt fattigt.
Citera
Igår, 14:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det beror ju på vad man haft för arbete, och hur många år man betalat in i de två systemen. Dvs tjänste- och allmän-.

Som sagt flera gånger, minpension.se har svaren man behöver. Sedan får man väl gissa hur länge man lever. Men jag har hellre för svårt att göra av med pengarna än för svårt att överleva.
Håller med. Jobbigt att inte ha råd med något som pensionär.
Och sidan du föreslår är jäkligt viktigt att man tar reda på hur det kan bli och gör något åt det i god tid.

https://www.minpension.se/
Citera
Igår, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Personligen planerar jag att sluta jobba i 50-årsåldern och som jag förstått det kommer detta påverka min tjänstepension mycket negativt. Men detta har jag tagit i beaktning eftersom jag har ett eget sparande som överstiger både min tjänstepension och pension i övrigt med råge. Min utgångspunkt är att i princip klarar mig på mitt eget sparande livet ut utan hänsyn till pensionen (vilket jag snarare ser som en bonus).
Du har knappt något av värde med tänke på vad du har tidigare skrivit tidigare men fortsätt tro på magi.
Du kommer förmodligen få garantipension.
Citera
Igår, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Skillnaden är att vi (jag och frugan) har levt normalt även när vi jobbade.
Man ska inte vänta med allt tills man blir pensionär.
Finns inget som säger att man ens blir 50.
Stora skillnaden nu är att vi kan åka till sommarstugan mitt på veckorna och inte bara på helgerna.
Resor utomlands har vi gjort ändå. Vi har nöjt oss med 3 veckors sommarsemester så har vi haft 3 veckor under året för utlandssemester. Plus annan ledighet för att förlänga helgerna för kortare resor.

Det ger rätt stor skillnad i vad man får för inkomst den dagen man slutar arbeta. För rätt många blir det ett stort tapp ekonomiskt. Ca 60% av Sveriges pensionärer har garantipension och är maximalt 12 000 kr/månad före skatt. Har de haft en inkomst på ca 30 000 kr/mån före skatt så blir det jäkligt fattigt.
exakt lev nu oavsett om du jobbar .studerar eller är pensionär. Har aldrig förstått de här.... när jag blir de o de... när de blir så här... bla bla då ! Ska jag göra de o de o börja leva.. liksom alla dem dom ser veckan som en sträcka till helgen. Då ska man leva ...
Citera
Igår, 15:39
Medlem
Kaenkelberries avatar
Kolla in minpension.se och logga in för att se en simulerad prognos om du slutar jobba vid 55 års ålder. Då kan du mata in förväntad inkomst från den åldern fram tills du fyller 67 år. Som du kommer märka så krävs det stora summor för att upprätthålla en rimlig levnadskostnad - det är rejäla skillnader bara att inte jobba 2 år. Kontentan är att man får ha flera miljoner parat med minimala levnadskostnader om man vill sluta jobba.
Citera
Igår, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanske jättesvår fråga att svara på, men ponera att jag slutar arbeta helt vid 55 år.

Hur påverkas min pension om jag väljer att börja plocka ut min pension vid 65?
De 10 åren däremellan lever jag på sparpengar.
Jag började jobba på allvar i 25-årsåldern.

Enormt, är väl svaret.

Däremot kan du ju klara dig ändå: se till att ha ett boende som inte behöver renoveras, där du har 0 kronor i belåning och enormt låga driftskostnader. Anpassar du till en vardag med otroligt låga kostnader så kommer du kunna leva på en väldigt låg inkomst.

Men givetvis förlorar du miljonbelopp, både i inbetalda premier och i underlag som betalas ut. Under förutsättning att du når medellivslängd.
Citera
Igår, 16:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
exakt lev nu oavsett om du jobbar .studerar eller är pensionär. Har aldrig förstått de här.... när jag blir de o de... när de blir så här... bla bla då ! Ska jag göra de o de o börja leva.. liksom alla dem dom ser veckan som en sträcka till helgen. Då ska man leva ...
Fick ett gott råd för över 25 år sedan från en kollega. Hans far skulle göra massa saker, resa mm när han blev pensionär (65 år). Han avled strax efter han fyllt 65 så det blev inga resor. Min kollega valde att göra minst 2 utlandsresor varje år och det var från typ 40 år och inte skjuta upp sådant.
Ett tips jag och frugan tagit till oss. Lev nu, vänta inte.

Vi får hoppas TS hittar en lösning som passar honom. Troligen kommer han fram till att det blir dåligt med pengar att hoppa av tidigt.
Citera
Igår, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Kolla in minpension.se och logga in för att se en simulerad prognos om du slutar jobba vid 55 års ålder. Då kan du mata in förväntad inkomst från den åldern fram tills du fyller 67 år. Som du kommer märka så krävs det stora summor för att upprätthålla en rimlig levnadskostnad - det är rejäla skillnader bara att inte jobba 2 år. Kontentan är att man får ha flera miljoner parat med minimala levnadskostnader om man vill sluta jobba.
Ja, det är väl precis så man bör göra för att få en uppfattning som skillnaden mellan att gå i pension i olika åldrar.

När jag gjorde det för ett gäng år sedan innebar varje år ca 1000 kr mer eller mindre i pension. Men det var för mig och då.
Citera
Igår, 17:54
Medlem
Antal jobbade år är det som gäller, den totala inkomsten, går å kolla men sidan är krånglig enligt mig. Det bästa är att gå till din bank så ser dom direkt där.
Citera
Igår, 17:55
Medlem
Citat:
Fick ett gott råd för över 25 år sedan från en kollega. Hans far skulle göra massa saker, resa mm när han blev pensionär (65 år). Han avled strax efter han fyllt 65 så det blev inga resor. Min kollega valde att göra minst 2 utlandsresor varje år och det var från typ 40 år och inte skjuta upp sådant.
Ett tips jag och frugan tagit till oss. Lev nu, vänta inte.

Vi får hoppas TS hittar en lösning som passar honom. Troligen kommer han fram till att det blir dåligt med pengar att hoppa av tidigt.

Viktigt är även att börja månadsspara på börsen tidigt. Även om man har en skitlön och sätter in lite i månaden så kommer man långt på 20-30år.
Citera
Igår, 17:56
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Hade en kollega som vägrade gå i pension. När han blev 70 så slutade han äntligen, skröt om sin höga pension.
Ett år senare var han död.

Trådens viktigaste inlägg.
Citera
Igår, 17:59
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Håller med. Jobbigt att inte ha råd med något som pensionär.
Och sidan du föreslår är jäkligt viktigt att man tar reda på hur det kan bli och gör något åt det i god tid.

https://www.minpension.se/
Precis. En riktigt bra sida. Komplettera med pensionsmyndighen.se så är man hemma.

Jag har själv börjat ta ut all min ITPK på 5 år, ska vänta nåt år på min ITP2. Allmänna börjar jag ta ut vid 68.

Skatten är ju också viktig. Det blir lägre skatt från 68. Jag vill maxa ut min tjänstepension på 5 år men man vill ju inte få nån jävla statlig skatt som sossarna hotar med nu vid valvinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in