2026-02-03, 22:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Jag är oskyldig" är betydligt mer rättframt än det något kryptiska "eftersom jag inte känner igen mig i detta", något en oskyldig aldrig skulle säga.

Att inte förstå den skillnaden förvånar mig.

Ja, precis.

Om jag blir tagen av en expedit på HM och hon säger att hon såg mig smussla på mig nåt, så säger jag inte ”jag känner inte igen mig i den bilden”, ”jag förnekar brott” eller ”inga kommentarer” om jag verkligen är oskyldig.

Jag säger istället att jag inte alls tagit nåt, att jag är helt oskyldig, att jag inte har nåt på mig eller i min väska.
Citera
2026-02-03, 22:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
I och med att hon hade narkotika i blodet har hon begått narkotikabrott. Det är inte kopplat till innehav. Om det är narkotika i påsen och om det är mer än 0,6g blir det narkotikabrott av normalgraden. Med största sannolikhet blir det även grov rattfylla på grund av att hon dels körde i diket, dels var märkbart påverkad.

Ah, då fattar jag. Hade inte koll på att det är narkotikabrott.
Citera
2026-02-03, 22:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo då, det var i en artikel i Expressen. Det stod både något om att hon tillbakavisade anklagelserna och att hon var oskyldig. Kommer inte ihåg exakt ordalydelse.
Du får gärna länka.

Jag har noterat att Katja inte sagt att hon är oskyldig i något jag läst i media.

Förväxla inte detta med att Katja vill bli betraktad som oskyldig tills dom faller. Det har en annan betydelse.
Citera
2026-02-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte följt tråden men magkänslan säger att åklagaren har det svårt just nu. Proven visade förbränningsrester av kokain,kallas det metaboler?...give me that old religion.

Jag är med på att hon är skyldig men det ser inte ut att kunna bevisas.

Innehav av narkotika ja, i brådskan slängde hon fel påse.

Juryn sammanträder och domaren samlar in resultatet: "NOT GUILTY"....

Ja, vi är några få personer här i tråden som ser lite mer sunt och kritiskt på åklagarens oförmåga att driva fallet framåt.

Som väl känt är så ska särskilda utredningar drivas extra skyndsamt, vilket jag nämnde och hänvisade till i ett inlägg igår.

Men här drar det ut på tiden och så snart analysresultatet kom så sprang åklagaren och gömde sig och vägrade svara på några frågor, trots att han tidigare varit vidlyftig långt utöver sitt egentliga "mandat".

Katjas försvarare har påpekat att metaboliter inte är att betrakta som en narkotisk substans som är olaglig att ha i blodet vid bilkörning. Kanske har han en poäng där. Om det sedan inte var narkotika i påsen, eller om det av någon anledning inte kan kopplas till Katja, ja då har han verkligen problem.

Nu ska jag också säga att det verkar uppenbart att hon tagit droger, frågan är bara till vilken grad det går för åklagaren att bevisa brott.
Citera
2026-02-03, 22:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, precis.

Om jag blir tagen av en expedit på HM och hon säger att hon såg mig smussla på mig nåt, så säger jag inte ”jag känner inte igen mig i den bilden”, ”jag förnekar brott” eller ”inga kommentarer” om jag verkligen är oskyldig.

Jag säger istället att jag inte alls tagit nåt, att jag är helt oskyldig, att jag inte har nåt på mig eller i min väska.

Ja, har man inte helt knarkat bort sin hjärna som Katja verkar ha gjort så är den reaktionen du beskriver det man förväntar sig av en oskyldig.
Citera
2026-02-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hmm hmmm.. Benzodiapiner utskrivet av läkare och tagen i rätt dos är lagligt.
Skulle det du säger stämma att snabbtest pekat på BZO blir det nog inget åtal.

Rent teoretiskt har du så klart rätt. Men hade så varit fallet, att hon fått dem i sig på laglig väg, då hade hon väl sagt det, tänker jag.

Hon verkar ju skyldig, men kan åklagaren bevisa det? Det är den stora frågan.
Eller kanske snarare - vilka brott kan han bevisa?
Citera
2026-02-03, 22:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vi har bara advokatens uppgift att Katja har förnekat brott. Katja borde själv kunnat säga detta till någon journalist eller i sin video på X. Det har Katja inte gjort.

Ja, precis. Hon har uttalat sig vid 3 tillfällen tror jag om olyckan. Och hon har aldrig sagt att hon är oskyldig. Likaså har hon har aldrig sagt att hon inte använder narkotika - och i synnerhet inte den dagen.

Och det tycker jag talar för sig själv.
Citera
2026-02-03, 22:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Rent teoretiskt har du så klart rätt. Men hade så varit fallet, att hon fått dem i sig på laglig väg, då hade hon väl sagt det, tänker jag.

Hon verkar ju skyldig, men kan åklagaren bevisa det? Det är den stora frågan.
Eller kanske snarare - vilka brott kan han bevisa?

Han kan bevisa att hon kört med narkotika i blodet. Det finns ju ett blodprov som bevisar det. Och han kan i och med det blodprovet bevisa att hon begått narkotikabrott.

Vad tror du att det behövs för mer bevis i den här frågan?
Citera
2026-02-03, 22:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, precis. Hon har uttalat sig vid 3 tillfällen tror jag om olyckan. Och hon har aldrig sagt att hon är oskyldig. Likaså har hon har aldrig sagt att hon inte använder narkotika - och i synnerhet inte den dagen.

Det är lite av en gåta hur många inte lyckas dra rätt slutsatser av hur Katja väljer att uttrycka sig.

Katja uttalar sig inte som en oskyldig skulle ha gjort helt enkelt.

Hennes video på X är ett skolexempel på detta.
Citera
2026-02-03, 22:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han kan bevisa att hon kört med narkotika i blodet. Det finns ju ett blodprov som bevisar det. Och han kan i och med det blodprovet bevisa att hon begått narkotikabrott.

Vad tror du att det behövs för mer bevis i den här frågan?

Det blir också "en promenad i parken" för åklagaren att visa att kokainet i zippåsen är narkotika, då även det testats av labbet. Så innehav åker Katja definitivt på också.

Det blir kul att se om försvarsadvokaten börjar jönsa om butandiol och mascara i tingsrätten, men då är försvarsadvokaten lika korkad som sin klient.
Citera
2026-02-03, 23:04
Medlem
Citat:

Du kan tycka vad du vill om hur hon har uttryckt sig. Hon har tillbakavisat anklagelserna och klart och tydligt sagt att hon är oskyldig. Det gjorde hon dessutom i videon hon publicerade. Att det finns vissa här i tråden som inte förstår innebörden av det hon säger, bara för att hon inte uttrycker sig exakt som ni tycker att hon borde göra, förändrar inte detta faktum.

Det är snarare ni som så korkat och ihärdigt vidhåller detta osanna faktum som istället borde fundera över varför hon inte erkänner brottet, om hon inte anser sig oskyldig!

Vad gäller hennes advokat så för han hennes talan. Det han framför är hennes inställning. Det kan inte vara så svårt att förstå!
Citera
2026-02-03, 23:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du kan tycka vad du vill om hur hon har uttryckt sig. Hon har tillbakavisat anklagelserna och klart och tydligt sagt att hon är oskyldig. Det gjorde hon dessutom i videon hon publicerade. Att det finns vissa här i tråden som inte förstår innebörden av det hon säger, bara för att hon inte uttrycker sig exakt som ni tycker att hon borde göra, förändrar inte detta faktum.

Det är snarare ni som så korkat och ihärdigt vidhåller detta osanna faktum som istället borde fundera över varför hon inte erkänner brottet, om hon anser sig skyldig!

Vad gäller hennes advokat så för han hennes talan. Det han framför är hennes inställning. Det kan inte vara så svårt att förstå!

På vilket sätt säger Katja att hon är oskyldig i videon?

Den är textad och det framgår tydligt att Katja aldrig säger att hon är oskyldig.

"Hon anser att hon ska betraktas som oskyldig tills dom faller" betyder inte vad du tror.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-02-03 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in