Idag, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fick ett gott råd för över 25 år sedan från en kollega. Hans far skulle göra massa saker, resa mm när han blev pensionär (65 år). Han avled strax efter han fyllt 65 så det blev inga resor. Min kollega valde att göra minst 2 utlandsresor varje år och det var från typ 40 år och inte skjuta upp sådant.
Ett tips jag och frugan tagit till oss. Lev nu, vänta inte.

Vi får hoppas TS hittar en lösning som passar honom. Troligen kommer han fram till att det blir dåligt med pengar att hoppa av tidigt.

Viktigt är även att börja månadsspara på börsen tidigt. Även om man har en skitlön och sätter in lite i månaden så kommer man långt på 20-30år.
Citera
Idag, 17:56
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Hade en kollega som vägrade gå i pension. När han blev 70 så slutade han äntligen, skröt om sin höga pension.
Ett år senare var han död.

Trådens viktigaste inlägg.
Citera
Idag, 17:59
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Håller med. Jobbigt att inte ha råd med något som pensionär.
Och sidan du föreslår är jäkligt viktigt att man tar reda på hur det kan bli och gör något åt det i god tid.

https://www.minpension.se/
Precis. En riktigt bra sida. Komplettera med pensionsmyndighen.se så är man hemma.

Jag har själv börjat ta ut all min ITPK på 5 år, ska vänta nåt år på min ITP2. Allmänna börjar jag ta ut vid 68.

Skatten är ju också viktig. Det blir lägre skatt från 68. Jag vill maxa ut min tjänstepension på 5 år men man vill ju inte få nån jävla statlig skatt som sossarna hotar med nu vid valvinst.
Citera
Idag, 18:07
Medlem
Wajis avatar
Beror ju helt hur mycket man tjänat fram ditt. Har du tjänat mycket så har du ju bättre förutsättningar.
Men i och med att man inte betalar ut allmän pension så är det ju viktigt att ha undan sparat eller en tjänstepension som du kan plocka ut när du kan ( olika avtal där med)

Jag lärde mig tidigt som företagare att plocka undan 30% av din lön i tjänstepension ( skattefritt att sätta in) på din lön.

På så vis kan jag själv välja när jag vill sluta. Men jobba och driva företag är kul så jag fortsätter även om jag kan
Citera
Idag, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Japp, enkelt att göra olika beräkningar på den sidan.

Men korta svaret är att man sabbar inkomstpensionen riktigt jävla rejält om man slutar jobba vid 55 så antingen behöver man en väl tilltagen tjänstepension eller ett rejält sparkapital - helst båda. Avbetald bostad hjälper också väsentligt så man kan hålla kostnaderna nere.
Att ta ut förtidspension är inte att rekommendera, du hamnar på något sätt utanför systemet och din pension räknas inte upp som om du arbetat till 65. Om du inte gillar att jobba måste du söka andra vägar, sjukskrivning till
följd av överansträngning, efter rehabilitering kommer du tillbaka och jobbar någon vecka, sen går du in i väggen på nytt. Ny årslång rehab. osv. Sedan omskolning, något hittepåjobb, Samhall någon månad tills du åter får panikångest. Inte kul, men långt bättre än att leva på existensminimum pga förtidspension.
Citera
Idag, 18:20
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Allt handlar om hur billigt man kan bo och leva de där åren när man har slutat jobba. Helst ska man bo gratis i avbetalt hus eller sommarstuga.
Nej, det handlar framförallt om hur du ska täcka upp för tio års uteblivna löner när du slutar.
Citera
Idag, 18:24
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Knepet är att arbeta så lite och sluta med det vid så låg ålder att pensionen blir högre än vad lönen man hade var.

Tjänar man runt 9k brutto i månaden så brukar i regel pensionem bli högre än så.
I Sverige är detta det bästa tipset. Jobba svart, nolltaxera. Är du hederlig och ställer upp kommer staten och rövknullar dig!
Citera
Idag, 18:32
Medlem
Citat:
Fick ett gott råd för över 25 år sedan från en kollega. Hans far skulle göra massa saker, resa mm när han blev pensionär (65 år). Han avled strax efter han fyllt 65 så det blev inga resor. Min kollega valde att göra minst 2 utlandsresor varje år och det var från typ 40 år och inte skjuta upp sådant.
Ett tips jag och frugan tagit till oss. Lev nu, vänta inte.

Vi får hoppas TS hittar en lösning som passar honom. Troligen kommer han fram till att det blir dåligt med pengar att hoppa av tidigt.

Har också tänkt resa runt lite mer som pensionär, men det är främst att då har man tid att göra det. Nu är jag hellre hemma på min fritid, och skulle jag få reda på att jag dör i förtid så gör inte missade resor mig nånting, har inga direkt ställen jag känner att måste se eller besöka egentligen.

Men OM det är viktigt håller jag helt med, livet ska levas medan mans lever det (därför jag investerade i en gubbräser i förtid, för det är däremot viktigare för mig)
Citera
Idag, 18:34
Medlem
Många kommer att få skitdålig pension på grund av att de jobbat få timmar totalt.
Citera
Idag, 19:28
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Hade en kollega som vägrade gå i pension. När han blev 70 så slutade han äntligen, skröt om sin höga pension.
Extremt värdefull som levande död.
Är väl många som mjölkar sina döda anhöriga?
Många i betydelsen fler än man tror.
Citera
Idag, 19:43
Medlem
I min krets har alla sagt att de skall resa mycket vid pensioneringen, ingen har gjort det.
Citera
Idag, 19:56
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Jag visste det!
Det är dödligt att skryta...
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in