2026-02-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Nja, det här har snurrat en del i tråden och som jag ser det finns det två troliga förklaringar:

1. Det har framkommit uppgifter som kan binda fler personer till åtalet, varför åklagare behöver överväga vilken misstanke som är aktuell samt mot vilka. Här kan man spekulera fritt men jag ser ett par möjliga teorier.

En analys av Katjas blodprov binder inte någon annan till brottet rattfylla och även om det kan finnas andra som begått brott i sammanhanget så hindrar inte det åklagaren att förhöra och delge Katja. Skulle det finnas fler misstänkta så är det bara ännu mer aktuellt att förhöra Katja om den saken.
Nej, nu börjar du spåra ut i konspirationsträsket med att "binda fler personer till åtalet".
Det vi talar om här är ett drogrelaterat trafikbrott. Inget annat. Sorry, men allt annat är rena konspirationsteorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
2. Ärendet hanteras som bekant av särskilda åklagarkammaren. De har längre handläggningstider och vill ha jävligt på fötterna innan misstanke delges.

Varför ljuger du om att SU har längre handläggningstider?
Det är precis tvärtom. Särskild skyndsamhet är uttryckligen ett krav i regelverket för SU och de är typiskt väldigt mycket snabbare med sina utredningar än normalt för rättsväsendet.

I Särskilda åklagarkammarens årsrapport 2024 redovisas “genomströmningstid” som tiden från att brottet registreras till att åklagaren fattar beslut. Där anges (i snitt):
C-ärenden (fängelse i straffskalan): 5 dagar (2024)
E-ärenden (enbart böter): 1 dag (2024)
Totalt: 3 dagar (2024)

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Något är fel med den här utredningen. Åklagare Jakobsson är en mediakåt fjant och nu har han uppenbarligen fått någon fnurra på tråden och vet inte vart han ska ta vägen. Han är en urusel åklagare som borde bli utbytt på studs.
Senast redigerad av Veridictores 2026-02-02 kl. 23:08.
Citera
2026-02-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det är inte en offentlig handling. Men en bild på handlingen visades av TS i TV4. Kanske är beslutet offentligt.. hur som helst kan det sekretessbeläggas.

Du får läsa ordentligt! Det jag ifrågasatte var påståendet att blodproverna var offentliga, inte TS brev till Katja. Texten i det har jag redan publicerat i tråden. Det borde alla också läsa, ordentligt.
Citera
2026-02-02, 23:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Så ingen är längre oskyldig tills man är dömd?

Det är inte riktigt så att en FUP "sammanställs" av åklagaren, det är ett protokoll som byggs under förundersökningen. Några förhör har såvitt känt fortfarande inte hållits, trots att det gått mer än fem veckor sedan händelsen. Och det är just det som väcker de stora frågetecknen här. Inga förhör, ingen delgiven misstanke om brott. Detta trots att du påstår att "alla bevis finns".

Inledningsvis var åklagaren mycket pratglad och dillade om såväl stora råttor som positivt drogtest och allt vad det var. Men så kom analysresultaten och vips var det locket på. Analysresultaten som "alla" redan visste vad de skulle säga. Men då helt plötsligt sprang åklagaren och gömde sig.

”Såvitt känt”. Just det. Men Katja visste om exakt vad snabbtestet visade på. Det vet vi genom brevet till Transportstyrelsen. Under hur hon kunde veta det. Kanske genom att hon haft kontakt med åklagaren. Kanske i ett förhör.

Katja kommer så klart inte berätta om hon blivit förhörd. Hon har ju dolt att hon blev fråntagen körkortet. Och att hon gjorde ett snabbtest som visade på narkotika. Hon berättade bara att hon blåste rent. Fick det att framstå som att hon var helt nykter och inga åtgärder hade vidtagits. Likaså sa hon inget om påsen. Hövdade att det inte fanns nån. Att hon var oskyldig. Och när även blodprovet visade på narkotika fortsatte hon att hävda att hon var oskyldig.

- - -

Nu pratar vi om en polis:

- Som förlorat körkortet vid fortkörning.

https://www.kkuriren.se/nyheter/sormland/artikel/sormlandsk-riksdagspolitiker-av-med-korkortet-onskar-att-jag-kunde-ha-det-ogjort-detta-galler-nar-du -blivit-av-med-korkortet/jnk33z0j

- Som är uppvuxen i Stockholm och har bort där hela sitt liv, men som köpte ett boende i i Flen år 2020. Enligt henne pga en konflikt med SD. Men hon har ändå bott kvar i Sthlm på vardagarna och fått ersättning från riksdagen för sitt vanliga boende i Sthlm. Barnen är skrivna i Sthlm. Enligt egen själv är hon i Flen på helgerna.

https://www.sverigesradio.se/artikel/katja-nyberg-sd-skrev-sig-i-flen-far-ersattning-for-lagenhet-i-stockholm

- Som startat en detektivbyrå där hon erbjudit sig bryta mot reglerna och slå i polisens register samt utnyttja sina kontakter när hon jobbat hos NOA.

https://www.expressen.se/nyheter/riksdagsledamoten-katja-nybergs-privata-detektivbyra/

- Som tagit ut dubbla ersättningar från polisen och vägrat betala tillbaka

https://www.dagensarena.se/innehall/sd-politiker-fick-dubbla-ersattningar-vagrar-betala-tillbaka/

Så nej, jag upplever inte henne som en ärlig polis som strävar efter att göra det rätta och aldrig slutat på sanningen. Tvärtom. Om hon blivit förhörd är det inte säkert att hon säger det rakt ut. Det passar inte in i den bild hon vill visa upp. Dvs att allt är en stor överraskning för henne, att hon inte fått veta nåt och att alla är så dumma mot henne.

- - -

Åklagaren tänkte väl han skulle vänta med att berätta provresultaten först när åtalet väcktes. Men media fick veta det via Transportstyrelsen.

Jag tolkar inte hans tystnad som att han inte kommer att väcka åtal. Det skulle vara rent utav fel att inte väcka åtal i ett fall där narkotika påvisats i blodprovet. Av vilken anledning? För vi vet ju redan att hon inte tar en medicin som kan ge utslag för narkotika. Hur vi vet det? Jo, hon har inte nämnt det vilket hon ju så klart borde sagt i nåt av sina uttalanden för att visa på att hon är oskyldig. Och advokaten tog inte upp det i brevet till Transportstyrelsen. Så vad kan åklagaren ha för skäl att inte åtala henne?

Om hon hade varit helt oskyldig och alla prover varit rena hade han så klart lagt ned hela undersökningen. Men så är ju inte fallet nu.

- - -

Jag vet vad en FUP är. Läst många genom åren och varit moderator i Aktuella brott och kriminalfall.
Citera
2026-02-02, 23:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Var har det framkommit att snabbtestet visade på kokain?
Vad jag förstått hittills var det ett multitest som inte påvisar någon specifik substans.

Hon har gjort 2 tester. Ett snabbtest samma dag som olycka samt blodprov vars resultat kom nyligen.

Enligt hennes egen advokat (i ett brev till Transportstyrelsen) visade snabbtestet på kokain.

Blodprovet vet vi visar att hon hade narkotika i blodet, men inte vilken sort.

Eftersom snabbtestet visade på kokain, så skulle det ju kunna vara så att blodprovet också visar på det. Så tänker jag. Men jag kan tänka fel.
Citera
2026-02-02, 23:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Jag tolkar inte hans tystnad som att han inte kommer att väcka åtal. Det skulle vara rent utav fel att inte väcka åtal i ett fall där narkotika påvisats i blodprovet. Av vilken anledning?

Om det enda som åklagaren har är ett blodprov, så kanske han tvivlar på att han kan få en fällande dom (om Katja Nyberg förnekar, att hon medvetet har tagit narkotika)?

Hur som är den lååångsamma handläggningen anmärkningsvärd.
Citera
2026-02-02, 23:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Du har alltså begärt ut analysresultatet av blodproverna, och fått ut dem?
Har du lagt ut dem här? Om inte, varför inte?

Det finns inget krav på Flashback att jag måste göra det. Du får ta upp det med admin fall du tycker det ska vara så. Det är helt OT i den här tråden. Du kan själva be att få ut handlingen om du inte tror på det som skrivs i tråden och i media.

Låt oss tänka logiskt.

1) All media i landet rapporterar samma sak. Handlingen är offentlig. Om det varit ett påhitt och den inte funnits, skulle med all säkerhet SD-vänlig media som Fria Tider och Samnytt protesterat. De har inte gjort det. De har skrivit precis samma sak.

Citat:
Transportstyrelsen har nu fattat beslut om att återkalla hennes körkort. Myndigheten hänvisar till analysresultatet.

”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”, står det i beslutet.

I beslutets motivering skriver myndigheten att ”det är sannolikt att du kommer att dömas för rattfylleri med narkotika i blodet”.

https://www.friatider.se/katja-nyberg-hade-knark-i-blodet-presstraff-med-akesson-stalls

Citat:
Enligt analyssvaren hade Nyberg både alkohol och narkotika i blodet, och nu har hennes körkort dragits in.
”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”, står det i beslutet som också tycks innebära ett definitivt slut för den politiska karriären i Sverigedemokraterna.

https://samnytt.se/analysen-nyberg-hade-narkotika-i-blodet

2) Katja och hennes advokat har inte bestridit brevet eller uppgifterna från Transportstyrelsen. Däremot har man sagt så här.

Citat:
Katja Nyberg förnekar brott, enligt hennes advokat Martin Orler. Detta trots att analysbesked från Transportstyrelsen visar att SD-ledamoten hade narkotika i blodet när hon körde av vägen kvällen den 28 december.
– Hennes inställning är den samma som tidigare, hon förnekar brott. I övrigt har jag inga fler kommentarer, säger Orler.
Hur förklarar hon analysbeskedet att hon hade narkotika i blodet?
– Vi har inga kommentarer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Om hon inte fått ett sånt brev från Transportstyrelsen och om uppgifterna i media varit felaktiga angående provresultaten skulle hennes advokat sagt nåt om det. Absolut. Men han har inte gjort det. Så brevet finns.
Citera
2026-02-02, 23:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Om hon är så skyldig som alla tror, så är ändå hennes totala förnekande på alla planen intressant psykologisk "reaktion".

Man kan tycka att en kvinna i hennes position borde vara intelligent nog att inse sitt eget bästa i situationen.

Kanske försöker hon sig på en Trump och tror att det kan lyckas, blåneka och efteråt förneka också domen och påstå att det var en seger.

Eller så är det någon i kulisserna här som vi ännu inte fått veta.
Grandios narcissism är min diagnos.
På Nyberg alltså.
Citera
2026-02-02, 23:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om det enda som åklagaren har är ett blodprov, så kanske han tvivlar på att han kan få en fällande dom (om Katja Nyberg förnekar, att hon medvetet har tagit narkotika)?

Hur som är den lååångsamma handläggningen anmärkningsvärd.

Enligt Transportstyrelsen verkat det räcka för åtal. Inte första gången nån kört med narkotika i blodet i vårt land. Så de har väl lite koll.

Citat:
Transportstyrelsen har nu fattat beslut om att återkalla hennes körkort. Myndigheten hänvisar till analysresultatet.

”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”, står det i beslutet.

I beslutets motivering skriver myndigheten att ”det är sannolikt att du kommer att dömas för rattfylleri med narkotika i blodet”.

https://www.friatider.se/katja-nyberg-hade-knark-i-blodet-presstraff-med-akesson-stalls

Finns det nån tidsram för hur lång tid det ska ta? Han har ju uppenbarligen väntat på blodproven som tog en månad på sig. Sen vet jag inte om det är nåt mer test som han väntar på.
Citera
2026-02-02, 23:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Du får läsa ordentligt! Det jag ifrågasatte var påståendet att blodproverna var offentliga, inte TS brev till Katja. Texten i det har jag redan publicerat i tråden. Det borde alla också läsa, ordentligt.

Nej, blodproverna är inte offentliga. Bara den del som Transportstyrelsen lagt ut.
Citera
2026-02-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är inget märkligt med det hela. Vi vet via Transportstyrelsen att hon hade narkotika i blodet. Att man därför återkallade körkortet.

För har man narkotika i blodet blir det direkt rattfylla. Det finns ingen nedre gräns som vid alkohol. Visar proven på narkotika så åker man dit för rattfylla.

Så ett åtal för rattfylla kommer hon att få. Frågan är om det är ett narkotikabrott också. Om påsen innehöll nåt olagligt.

Vid det här laget när polisen vet vad blodanalysen visade, så har hon med all säkerhet också fått veta vad hon misstänks för. Eller det har hon ju egentligen vetat länge eftersom hon förlorade körkortet samma dag som olyckan och då fick veta att snabbtestet visade på att hon tagit narkotika. Vilket hon sen råkar glömma bort att berätta i första uttalandet.

Du måste förstå att mycket är spel för galleriet. Det märker man om man löser trådar i krimdelen. Alla säger att de är oskyldiga. T ex vid mord. De var inte ens på brottsplatsen och känner typ inte offret. Men sen visar det sig att deras DNA finns på brottsoffrets kläder. Då får vi veta att personen skjutsat offret. Men inte gjort nåt. Bara varit snäll och skjutsat. Inget mer. Och så hittas sperma inne i offret. Och då var ett samlag som både ville ha mitt ute i en mörk skog där hon ville ha buntband för händerna. Och hon levde när han såg henne sist. Hon ville inte ha skjuts tillbaka. Hon ville gå de 2 milen hem på en mörk skogsväg.. de hittade ingen kniv så hin fick gå med buntbanden kvar runt handlederna. Och sen visar det sig att hans skor har hennes blod på sig. Ja, då får vi veta att de hade bråkat och han bara råkade nudda henne så hon föll. Och då dog hon typ liksom alltså. I slutändan visar det sig enligt obduktionen att han dunkat hennes huvud i småbitar mot en sten.

Katja sa i början att hon inte har några minnesbilder av narkotikatestet och påsen. Att det inte alls var så hon mindes det. Hon mindes bara att hon blåste rent. Och hon nämner så klart inte att hon förlorade körkortet. Vilket man ju inte brukar förlorat bara si så där. När hon fick mothugg om att det faktiskt fanns en påse, så fortsatte hon ändå att häva att det inte fanns en och att det var jättesynd om henne för att tidningarna skrev om henne. Enligt advokaten, som säger det Katja påstår var hon helt oskyldig.

Nu kanske du tror utifrån det att hon inte visste nåt. Men hon visste. För advokaten skrev innan resultatet för blodanalysen till Transportstyrelsen att hon borde få tillbaka körkortet. Och nämnde då att snabbtestet visade på kokain och diskuteras mätmetoden. Hur kunde han vet det? Jo, för Katja visste. Kanske från när snabbtestet gjordes eller så har hon fått veta det av åklagaren. Kanske i ett förhör till och med. Men det berättar hon så klart inte högt.

Veckan därpå berättar Transportstyrelsen i ett brev till henne att hon hade narkotika i blodet. Vad är hennes svar så till media? Att hon är helt oskyldig. Japp. Helt oskyldig. Hon hävdar fortfarande att hon är helt oskyldig.

Så antingen har hon varit het nykter vis olyckan. Och att polisen i flera molnet planerat att sätta dit henne för nåt. Alla poliser i hela Sthlm vet det.

Nääe olycka så inträffat inleds operation VILTOLYCKA. Man stänger av kroppskamerorna. Tar hennes körkort trots att hon kört helt stabilt och väjt för ett sagodjur eller nåt sånt. Sen fejkar man snabbtestet och stoppar på henne en påse med alla kameror avstängda på polisstationen. Sen samarbetar man med åklagaren och labbet för att sätta dit henne.

Eller så är hon en pundare som gör det pundare alltid gör. Ljuger och spelar oskyldiga. Hon är inte flesta polisen som visst upp en laglydig sida i jobbet, men inte varit likadan privat. Kapten Klänning är ju en annan. Ingen hävdade att han var utsatt för en konspiration, trots att han hade en mycket högre position än henne och var illa omtyckt av somliga inom polisväsendet.

Man kan ju fundera över vad som är mer märkligt:

Att nån som förlorar sitt körkort vid vägkanten vid en olycka men döljer det vid första kontakten med media, har narkotika i blodet efter ett snabbtest men minns inte det, och har en påse med okänt innehåll på sig men minns inte heller det, och som efter att blodprov som visa på narkotika ändå hävdar att hon är helt oskyldig.

Eller att en åklagare tar god tid på sig att sammanställa en förundersökning innan åtal. Det rör ju ändå en riksdagsledamot, så allt måste vara glasklart och tydligt.

Bara för att inte åklagaren inte håller ditt tidsschema och ställer upp på intervjuer, är det inget märkligt med det. Han har sitt på det torra. Svart på vitt att hon har haft narkotika i blodet. Förmodligen kokain eftersom snabbtestet visade på det. Han kan ta det lilla lugna. Kanske jobba på att få fram vem som är hennes langare till exempel. Ta fram telefonlistor, kolla sms, appar etc.

Ja de behöver inte stressa de har bevis redan och som sagt de vill nog undersöka mera kring var hon köper sitt knark och om hon bara var en vanlig köpare eller om hon gjort nåt mer som tex. skadat rikets säkerhet. Det är inte nån Svensson man har att göra med här utan en riksdagsledamot och Polis.
Citera
2026-02-03, 00:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Ja de behöver inte stressa de har bevis redan och som sagt de vill nog undersöka mera kring var hon köper sitt knark och om hon bara var en vanlig köpare eller om hon gjort nåt mer som tex. skadat rikets säkerhet. Det är inte nån Svensson man har att göra med här utan en riksdagsledamot och Polis.

Ja, exakt. Det är ju därför en överåklagare utreder ett så vanligt brott som rattfylla och eventuellt narkotikabrott.
Citera
2026-02-03, 00:15
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Grandios narcissism är min diagnos.
På Nyberg alltså.
Det är en felaktig diagnos, om än med viss poäng. Tittar man på äldre klipp med henne så finns inga såna tendenser.

Jag gissar att det snarare är uppdraget som stigit henne åt huvudet; hon började mer och mer tro på att hon var orörbar, att inkomsterna alltid skulle finnas där. ”Jag sitter i Riksdagen, alltså måste jag vara rätt smart. Eftersom jag är orörbar, smart, har pengar och dessutom vet hur polisen jobbar så kan jag göra olagliga saker utan att bli upptäckt.” Ju längre tid man utvecklar en dålig vana utan negativa konsekvenser, desto värre kommer den att bli.

Jag tycker man bör granska Nybergs uttalanden utifrån vad hon faktiskt undviker att säga. Hon har aldrig sagt att hon inte kört onykter eller inte druckit - bara att hon blåste noll. Hon har inte sagt att hon inte hade dragit kokain. Hon har inte sagt att påsen inte var hennes eller att den inte innehåller kokain - bara att hon borde märkt om de skulle hittat den på henne vid en kroppsvisitation.

I den famösa videon nämner hon inget om skuldfrågan, eller sakfrågan. Hon är bara upprörd över hanteringen i offentligheten och att bli dömd av folkdomstolen.

Försök tänka själv hur Du skulle reagera ifall du som offentlig person helt nykter väjde för ett djur, och sen misstänktes för rattfylleri. Du skulle svära på din mammas grav att du inte druckit, och du skulle med säkerhet svara till vilken journalist som helst att du varit helt nykter och att proverna med 100% säkerhet kommer visa det. Skulle de ändå kommit tillbaka positiva, så skulle din initiala reaktion knappast vara att börja prata metaboliter.

Om du inte heller helt ärligt varit i närheten av en påse kokain, så skulle du heller inte undvika att prata om den detaljen.

Det är vad Katja Nyberg INTE säger som är mest intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in