2026-02-02, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karismas
Finns det någon möjlighet att få bort sig från krimfup eller lexbase? Lexbase nekade för något årsen. Hur ser det ut nu ?

Krimfup svarar inte vid förfrågan om borttagning överhuvudtaget däremot så är en stämning i princip garanterad vinst efter HDs dom från februari 2025. Annars är det bara att vänta på EU domen och hoppas att IMY får tummen ur och tvingar nedstängning för jag kan tänka mig att krimfup kör tills det är tvång som sätter stopp.
Citera
2026-02-02, 03:20
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
https://www.bakgrundskontrollfakta.se/eu-lexbase
https://morlings.se/blogg/gdpr-medieundantag-lexbase/

Det är Lexbase som är part i C-199/24. Så innan eu-domstolen sagt sitt så lär det inte hända så mycket.
Läs dom 2 länkarna så har du bra svar på din fråga.
Är det GDPRWarrior i denna tråd som stämt lexbase?
Citera
2026-02-02, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Är det GDPRWarrior i denna tråd som stämt lexbase?

Yes. En riktig hjälte.
Citera
2026-02-02, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Yes. En riktig hjälte.

Vi skulle se mer sådant. Folk som faktiskt agerar, inte bara säger.

Eller knyter näven.
Citera
2026-02-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Vi skulle se mer sådant. Folk som faktiskt agerar, inte bara säger.

Eller knyter näven.

Problemet är det offentliga Sverige. De som agerar blir uthängda deluxe och granskade av allt och alla.
Citera
2026-02-02, 15:10
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Går fortfarande att kolla upp vem du vill utan dessa skitsidor genom att kontakta valfri TR och fråga om det förekommer någon dom och detta kommer fortsättningsvis funka även efter eventuell EU dom mot lexbase.

Tjänster som tar betalt för att dölja personuppgifter är verkningslöst då sidor som upplysning.se inte svarar på mejl och vägrar ta bort folk. Som mest så kan de avindexera sökresultat på google/bing vilket också går utmärkt att göra själv för 0:-

Hur menar du att du kan söka på de personer som söker på dig via lexbase och liknande? Jag tror inte de som ligger bakom eventuella bedrägeri försök via telefon riktad mot äldre använder sig av sina riktiga namn eller telefonnummer. . Och ja, om det nu visar sig att en ny granne har ett förflutet med drogproblem och en dom från X antal år tillbaka ska grannskapet se till att denne hålls under övervakning 24/7 eller på vilket sätt hjälper informationen?

För övrigt så förekommer även personer som i mitt fall bara har en friande dom på dessa sidor som vägrar ta bort informationen och ligger som första resultat vid sökning på mitt namn om jag inte jobbar på att ta bort sökresultaten. Låter det rimligt enligt dig också att man som ostraffad ska hängas ut på sidor som är starkt förknippat med att man är "kriminell"?
Tyvärr finns även personer som är målsägande även i dessa hemsidor.
Citera
2026-02-02, 15:57
Avslutad
Citat:
Problemet är det offentliga Sverige. De som agerar blir uthängda deluxe och granskade av allt och alla.

Ja. Karaktärsmord. Vriden in och ut.
Citera
2026-02-02, 19:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
GDPR är grundlag sen 2018.
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Nej, GDPR är en EU-Förordning. Sverige har använt/använder utgivningsbevis som ett journalistiskt undantag. Det är alltså det som prövas i eudomstolen nu.

Läser man förslaget från generaladvokaten så har sverige helt drivit det för långt, GDPR borde ha stoppat alla dessa tjänster redan från start.

Nu är du snabbt uppdaterad. Googla C-199/24 och läs mer där.
Rallykalle69 har rätt.
Citera
2026-02-02, 19:26
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

Men så är det. Det är naturligtvis så att ingen ska vilja anmäla stat och myndigheter. De ska avskräcka att allt blir allmänt och att vederbörande blir bespottad publikt.
Citera
2026-02-02, 19:28
Medlem
Intressant tråd att följa.
Nu är vi inne på 5e månaden utan några direkt besked?
Är det rimligt att detta läggs på is fram till sommaren eller..
Citera
2026-02-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Intressant tråd att följa.
Nu är vi inne på 5e månaden utan några direkt besked?
Är det rimligt att detta läggs på is fram till sommaren eller..

Skulle vara mycket konstigt om det dröjer till sommaren men man ska aldrig säga aldrig.

Skulle dock vara förödande om det väljer att gå på Sveriges linje där dem anser att avvägningen mellan yttrandefrihet och integritet ska göras på nationell nivå för då kommer cirkusen vi lever i för tillfället fortgå då det är uppenbart att varken vänster eller höger regering värnar om våran integritet.

Förhoppningsvis baseras domen på generaladvokatens förhandsavgörande och vi kan säga hej då till parasiterna.
Citera
2026-02-03, 13:23
Avslutad
Utan att säga för mycket har jag inlett ett ärende, någonstans. För att se hur GDPR efterlevs.

Jag kan inte säga detaljerna. Men jag återkommer, om det blir bra eller dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in