Igår, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Nej, det får man inte.

Detta gäller Unionens kollektivavtalade tjänstepension och troligen ITP i allmänhet, men inte alla tjänstepensioner. Min huvudsakliga tjänstepension är t.ex. helt privat avtalad och innehåller ingen sådan regel (men jag har även en liten ITP-skvätt som möjligen har en sån regel.)
Citera
Igår, 01:35
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Detta gäller Unionens kollektivavtalade tjänstepension och troligen ITP i allmänhet, men inte alla tjänstepensioner. Min huvudsakliga tjänstepension är t.ex. helt privat avtalad och innehåller ingen sådan regel (men jag har även en liten ITP-skvätt som möjligen har en sån regel.)

Ok. Jag har inte ITP och samma regler gäller för min. Då vet jag att det inte gäller alla.
Citera
Igår, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jäpp, garantipension + bostadstillägg = samma som att knega.

Enda nackdelen är att du bara får ha likvida medel/aktier o dylikt för max 100.000 den 31a december varje år utan att bostadstillägget minskar men det går att lösa om man har barn t.ex. du kan ju bo hur flott som helst det spelar ingen roll.
Citera
Igår, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
I Sverige är detta det bästa tipset. Jobba svart, nolltaxera. Är du hederlig och ställer upp kommer staten och rövknullar dig!

Den allmänna pensionen visst, men tjänstepensionen för en typ civ.ing jurist eller nånting vid 55, som jobbat sen 25 års åldern är runt 3 miljoner eller ännu mer, speciellt om man legat över brytgränsen länge, de pengarna har legat på börsen till skillnad från allmänna pensionen, bortsett från PPM.
Citera
Igår, 04:24
Medlem
Ett problem med pensionen är att den inte räknas upp i takt med inflationen efter man tar ut den. Det är ju inte något man märker av i början men har hört att äldre som haft pension länge märker av det rejält.
Citera
Igår, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du förstör pensionen rejält.
Jag jobbade till 69 och har nu högre inkomst än då jag arbetade.
Men se på sidan minpension så ser du hur det påverkar.

Trist om du dör vid 75
Citera
Igår, 09:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Trist om du dör vid 75
Men då har jag levt i 75 år, det är väl jättebra.
Vet du hur gammal du kommer bli?

Det finns en del som inte tänker på att skaffa sig bra ekonomi under hela livet.
Citera
Igår, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Trist om du dör vid 75

Min morsa dog vid 71 och morfar vid 68, skulle bli förvånad om jag lever längre än 75, så självklart vill man inte slösa bort ett helt livs inbetalningar till pensionen för att leva 5-6 år på de pengarna.

Men och andra sidan är farsan idag över 80 och lever fortfarande och min farmor levde till 96, så beror väl på vilken sida jag ärver mest av.
Citera
Igår, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ett problem med pensionen är att den inte räknas upp i takt med inflationen efter man tar ut den. Det är ju inte något man märker av i början men har hört att äldre som haft pension länge märker av det rejält.
Garantipensionen för de som inte jobbat en timme räknas upp med inflationen, rättvist va?
Citera
Igår, 10:28
Medlem
Inkomstpensionen räknas visst upp. Mer precist så räknas den upp med löneindex-1.6%. Löneindex är i runda slängar nominell löneökning. Anledningen tll att 1.6% dras bort är att man valt att inte ha en rak pensionsutbetalning som ökar med löneindex utan istället så betalas mer kapital ut i början av pensionen då man förväntas vilja ha högre pension i början, istället för att ha en ökande köpkraft när man blir gammal. Dvs, om reallöneutvecklingen blir 1.6% så kommer pensionen följa inflationen och ge konstant köpkraft. Om reallöneutvecklingen blir högre kommer man ha ökande köpkraft. Om reallöneutvecklingen blir lägre kommer man få sjunkade köpkraft eftersom man fått ut för mycket kapital initialt.

Garantipension räknas upp med inflationen, och tjänstepension följer den underliggande investeringen/försäkringsåtagandet, precis som premiepensionen.

Citat:
Citera
Igår, 11:47
Medlem
Citat:

Edit. Var 2:a på den ser jag

Den räknas vist upp, men hänger dock inte alltid med riktigt. Men blev du pensionär år 2000 och lever än har du inte samma nivå idag som då.

Garantipension räknas upp efter prisindex, inkonstpensionen räknas upp efter löneindex.

Det var därför garantipensionen gick förbi mångas inkomstpension, då löneindex dels kommer först 1-2 år efter, samt inte lika mycket
Senast redigerad av Baheera Igår kl. 11:49.
Citera
Igår, 11:53
Medlem
Om det visar sig att garantipensionen är högre än ens vanliga pension, kan man då manövrera sig till att få garantipension istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in