Igår, 12:18
Medlem
Sunimods avatar
Jag skickade in frågan om hur mycket pensionen påverkas att sluta vid 55 år till ChatGPT

Jag angav jobbat från 20 till 65 år, alltså 45 år arbete
Och sedan om man istället slutar jobba vid 55 vilket gör 10 år utan pensionsinbetalning.
Jag angav månadslön på 50 000 kr under tiden man arbetar
Den pension man får ut vid 65 år då är ca 78% mot den man skulle fått om man jobbat till 65 år.

Testade även att se om man jobbat kvar till 68 år så blir pensionen nästan 25% högre.

Kan man jobba längre och har ett jobb man trivs med så påverkas ekonomin mycket gynnsamt.

Ni som kan test med minpension.se kan gärna kolla vad det påverkar.
Jag kan inte se något sådant då jag redan tar ut pension.
Citera
Igår, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag skickade in frågan om hur mycket pensionen påverkas att sluta vid 55 år till ChatGPT

Och sedan om man istället slutar jobba vid 55 vilket gör 10 år utan pensionsinbetalning.
Den pension man får ut vid 65 år då är ca 78% mot den man skulle fått om man jobbat till 65 år.

Testade även att se om man jobbat kvar till 68 år så blir pensionen nästan 25% högre.

Kan man jobba längre och har ett jobb man trivs med så påverkas ekonomin mycket gynnsamt.

Stämmer väldigt bra med de världen får på minpension.se

Man ska dock vara medveten om att om tex skjuter pensionen 3 år framåt och skulle få 30 i månaden, är det en dryg miljon man skjuter framför sig, som det tar många år att "få tillbaka" när man bara får ut några tusen extra varje månad.

Men man har ju sin vanliga lön istället, så man får värdera om det är värt att jobba för mellanskillnaden.
Citera
Igår, 12:38
Medlem
Dvs den högst förväntade uppskattningen att du får 35/45 = 78%.

Citat:

Citera
Igår, 12:39
Medlem
Citat:

De siffrorna förutsätter att man har kvar jobbet och dessutom då en högre lön än tidigare under karriären. Jag är inte helt säker på att detta är så lätt uppnå med tanke på den ganska djupa ålderism som råder på arbetsmarknaden.

Men givetvis så bedöms man utifrån sin arbetsförmåga och sin hälsa, sin kompetens och sin framåtanda att fortsätta lära sig nya saker.

Så en känner sig själv bäst tänker jag. Det ska man ha med sig i sitt beslut om man ska gå i pension tidigt eller jobba. Mycket handlar om arbetsförmåga och framförallt att man trivs med sitt arbete. En del har inte haft lyckan att göra karriär utan mest knegat sig genom livet, medan andra har gjort karriär och har ganska kul när de jobbar.

Jag skulle nog påstå att de flesta som vill sluta jobba och bli förtidspensionerade har en ganska jobbig bakgrund med tunga jobb och sämre hälsa. I de fallen skulle jag på fullt allvar kalkylera med att man inte lever till man är 75 år och räkna på hur pensionen då blir.

Däremot de som har karriär och känner de har hälsan kvar, de ska såklart satsa på att jobba mer, det gör en enorm skillnad sedan för dem även i pensionsåren där pengarna kommer räcka till att ha kul i livet, att åka ut och resa i världen eller gå ut och äta på restaurang eller vad man nu tycker är kul i livet. Det är väl ändå kanske 10-20 år kvar innan man blir gammal och skröplig. Jag ser många nu i åldern 80-90 som fortfarande är aktiva människor. Men gissar att flertalet ändå är ganska skröpliga i den åldern och helst sitter hemma i fåtöljen.

Jag tycker att man vid sådana här beslut om man ska bränna sina pengar på 10 år eller 30 år borde föregås av att ta reda på mer om sin förväntade livslängd.
Senast redigerad av SecretGarden352 Igår kl. 12:41.
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Också nyfiken. Mardrömmen är att slava en dag över 50

Det finns ju alltid en garantipension.

Vill man kliva av ekorrhjulet vid 50 så borde man kanske även räkna med att pensionen är ren bonus, och sen ta edekvata steg för att nå det.
Citera
Igår, 12:45
Medlem
Undrar också. Jag gick i pension i somras, vid 46 årsålder. Det kan tyckas tidigt men jag är oerhört glad och nöjd med mitt beslut. Nu löser jag finlitteratur och hänger på flashback mkt mer än tidigare. Lever på passivt kassaflöde och inga bidrag.
Citera
Igår, 12:51
Medlem
Som normal svensk blir det katastrof ekonomiskt.
Citera
Igår, 12:55
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanske jättesvår fråga att svara på, men ponera att jag slutar arbeta helt vid 55 år.

Hur påverkas min pension om jag väljer att börja plocka ut min pension vid 65?
De 10 åren däremellan lever jag på sparpengar.
Jag började jobba på allvar i 25-årsåldern.

Hallå kompis. Jag tog ut pension vid 58 års ålder. Och den enda pensionen du kan ta ut då är tjänstepensionen. Du har då 3 alternativ för utbetalningstakten . Du kan dela upp utbetalningen på 5, 10 eller 15 år.

Den påverkar inte din allmänna pension som du kan ta ut när du närmar dig åldern där du kan ta ut den. Riktåldern för att ta ut allmänpensionhar höjts , du behöver kolla upp det. Beror på när du är född.
Men riktåldern är bara en rekommendation. Du kan ta ut din allmänpension 3 år tidigare riktåldern, men då sänks ersättningen per månad. Kolla upp det också ifall du kan klara dig ändå
Citera
Igår, 12:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
De siffrorna förutsätter att man har kvar jobbet och dessutom då en högre lön än tidigare under karriären. Jag är inte helt säker på att detta är så lätt uppnå med tanke på den ganska djupa ålderism som råder på arbetsmarknaden.

Men givetvis så bedöms man utifrån sin arbetsförmåga och sin hälsa, sin kompetens och sin framåtanda att fortsätta lära sig nya saker.

Så en känner sig själv bäst tänker jag. Det ska man ha med sig i sitt beslut om man ska gå i pension tidigt eller jobba. Mycket handlar om arbetsförmåga och framförallt att man trivs med sitt arbete. En del har inte haft lyckan att göra karriär utan mest knegat sig genom livet, medan andra har gjort karriär och har ganska kul när de jobbar.

Jag skulle nog påstå att de flesta som vill sluta jobba och bli förtidspensionerade har en ganska jobbig bakgrund med tunga jobb och sämre hälsa. I de fallen skulle jag på fullt allvar kalkylera med att man inte lever till man är 75 år och räkna på hur pensionen då blir.

Däremot de som har karriär och känner de har hälsan kvar, de ska såklart satsa på att jobba mer, det gör en enorm skillnad sedan för dem även i pensionsåren där pengarna kommer räcka till att ha kul i livet, att åka ut och resa i världen eller gå ut och äta på restaurang eller vad man nu tycker är kul i livet. Det är väl ändå kanske 10-20 år kvar innan man blir gammal och skröplig. Jag ser många nu i åldern 80-90 som fortfarande är aktiva människor. Men gissar att flertalet ändå är ganska skröpliga i den åldern och helst sitter hemma i fåtöljen.

Jag tycker att man vid sådana här beslut om man ska bränna sina pengar på 10 år eller 30 år borde föregås av att ta reda på mer om sin förväntade livslängd.
I mitt fall hade jag stimulerande arbetsuppgifter som jag hade goda erfarenheter av och drev några investeringsprojekt ihop med några tekniker samt en del andra intressanta arbetsuppgifter.
Bra sätt att hålla igång mentalt. Och givetvis lära nytt är viktigt. 69 år fick bli min gräns för när det var dags att kliva av jobbet.

65-69 var med full månadslön och man kan göra en hel del då även man jobbar heltid.

Men precis som du skriver om förväntad livslängd så har jag gjort bedömningen utifrån sannolikheten att man inte behöver så mycket pengar och tar ut tjänstepensionen i några olika steg.
En del livslångt en del till 78 år och en del till 85. Därefter är 2/3 av tjänstepensionen borta. Tror inte jag kommer resa så mycket efter 85 år.
Citera
Igår, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. Kanske varit otydlig.

Jag slutar arbeta vid 55. Lever på besparingar till jag blir 65.

Vid 65 börjar jag ta ut pension, inkl tjänstepension.

Vid 55 .när fyller du 55..
Citera
Igår, 13:35
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Jag jobbade till 69 och har nu högre inkomst än då jag arbetade.

Uscha...
Så gjorde en bekant också.
Jobbade till dagen då han fyllde 69. Skulle sen njuta av pengarna och sin hobby.
Fick cancerbesked ett par veckor innan 70 årsdagen och gick bort några månader senare.
Citera
Igår, 13:51
Medlem
Imnshos avatar
Det beror ju på vad man haft för arbete, och hur många år man betalat in i de två systemen. Dvs tjänste- och allmän-.

Som sagt flera gånger, minpension.se har svaren man behöver. Sedan får man väl gissa hur länge man lever. Men jag har hellre för svårt att göra av med pengarna än för svårt att överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in