Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,89%
566 röster
Nej
14,11%
93 röster
2026-02-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är inte möjligt så att du har privata intressen i SSAB i.o.m detta plötsliga vurmande för den s.k "gröna omställningen"?

Huxflux hamnar du i opposition till dig själv. 😁

Kanske ägare av aktier i SSAB direkt, genom fonder eller pensionsfonder eller som medborgare i Sverige (LKAB)?

Du ser kanske således med glädje att dina pensionspengar satsas på den "gröna omställningen" , i form av SSAB, men är i själva verket emot det?

Har jag tolkat dIg rätt? Nåja, vi kan väl vara överens om att pengar luktar inte.

Nej du har inte tolkat mig rätt utan totalt fel. Jag beskrev bara utifrån min synvinkel varför Stegra får mer media än t.ex. SSAB eller Ovako som exempel.
Hur du sedan kan tolka det som att jag vurmar för den gröna omställningen är för mig en gåta men det står dig givetvis fritt att tolka hur du vill.

Du gillar vad jag sett i tråden vara väldigt snabb på att s.a.s. "hacka på andra användare" när dina argument tryter och de inte tycker precis som dig. Det står dig givetvis fritt att göra det men det för inte diskussionen framåt.
Citera
2026-02-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Men förlåt då, järnsvamp då om vi ska vara så petiga, kan inte länka från telefonen men det är bara att googla "Hybrit i malpåse" eller "LKAB bromsar hybrit", att du har missat det är anmärkningsvärt må jag säga.

Kiruna i malpåse, Malmberget i väntstadie p.g.a miljöutredning.
Citera
2026-02-04, 22:09
Medlem
Så nu har en leverantör sagt upp elen i stora delar av Stegra. Mycket bra!
Ju förr konkursen kommer, desto bättre!
Citera
2026-02-04, 22:16
Medlem
OlofPlanets avatar
Nya dumheter från Länsstyrelsen presenteras i gratistidningen med Stegra med på ett hörn.

Unikt möte samlade alla stora industrier i Norrbotten för att stärka energiomställning

Citat:
Länsstyrelsen Norrbotten samlade de stora industrierna inom arbetet med Norrmodellen. Syftet var att gemensamt diskutera de mest akuta utmaningarna och möjliga åtgärder kopplade till nyindustrialiseringen och den pågående samhällsomvandlingen i länet.

Att samla alla dessa aktörer i samma rum är ovanligt och oerhört värdefullt. Norrbotten står inför en historisk omställning, och den kräver samordning, långsiktighet och gemensam förståelse för både utmaningar och möjligheter, säger Jeanette Edlund Petersson, samordnare för energi och klimat, Länsstyrelsen Norrbotten.

https://etidningboden.gratistidning.com/p/boden-gratistidning/2026-02-03/a/unikt-mote-samlade-alla-stora-industrier-i-norrbotten-for-att-starka-energiomstallning/10157/2094300/69547100
Citera
2026-02-04, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Nya dumheter från Länsstyrelsen presenteras i gratistidningen med Stegra med på ett hörn.

Unikt möte samlade alla stora industrier i Norrbotten för att stärka energiomställning

https://etidningboden.gratistidning.com/p/boden-gratistidning/2026-02-03/a/unikt-mote-samlade-alla-stora-industrier-i-norrbotten-for-att-starka-energiomstallning/10157/2094300/69547100
Jösses vilket snömos

Citat:
Att samla alla dessa aktörer i samma rum är ovanligt och oerhört värdefullt. Norrbotten står inför en historisk omställning, och den kräver samordning, långsiktighet och gemensam förståelse för både utmaningar och möjligheter, säger Jeanette Edlund Petersson, samordnare för energi och klimat, Länsstyrelsen Norrbotten.
Nej ,det som krävs är pengar, pengar och pengar. Vilken dårskap dessa människor kan uppvisa.
Citera
2026-02-04, 22:47
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Jösses vilket snömos

Nej ,det som krävs är pengar, pengar och pengar. Vilken dårskap dessa människor kan uppvisa.

Ja och här ytterligare ett värdelöst projekt som bara finns till för sig själv och den helt onödiga organisationen Energikontor Norr.

https://energikontornorr.se/projekt/accelerera-kommunal-energiplanering-i-norrbottens-lan/

Det är så mycket fantasier som far genom huvudet på dessa teoretiker. De träffas och övertalar varandra om något som inte finns. Väntar bara tills det blir tvärstopp med Stegra för att se hur politikerna och tjänstemännen i kommunen ska bortförklara alla jättesatsningar som de dragit igång. Fortfarande finns det många som tror att det har hänt väldigt mycket, men det har ju inte hänt något alls egentligen. Ja förutom att kommunen överbelånat sig.
Citera
2026-02-05, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbadabbadooooo
Det går bra nu 😎

https://www.affarsvarlden.se/artikel/obetalda-fakturor-far-stegra-leverantor-att-stanga-av-varmen

vinsten kommer längre fram som politikerna brukar säga

"I effekt så har Stegra fått klartecken för en elanslutning om 1 750 megawatt (MW). Som jämförelse så är Stockholms anslutning till stamnätet på 1 635 MW. 1 750MW motsvarar också effekten på de nedlagda reaktorerna Ringhals 1 och 2."
Citera
2026-02-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
vinsten kommer längre fram som politikerna brukar säga

"I effekt så har Stegra fått klartecken för en elanslutning om 1 750 megawatt (MW). Som jämförelse så är Stockholms anslutning till stamnätet på 1 635 MW. 1 750MW motsvarar också effekten på de nedlagda reaktorerna Ringhals 1 och 2."

Varför jämföra just med ghettot Sthlm? Vad finns för specifikt i Sthlm som gör att man inte får omsätta mer el än Sthlm? Är det verkligen så viktigt att slå vakt om eltillförseln till ghettoförorterna i Sthlm?

Med det sagt så konstaterar jag att Stegra likväl kan gå omkull. Det berör mig inte särskilt mycket men vad som förvånar mig är att det viktiga för många i denna tråd tycks vara att säkra tillgången till el i ghettoområdena och det på bekostnad av den svenska befolkningen.
Citera
2026-02-05, 10:11
Avslutad
Citat:
Varför jämföra just med ghettot Sthlm? Vad finns för specifikt i Sthlm som gör att man inte får omsätta mer el än Sthlm? Är det verkligen så viktigt att slå vakt om eltillförseln till ghettoförorterna i Sthlm?

Med det sagt så konstaterar jag att Stegra likväl kan gå omkull. Det berör mig inte särskilt mycket men vad som förvånar mig är att det viktiga för många i denna tråd tycks vara att säkra tillgången till el i ghettoområdena och det på bekostnad av den svenska befolkningen.
Vad menar du med det fetade? Det låter dystopiskt. Har du inte riktigt vaknat?
Citera
2026-02-05, 10:23
Medlem
Citat:
Vad menar du med det fetade? Det låter dystopiskt. Har du inte riktigt vaknat?

Ja du, det verkar för många här som att det är viktigare att försörja storstädernas ghettobefolkning med el än att se till att fosterlandets befolkning klarar elförsörjningen.

Jag har här sett skribenter som uppmanar till att klippa av elkablar till Tyskland och Danmark men inte ett ord om att klippa av elkablar till Rosengård eller Rinkeby.

I sanning en märklig värld vi lever i.
Citera
2026-02-05, 10:56
Avslutad
Citat:
Ja du, det verkar för många här som att det är viktigare att försörja storstädernas ghettobefolkning med el än att se till att fosterlandets befolkning klarar elförsörjningen.

Jag har här sett skribenter som uppmanar till att klippa av elkablar till Tyskland och Danmark men inte ett ord om att klippa av elkablar till Rosengård eller Rinkeby.

I sanning en märklig värld vi lever i.
Vad tror du skulle gynna den svenska befolkningen mest, att klippa kablarna till Tyskland m.fl. länder eller till stockholms västra förorter?
Citera
2026-02-05, 11:07
Medlem
Citat:
Vad tror du skulle gynna den svenska befolkningen mest, att klippa kablarna till Tyskland m.fl. länder eller till stockholms västra förorter?

Ja du, vet du inte svaret på det själv så konstaterar jag att Sverige är illa ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in