2026-02-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Mja Mja, oskyldig vete 17 men men vi får väl se hur skyldig/oskyldig hon egentligen varit.

Haha, ja. Men när det kommer till drograttfylla så är det lite antingen eller. Antingen finns bevisen och då är hon skyldig, eller så finns de inte och då är hon oskyldig. Det finns ingen gråskala, annat än möjligen i pöbelns ögon

Att hon hade alkohol i blodet vet vi, men under gränsen = oskyldig till alkoholrattfylla.

Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Framhåller fortfarande hur oerhört förvånad jag blev när Aftonslasken släppte bomben.
Så fruktansvärt anti Katja var mot allt vad droger hette redan när vi var unga.
Så fruktansvärt anti Katja var mot droganvändare då hon jobbade på ravegruppen.
Hur i helvete gick Katja från så extrem anti mot narkotika till att själv ”åka i diket”?

Om hon nu är skyldig, ja.
Men det är väl lite kapten klänning, kanske. Att vara max anti det förbjudna man själv smyger med är väl en utmärkt fasad
Citera
2026-02-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är lite svårt för henne att lägga fram "trumfkort" innan hon ens har delgivits någon misstanke om brott. Det finns liksom inget att "trumfa". Det är väl i så fall snarare så att det kommer att visa sig att åklagarens bevisning inte är tillräcklig, och för hennes del är det bara att vänta ut. Eftersom hon inte delgivits misstanke om brott har hon heller ingen insikt i utredningen och får inte ta del av analysresultat osv.

Hennes trumfkort är att hon är oskyldig, om hon nu är det, och det är ju det hon hävdar. Hon har i dagsläget inget annat val än att vänta tills åklagaren får tummen ur.

Det är inte utan anledning jag ifrågasätter åklagarens agerande i detta.

Skulle det visa sig att hon är oskyldig, eller i alla fall att åklagarens bevisning inte håller, ja då lär väl SD et al få pudla rejält. Det lär väl bli ett eller flera åtal för förtal också, skulle jag tro.

Men nej, det är inget jag tror kommer hända. Men något märkligt är det ändå med det hela.

Nja, det här har snurrat en del i tråden och som jag ser det finns det två troliga förklaringar:

1. Det har framkommit uppgifter som kan binda fler personer till åtalet, varför åklagare behöver överväga vilken misstanke som är aktuell samt mot vilka. Här kan man spekulera fritt men jag ser ett par möjliga teorier.

2. Ärendet hanteras som bekant av särskilda åklagarkammaren. De har längre handläggningstider och vill ha jävligt på fötterna innan misstanke delges.
Citera
2026-02-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han behöver ju inte stressa. Alla bevis finns ju där. Det är ju inte som vid mord eller våldtäkt. Här finns det ju tydlig teknisk bevisning. Blodproven visar på rattfylla baserad på narkotika i blodet. Det behöver inte mer. Det är klappat och klart på den punkten.

Så ingen är längre oskyldig tills man är dömd?

Citat:
Han kan ta sin tid med förhören, sammanställa en FUP etc. Eventuellt inväntar hah nån vidare analys av innehållet i påse. Ifall det är ett narkotikabrott också.

Det är inte riktigt så att en FUP "sammanställs" av åklagaren, det är ett protokoll som byggs under förundersökningen. Några förhör har såvitt känt fortfarande inte hållits, trots att det gått mer än fem veckor sedan händelsen. Och det är just det som väcker de stora frågetecknen här. Inga förhör, ingen delgiven misstanke om brott. Detta trots att du påstår att "alla bevis finns".

Inledningsvis var åklagaren mycket pratglad och dillade om såväl stora råttor som positivt drogtest och allt vad det var. Men så kom analysresultaten och vips var det locket på. Analysresultaten som "alla" redan visste vad de skulle säga. Men då helt plötsligt sprang åklagaren och gömde sig.
Citera
2026-02-02, 21:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det är lite svårt för henne att lägga fram "trumfkort" innan hon ens har delgivits någon misstanke om brott. Det finns liksom inget att "trumfa". Det är väl i så fall snarare så att det kommer att visa sig att åklagarens bevisning inte är tillräcklig, och för hennes del är det bara att vänta ut. Eftersom hon inte delgivits misstanke om brott har hon heller ingen insikt i utredningen och får inte ta del av analysresultat osv.

Hennes trumfkort är att hon är oskyldig, om hon nu är det, och det är ju det hon hävdar. Hon har i dagsläget inget annat val än att vänta tills åklagaren får tummen ur.

Det är inte utan anledning jag ifrågasätter åklagarens agerande i detta.

Skulle det visa sig att hon är oskyldig, eller i alla fall att åklagarens bevisning inte håller, ja då lär väl SD et al få pudla rejält. Det lär väl bli ett eller flera åtal för förtal också, skulle jag tro.

Men nej, det är inget jag tror kommer hända. Men något märkligt är det ändå med det hela.

Det är inget märkligt med det hela. Vi vet via Transportstyrelsen att hon hade narkotika i blodet. Att man därför återkallade körkortet.

För har man narkotika i blodet blir det direkt rattfylla. Det finns ingen nedre gräns som vid alkohol. Visar proven på narkotika så åker man dit för rattfylla.

Så ett åtal för rattfylla kommer hon att få. Frågan är om det är ett narkotikabrott också. Om påsen innehöll nåt olagligt.

Vid det här laget när polisen vet vad blodanalysen visade, så har hon med all säkerhet också fått veta vad hon misstänks för. Eller det har hon ju egentligen vetat länge eftersom hon förlorade körkortet samma dag som olyckan och då fick veta att snabbtestet visade på att hon tagit narkotika. Vilket hon sen råkar glömma bort att berätta i första uttalandet.

Du måste förstå att mycket är spel för galleriet. Det märker man om man löser trådar i krimdelen. Alla säger att de är oskyldiga. T ex vid mord. De var inte ens på brottsplatsen och känner typ inte offret. Men sen visar det sig att deras DNA finns på brottsoffrets kläder. Då får vi veta att personen skjutsat offret. Men inte gjort nåt. Bara varit snäll och skjutsat. Inget mer. Och så hittas sperma inne i offret. Och då var ett samlag som både ville ha mitt ute i en mörk skog där hon ville ha buntband för händerna. Och hon levde när han såg henne sist. Hon ville inte ha skjuts tillbaka. Hon ville gå de 2 milen hem på en mörk skogsväg.. de hittade ingen kniv så hin fick gå med buntbanden kvar runt handlederna. Och sen visar det sig att hans skor har hennes blod på sig. Ja, då får vi veta att de hade bråkat och han bara råkade nudda henne så hon föll. Och då dog hon typ liksom alltså. I slutändan visar det sig enligt obduktionen att han dunkat hennes huvud i småbitar mot en sten.

Katja sa i början att hon inte har några minnesbilder av narkotikatestet och påsen. Att det inte alls var så hon mindes det. Hon mindes bara att hon blåste rent. Och hon nämner så klart inte att hon förlorade körkortet. Vilket man ju inte brukar förlorat bara si så där. När hon fick mothugg om att det faktiskt fanns en påse, så fortsatte hon ändå att häva att det inte fanns en och att det var jättesynd om henne för att tidningarna skrev om henne. Enligt advokaten, som säger det Katja påstår var hon helt oskyldig.

Nu kanske du tror utifrån det att hon inte visste nåt. Men hon visste. För advokaten skrev innan resultatet för blodanalysen till Transportstyrelsen att hon borde få tillbaka körkortet. Och nämnde då att snabbtestet visade på kokain och diskuteras mätmetoden. Hur kunde han vet det? Jo, för Katja visste. Kanske från när snabbtestet gjordes eller så har hon fått veta det av åklagaren. Kanske i ett förhör till och med. Men det berättar hon så klart inte högt.

Veckan därpå berättar Transportstyrelsen i ett brev till henne att hon hade narkotika i blodet. Vad är hennes svar så till media? Att hon är helt oskyldig. Japp. Helt oskyldig. Hon hävdar fortfarande att hon är helt oskyldig.

Så antingen har hon varit het nykter vis olyckan. Och att polisen i flera molnet planerat att sätta dit henne för nåt. Alla poliser i hela Sthlm vet det.

Nääe olycka så inträffat inleds operation VILTOLYCKA. Man stänger av kroppskamerorna. Tar hennes körkort trots att hon kört helt stabilt och väjt för ett sagodjur eller nåt sånt. Sen fejkar man snabbtestet och stoppar på henne en påse med alla kameror avstängda på polisstationen. Sen samarbetar man med åklagaren och labbet för att sätta dit henne.

Eller så är hon en pundare som gör det pundare alltid gör. Ljuger och spelar oskyldiga. Hon är inte flesta polisen som visst upp en laglydig sida i jobbet, men inte varit likadan privat. Kapten Klänning är ju en annan. Ingen hävdade att han var utsatt för en konspiration, trots att han hade en mycket högre position än henne och var illa omtyckt av somliga inom polisväsendet.

Man kan ju fundera över vad som är mer märkligt:

Att nån som förlorar sitt körkort vid vägkanten vid en olycka men döljer det vid första kontakten med media, har narkotika i blodet efter ett snabbtest men minns inte det, och har en påse med okänt innehåll på sig men minns inte heller det, och som efter att blodprov som visa på narkotika ändå hävdar att hon är helt oskyldig.

Eller att en åklagare tar god tid på sig att sammanställa en förundersökning innan åtal. Det rör ju ändå en riksdagsledamot, så allt måste vara glasklart och tydligt.

Bara för att inte åklagaren inte håller ditt tidsschema och ställer upp på intervjuer, är det inget märkligt med det. Han har sitt på det torra. Svart på vitt att hon har haft narkotika i blodet. Förmodligen kokain eftersom snabbtestet visade på det. Han kan ta det lilla lugna. Kanske jobba på att få fram vem som är hennes langare till exempel. Ta fram telefonlistor, kolla sms, appar etc.
Citera
2026-02-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Hon måste bli förhörd först innan hon kan skriva på ett strafföreläggande. Räkna med att det hålls ett förhör med henne någon gpnf i veckan.

Varför just denna veckan?
Om det inte hålls ett förhör med henne denna veckan, är du då villig att medge att det är något "som inte stämmer" här? Eller kommer du bara nästa vecka att återupprepa "Räkna med att det hålls ett förhör med henne någon gpnf i veckan."?

Och nej, hon måste inte bli förhörd för att skriva på ett strafföreläggande, men det är det mest troliga att hon blir kallad till ett förhör, och om åklagaren anser sig ha överväldigande bevisning för hennes skuld kanske han då erbjuder henne det.
Citera
2026-02-02, 21:48
Medlem
Citat:
Det blir lite av en definitionsfråga. Men enligt min mening är det enda fallet där det sker en ren konsumtion, enligt den rättsliga vägledningen, fallet grovt rattfylleri + vårdslöshet av normalgraden, men bara i fallet där vårdslösheten inte kan anses separat från rattfyllan. I alla andra fall sker antingen ingen konsumtion alls eller så bedöms det kvarstående brottet grövre.

Jag tänker att det konsumeras på samma sätt som en synnerligen grov misshandel konsumeras i mord. Det är ett led i brottets fullbordan.

På samma sätt kan även en synnerlig grov misshandel som föranlett ett dödsfall ha bäring på bedömningen av klassificeringen av det fullbordade brottet (i detta fall drop eller mord). Men som sagt, straffrätten är inte mitt område.
Citera
2026-02-02, 21:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Hon måste bli förhörd först innan hon kan skriva på ett strafföreläggande. Räkna med att det hålls ett förhör med henne någon gpnf i veckan.

Det har förmodligen redan hållits förhör. Advokaten visste ju för nån vecka sen om resultat på snabbtestet man tog på polisstationen. Den uppgiften borde ju Katja fått från åklagaren. Eller så mindes hon det från olyckskvällen, men valt att inte berätta det för media.

Jag tror på det första. Hon var nog för onykter vid olyckan. Så hon har ju tydligen haft att göra med åklagaren ändå. Förmodligen blivit förhörd. Men inget hon berättar. Det passar inte in i hennes bild som oskyldig. Hon valde ju att inte minnas att hon förlorat körkortet vid vägkanten vid första mediakontakter, utan fick det att låta som att hon blåst rent. Dvs hon glömde även bort att berätta att hon gjort ett narkotikarest som visade på narkotika.
Citera
2026-02-02, 21:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
De har ingen aning om vad labtesterna visar. Och ja, jag tvivlar inte en sekund på att de har plockat bort henne oavsett hennes inställning. SD jobbar fortfarande hårt på att framstå som "korrekta". Det är mycket bättre för dem att ta bort henne och sedan backa, än att inte ta bort henne nu och sedan få ångra ett "sent" agerande. Hallå eller, det är en del som redan tycker att de agerat "saktfärdigt".

För sossarna och miljöpartisterna hade det varit helt normalt att förneka in absurdum. För SD är det normalt att agera först och fråga sen. Det har att göra med deras historia och behov av att framstå som riktigt rättsskaffens.

Vi vet alla vad blodproverna visade. Det är offentlig handling via Transportstyrelsen.

Där står det att hon hade narkotika i blodet vid bilkörningen. Samma dag det kom ut i media (i onsdags tror jag) ville SD att hon skulle avgå från riksdagen. Katja valde istället att lämna partiet och sitta kvar som politisk vilde.

Fram till dess trodde SD på henne. Men när resultatet för blodprovet kom fram så förstod de att hon ljugit för dem.
Citera
2026-02-02, 22:01
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey

Nu vet jag inte hur polisens rutiner ser ut, men vågar mig på en gissning att den inte hör till standardförfarande med blodprov och kroppsvisitation vid en singelolycka.

Standard är att du ALLTID får blåsa om du har med polisen att göra i trafiken. Katja blåste negativt (Grönt) men polisen märkte att det var något lurt. Då ser de till att göra snabbtest. Det KAN göras på plats men jag skulle gissa att det är väldigt ovanligt. När du kommer in som misstänkt på polisstationen går du genom yttre zonen och då kollar de nog alltid väskor, fickor och annat. När hon sedan pissade positivt på snabbtestet blir det automatiskt blodprov, så vidare hon inte erkänner och tar ett straffläggande på stående fot. I och med att hon hade påsen på sig är det inte säkert att hon fick det alternativet.

Jag har varit med om den här behandlingen men det var länge sedan. Jag hade väl för mycket feeling när jag var (oknarkad) på rave. Jävligt otrevliga poliser minst sagt. Ser mig fortfarande över axeln när jag dansar. Fy fan. Hoppas Katja får betala dyrt för det.
Citera
2026-02-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Jag tänker att det konsumeras på samma sätt som en synnerligen grov misshandel konsumeras i mord. Det är ett led i brottets fullbordan.

På samma sätt kan även en synnerlig grov misshandel som föranlett ett dödsfall ha bäring på bedömningen av klassificeringen av det fullbordade brottet (i detta fall drop eller mord). Men som sagt, straffrätten är inte mitt område.

Jag förstår mycket väl hur du tänker, och grundtanken är helt rätt. Men det är helt enkelt inte så i dessa fall som med Katja. Jag har redan länkat åklagarmyndighetens rättsliga rådgivning där detta framgår.

Jag håller inte alls med dig om liknelsen med dråp. För uppsåtligt dödande är grundregeln mord. Dråp kan det bli om det finns förmildrande omständigheter. Ditt resonemang förutsätter det omvända. Men så är inte lagen skriven. Det alternativet kan aldrig inträffa.

I Katjas fall har hon hävdat att det var en viltolycka, kanske var det också halt på platsen. För att åklagaren ska kunna få det till vårdslöshet i trafik har han förmodligen en rejäl uppförsbacke. Men visst kanske är det därför han sliter sitt hår, han vill få det till grovt rattfylleri genom att få in vårdslöshet i trafik i gärningsbeskrivningen. Frågan är dock hur han ska bevisa den saken bortom rimligt tvivel för en domstol, när Katja står där och säger att hon väjade för ett djur. Och hur många vittnen finns, tro, som stödjer åklagarens påstående om vårdslöshet i trafik?
Citera
2026-02-02, 22:36
Medlem
Citat:
Vi vet alla vad blodproverna visade. Det är offentlig handling via Transportstyrelsen.

Du har alltså begärt ut analysresultatet av blodproverna, och fått ut dem?
Har du lagt ut dem här? Om inte, varför inte?
Citera
2026-02-02, 22:44
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Du har alltså begärt ut analysresultatet av blodproverna, och fått ut dem?
Har du lagt ut dem här? Om inte, varför inte?

Det är inte en offentlig handling. Men en bild på handlingen visades av TS i TV4. Kanske är beslutet offentligt.. hur som helst kan det sekretessbeläggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in