Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spelarpaddel
debattinlägg i DI

https://www.di.se/debatt/vi-andrar-inte-i-grundlagen-for-soktjanster/

Inte alls förvånad. Denna regering vill inte alls förbjuda dessa databaser. Det är en upprepande procedur, nämligen tillsätta en utredning för att visa "att vi försöker så gott vi kan", utredning tar ung 3 år där man kommer fram till att databaserna är integritetskränkande och bör avvecklas, det verkar som att regeringen håller med och ska gå vidare med det men i sista stund drar man sig ur och föreslår ännu en utredning.

Kom ihåg att detta har pågått sen 2014, alltså i snart 12 år! och nu vill man börja utreda igen från mars 2027 så att det kanske 4 år senare, alltså till 2031, kan databaserna begränsas (men då plötsligt ska det tillsättas en ny utredning och man väljer att stoppa dåvarande förslaget).

Börjar ni se mönstret? Förstår ni varför dessa databaser än idag finns kvar?

Skillnaden nu är att det ligger hos EU som måste utgå från EU-lagar som gäller ALLA EU-länder. Både EU-domstolen, Europarlamentet och EU-kommissionen är inblandad i det här. Med största sannolikhet kommer det räcka med domen från EU-domstolen som kommer snart, men om det mot förmodan ändå inte går vägen där lexbase hittar "kryphål" (vilket jag inte tror är möjligt) så finns det framställningarna som är gjorda till Europaparlamentet kvar och som gäller personuppgiftshanteringen i databaserna som helhet och inte bara lexbase.

Så med andra ord, det är över för lexbase,mrkoll,ratsit etc.
Citera
2025-11-24, 19:42
Medlem
Det här låter som ett bakslag. Behöver man bli orolig?
Citera
2025-11-24, 19:52
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Inte alls förvånad. Denna regering vill inte alls förbjuda dessa databaser. Det är en upprepande procedur, nämligen tillsätta en utredning för att visa "att vi försöker så gott vi kan", utredning tar ung 3 år där man kommer fram till att databaserna är integritetskränkande och bör avvecklas, det verkar som att regeringen håller med och ska gå vidare med det men i sista stund drar man sig ur och föreslår ännu en utredning.

Kom ihåg att detta har pågått sen 2014, alltså i snart 12 år! och nu vill man börja utreda igen från mars 2027 så att det kanske 4 år senare, alltså till 2031, kan databaserna begränsas (men då plötsligt ska det tillsättas en ny utredning och man väljer att stoppa dåvarande förslaget).

Börjar ni se mönstret? Förstår ni varför dessa databaser än idag finns kvar?

Skillnaden nu är att det ligger hos EU som måste utgå från EU-lagar som gäller ALLA EU-länder. Både EU-domstolen, Europarlamentet och EU-kommissionen är inblandad i det här. Med största sannolikhet kommer det räcka med domen från EU-domstolen som kommer snart, men om det mot förmodan ändå inte går vägen där lexbase hittar "kryphål" (vilket jag inte tror är möjligt) så finns det framställningarna som är gjorda till Europaparlamentet kvar och som gäller personuppgiftshanteringen i databaserna som helhet och inte bara lexbase.

Så med andra ord, det är över för lexbase,mrkoll,ratsit etc.
är väl valår nu nästa år, har de inte viktigare saker tänka på, kan tyckas.
Citera
2025-11-24, 20:06
Medlem
Ännu en sjuk grej av Tidö-regeringen. Erkänner att jag gav dem min röst förra valet men det var den sista gången. Enligt mig har de svikit sina väljare på flera plan.
Citera
2025-11-24, 20:18
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Ännu en sjuk grej av Tidö-regeringen. Erkänner att jag gav dem min röst förra valet men det var den sista gången. Enligt mig har de svikit sina väljare på flera plan.

Finns det ett annat parti som gjort ett annorlunda ställningstagande än detta?
Citera
2025-11-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Sant. De är mer eller mindre kassa allihopa.
Citera
2025-11-24, 20:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelarpaddel
debattinlägg i DI

https://www.di.se/debatt/vi-andrar-inte-i-grundlagen-for-soktjanster/

Men jag tolkar det som de avvaktar eu domstolens beslut.

Citat DI.

"

Vi menar att det är mindre lämpligt att göra ingrepp i våra grundlagar innan rättsläget är klarlagt. I det aktuella fallet måste vi med säkerhet veta att vi gör precis det som krävs – varken mer eller mindre.
Vår uppfattning är därför att det är nödvändigt att invänta utfallet i EU-domstolen. Det här påpekas också av flera remissinstanser. Vi har därför landat i att för närvarande inte ta vidare förslagen från den så kallade söktjänstutredningen. "

Så, vettigt de inväntar eu.
Citera
2025-11-24, 20:27
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Sant. De är mer eller mindre kassa allihopa.

Enda partiet jag kunde tänka mig spontant var Piratpartiet. Men efter en liten research på deras hemsida så kunde jag inte hitta något som gav stöd för det.
Citera
2025-11-24, 20:45
Medlem
Citat:
Enda partiet jag kunde tänka mig spontant var Piratpartiet. Men efter en liten research på deras hemsida så kunde jag inte hitta något som gav stöd för det.
Vill också hitta något att lägga min lilla röst på, om inte annat för det symboliska värdet. Men det är inte lätt att hitta ett parti värt ansträngningen. Cred för att du försökte hitta något parti iaf. Allvarligt menat.
Citera
2025-11-24, 21:12
Medlem
Roctanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Dödsstöt?

Dom lägger ut all info fast man bett dom ta bort med hänvisning till GDPR
https://curia.europa.eu/juris/documents.jsf?nat=or&mat=or&pcs=Oor&jur=C%2CT%2CF& num=C-199%252F24&for=&jge=&dates=&language=en
Vi inväntar slutgiltigt avgörande från EU-domstolen i frågan. I förslaget som getts så underkänns hela systemet med utgivningsbevis som unionsrättsvidrigt. I de flesta fallen så följer det slutliga avgörandet från förslaget. Ifall detta händer så har alltså samtliga företag som gjort så här brutit mot GDPR kontinuerligt sen förordningen trädde i kraft 2018.
Citera
2025-11-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
är väl valår nu nästa år, har de inte viktigare saker tänka på, kan tyckas.
Kan man tycka, men det verkar vara inne med att skrämma befolkningen och övertyga att vi minsann behöver bakgrundskontroller för "hotet" från kriminella, och tyvärr går det hem hos många.

Egentligen skulle ju det vara dags snart för omröstning av förslaget, då det behöver göras ett innan ett riksdagsval och ett till efter för att grundlagsändringen ska kunna gå igenom.

Glöm inte heller att Gunnar axen är tidigare moderat riksdagsledamot och har ganska goda kontakter i riksdagen. Han är bla ganska god vän med justitieminister Gunnar Strömmer. Tjänst och gentjänster gäller i den världen, men de har lyckats lura in "demokrati" i den naiva svenskens huvud.

Citat:
Det är tredje gången nu dem röstar ner förslag om grundlagsändring(undantag Liberalerna som var för).
Förekommer man i rättsdatabaser och röstat på dessa partier tycker jag inte man ska sitta o klaga, då det var glasklart hur de ville gå vidare.

Citat:
Även om vänstern också varit ganska tysta gällande söktjänsterna, har de ändå varit mer pådrivande gällande ett förbud mot rättsdatabaser. Hade vänstern haft majoritet så hade söktjänsterna redan förbjudits 1 jan 2019 (borde egentligen förbjudits direkt när gdpr kom 2018) men istället röstades det ner två gånger av högern. Notera att högern var med och fick bestämma innehållet i utredningen första gången men valde att så som nu att inte gå vidare i sista stund, trots att man själva varit med och utformat den.

Så kortfattad svar, ja vänstern har många gånger motiverat för ett förbud men istället mötts av dumma retorik som "Morgan Johansson vill dölja invandrares brottshistorik" och massa andra skitsnack.
Citera
2025-11-24, 23:31
Medlem
Justice, du har nog rätt. Jag förekommer i databaser. Men det borde inte så här långt efteråt påverka mitt liv. Jag har gjort bot, sonat och bättrat mig. Jag är kanske idiot, sannolikt, men jag såg det inte komma på det sättet. Tänker inte dra min story här, vore helt absurt, men finns ingen anledning att hindra mig från allt som registret gör fortfarande. Inte gynnsamt för någon. Trots dina kloka ord i övrigt känner jag att jag ändå har rätt att klaga lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in