Igår, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanske jättesvår fråga att svara på, men ponera att jag slutar arbeta helt vid 55 år.

Hur påverkas min pension om jag väljer att börja plocka ut min pension vid 65?
De 10 åren däremellan lever jag på sparpengar.
Jag började jobba på allvar i 25-årsåldern.

Hur ska du ha det 65 eller 55.
Om 55 bör du ha ordnat ett rejält pensionsparande.och ha möjlighet att ta ut din ev tjänstepension.Om 65 så beror det på vilket år du är född.
Gå in på min pension så kan kolla vad som gäller för dig.
Citera
Igår, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Men hur är det för den som skulle kunna få garantipension eller får garantipension även om den arbetar till 67?
Mindre än full garantipension får man inte av att sluta jobba tidigt. Men man kan inte få garantipension före riktåldern. Om den är 67 år måste man alltså ha besparingar och/eller tjänstepension som täcker tiden mellan 55 år och 67 år. Med de inkomster som skulle behövas för att klara detta[*] är det nog rätt osannolikt att man bara skulle fått garantipension om man jobbat till 67 år. Om man hade fått en blandning av intjänad pension och garantipension, skulle den intjänade delen bli lägre om man slutat jobba tidigare, vilket även skulle påverka totalen (eftersom garantipensionen bara minskar med en del av den intjänade pensionen).

[*] Detta förutsatt att pengarna som används för att klara sig till riktåldern huvudsakligen kommer från arbete. Om det handlar om arv, kapitalvinster o.d, är det väl möjligt att man klarar sig på de pengarna utan att ha tjänat in särskilt mycket pension.
Citera
Igår, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
(Inte TS, men...) Båda, eftersom det handlar om olika saker vid de två åldrarna. Sluta arbeta vid 55. Vänta tills 65 med att ta ut allmän pension. Rätt säker på att frågan gällde hur detta påverkar den allmänna pensionen.
Senast redigerad av vgebler Igår kl. 00:30.
Citera
Igår, 07:07
Medlem
Gubbens avatar
Hade en kollega som vägrade gå i pension. När han blev 70 så slutade han äntligen, skröt om sin höga pension.
Ett år senare var han död.
Citera
Igår, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Hade en kollega som vägrade gå i pension. När han blev 70 så slutade han äntligen, skröt om sin höga pension.
Ett år senare var han död.

Han tyckte förmodligen om att jobba, inte ovanligt att folk jobbar kvar längre för att det är för tråkigt med pensionärslivet. Vi har rätt många sådana där jag jobbar
Citera
Igår, 07:19
Medlem
Citat:
Tillåter alla avtal det? Tror jag har tjänstepension på 4 olika ställen.

Tänk på att vissa försäkringar är förmånsbestämd (vill jag minnas att det heter) och vissa förvaltar du själv. De förmånsbestämda betalas ut livslångt och sjunker kraftigt om du går tidigare. Min sänks med ca 45% om jag går vid 60 istället för 67.

Har du itp2 med fritt val i förvaltning så kan du välja när och hur fort och du kan själv såklart sätta alla i guld eller krypto och hoppas på tur.

Så det beror på men som många skriver det som kommer ha störst påverkan är dina fasta kostnader.
Citera
Igår, 07:26
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Allt handlar om hur billigt man kan bo och leva de där åren när man har slutat jobba. Helst ska man bo gratis i avbetalt hus eller sommarstuga.

Ett hus eller sommarstuga bli inte gratis att bo i bara för att bostaden är avbetald.

Några fler kloka råd?
Citera
Igår, 07:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vad har du för omkostnader idag, och kan du minska dem?

Kan du leva på motsvarande garantipension plus ev bostadsbidrag så är det ju bara att köra på det om ditt sparande räcker så länge.

Men säg 200 per år att leva på , det är 2 miljoner på 10 år du behöver ha sparat, ev lite mindre iom att du kan plocka ut lite ränta/avkastning också.

Edit

Mitt sjönk med 20% ungefär. Räknade inte in mitt privata pensionspar i det.

Hade du funkat för mig att leva på, men har dels inte så mycket sparat samt det hade blivet lite tråkigt med så begränsad ekonomi.
Då jobbar jag hellre lite längre. Men beror ju mycket på vad man har för jobb också, jag trivs bra med mitt, och det erbjuder vissa förmåner som försvinner när man slutar, som tjänsteresor utomlands

Ja, det känns lite snålt att leva så. Skulle nog vilja ha runt 500 att leva för per år. Sen får man förstås ta inflationen i beaktning också. Men med 5 miljoner sparat vid 55 är det kanske möjligt? Har man något kvar vid 65 går det ju att fylla upp pensionen lite med det också. Om man ens lever då. Tror dessvärre sannolikheten för det är under 50% i mitt fall.
Citera
Igår, 07:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Om 55 bör du ha ordnat ett rejält pensionsparande.och ha möjlighet att ta ut din ev tjänstepension.Om 65 så beror det på vilket år du är född.
Gå in på min pension så kan kolla vad som gäller för dig.

Okej. Kanske varit otydlig.

Jag slutar arbeta vid 55. Lever på besparingar till jag blir 65.

Vid 65 börjar jag ta ut pension, inkl tjänstepension.
Senast redigerad av IMBILDEN Igår kl. 07:50.
Citera
Igår, 07:41
Medlem
Bara 1 år gör ganska stor skillnad så tänk då 10.
Men beror på din lön? Har du privat pensionssparande?

Jag tänkte gå i pension vid 60 sen men det är ett tag kvar. Då kommer ja dock ha det väldigt bra så ingen mening med att jobba längre.

Men har du inte ett stort privat sparande så kommer det suga stjärt att gå vid 55.
Citera
Igår, 07:44
Medlem
Citat:
Ja, det känns lite snålt att leva så. Skulle nog vilja ha runt 500 att leva för per år. Sen får man förstås ta inflationen i beaktning också. Men med 5 miljoner sparat vid 55 är det kanske möjligt? Har man något kvar vid 65 går det ju att fylla upp pensionen lite med det också. Om man ens lever då. Tror dessvärre sannolikheten för det är under 50% i mitt fall.

Har du 5 miljoner kan du få ut 500 K om året om du investerar klokt.

Men om du investerar och tar ut vinst plus en del av det sparade, kan du klara 10 år på 3-4 miljoner. Finns kalkyler för det hur mycket du kan plocka per år för att det ska räcka en viss tidsperiod, med en antagen avkastning
Citera
Igår, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Bara 1 år gör ganska stor skillnad så tänk då 10.
Men beror på din lön? Har du privat pensionssparande?

Jag tänkte gå i pension vid 60 sen men det är ett tag kvar. Då kommer ja dock ha det väldigt bra så ingen mening med att jobba längre.

Men har du inte ett stort privat sparande så kommer det suga stjärt att gå vid 55.

Tycker inte det gör så stor skillnad, att ändra ifrån 68 till 65 för mig för 3-4000 brutto, och det är då en nobrainer för mig att gå vid 65. (Sen har jag ett annat pensionsavtal som täcker upp 4 år innan jag börjar ta ut pension, så 61 i praktiken)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in