2026-02-01, 13:25
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
De kan debattera på stifta nya lagstiftning som kommer vara helt tandlös när eudomstolen svarat.
Staten/Sverige resonerar ungefär som en vanlig svensk. "Jag tycker.. Därför är det så" och står och slår på öronen och lalalalalala.

Från EUs syn är Sverige ett riktigt skitland.

Sammanställning med en googling, så är inte 100 på detta

"Mellan 1995 och april 2024 har Sverige mött EU-kommissionen, ministerrådet eller andra medlemsstater i EU-domstolen 55 gånger, där Sverige förlorat 38 processer och vunnit 13. Under 2024 hade Sverige 43 pågående överträdelseärenden (misstänkta brott mot EU-rätt), vilket är under EU-genomsnittet på 56, men Sverige dras ofta inför domstol för sena implementeringar av lagar. "

Att vi är lägre än snittet säger ingenting egentligen, "för sena implementeringar av lagar." gör det däremot. Eller inte alls i vissa fall.

Gooooo Sweden
Senast redigerad av rallykalle69 2026-02-01 kl. 13:28.
Citera
2026-02-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Helt perfekt
Idag kan man dölja sina personuppgifter på nätet för 50 sek per månad
Ingen kan söka på dig hurvida du bor själv ,vart du bor om du har hund eller ditt mobbnr -
Då famlar de kriminella i blindo
samtidigt som vi kan ta reda på de är dömda för knark och hemfridsbrott elle bedrägeri
Det är ett utmärkt skydd

Går fortfarande att kolla upp vem du vill utan dessa skitsidor genom att kontakta valfri TR och fråga om det förekommer någon dom och detta kommer fortsättningsvis funka även efter eventuell EU dom mot lexbase.

Tjänster som tar betalt för att dölja personuppgifter är verkningslöst då sidor som upplysning.se inte svarar på mejl och vägrar ta bort folk. Som mest så kan de avindexera sökresultat på google/bing vilket också går utmärkt att göra själv för 0:-

Hur menar du att du kan söka på de personer som söker på dig via lexbase och liknande? Jag tror inte de som ligger bakom eventuella bedrägeri försök via telefon riktad mot äldre använder sig av sina riktiga namn eller telefonnummer. . Och ja, om det nu visar sig att en ny granne har ett förflutet med drogproblem och en dom från X antal år tillbaka ska grannskapet se till att denne hålls under övervakning 24/7 eller på vilket sätt hjälper informationen?

För övrigt så förekommer även personer som i mitt fall bara har en friande dom på dessa sidor som vägrar ta bort informationen och ligger som första resultat vid sökning på mitt namn om jag inte jobbar på att ta bort sökresultaten. Låter det rimligt enligt dig också att man som ostraffad ska hängas ut på sidor som är starkt förknippat med att man är "kriminell"?
Citera
2026-02-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Går fortfarande att kolla upp vem du vill utan dessa skitsidor genom att kontakta valfri TR och fråga om det förekommer någon dom och detta kommer fortsättningsvis funka även efter eventuell EU dom mot lexbase.

Tjänster som tar betalt för att dölja personuppgifter är verkningslöst då sidor som upplysning.se inte svarar på mejl och vägrar ta bort folk. Som mest så kan de avindexera sökresultat på google/bing vilket också går utmärkt att göra själv för 0:-

Hur menar du att du kan söka på de personer som söker på dig via lexbase och liknande? Jag tror inte de som ligger bakom eventuella bedrägeri försök via telefon riktad mot äldre använder sig av sina riktiga namn eller telefonnummer. . Och ja, om det nu visar sig att en ny granne har ett förflutet med drogproblem och en dom från X antal år tillbaka ska grannskapet se till att denne hålls under övervakning 24/7 eller på vilket sätt hjälper informationen?

För övrigt så förekommer även personer som i mitt fall bara har en friande dom på dessa sidor som vägrar ta bort informationen och ligger som första resultat vid sökning på mitt namn om jag inte jobbar på att ta bort sökresultaten. Låter det rimligt enligt dig också att man som ostraffad ska hängas ut på sidor som är starkt förknippat med att man är "kriminell"?
Dold address säger sig kunna ta bort info från Upplysning .se
https://www.doldadress.se/
Citera
2026-02-01, 14:26
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Dold address säger sig kunna ta bort info från Upplysning .se
https://www.doldadress.se/
Fel - jag använder doldadress själv, av bekvämlighetesskäl och komplement, är så billigt ändå.

Nåväl, såhär står det på deras sida.

"Just nu tar Upplysning.se inte bort profiler inom rimliga tidsramar.

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har därför inlett en tillsyn av Upplysning.se efter ett stort antal inkomna klagomål rörande dröjsmål med borttagning av användarprofiler.

Se mer om IMY:s tillsyn här: Tillsyn IMY
Här kan du ta del av hela tillsynsskrivelsen: IMY:s tillsynsskrivelse (PDF)

Observera: IMY handlägger inte enskilda klagomål i detta ärende, då en samlad tillsyn redan har inletts. Det innebär att individuella ärenden avskrivs och att nya anmälningar inte påskyndar processen."

Japp, samma text som på IMYs sida. Men det är även vad som återfinns hos doldadress.se

Så upplysning är lögn i h-vete att bli dold på i skrivande stund. Så vad IMY funderar på är ju en fråga för sig.. inväntar C-199/24 antar jag.

"inte påskyndar processen." .. det är klart, det är ca 7 månader sedan Upplysning skulle inkommit med svar. Förstår att 7 månader är lite väl tajt för konstatera att dom bryter mot GDPR så det står härliga till.

Gökar...
Senast redigerad av rallykalle69 2026-02-01 kl. 14:28.
Citera
2026-02-01, 17:07
Medlem
doldadress som många pratar om.
Vad gör dom exakt?

Ni betalar, uppger erat namn och så hjälper dom/ser till så ni försvinner från sökmotorer?
Google endast eller flertalet? Bing är ju relativt stora också, finns ju en god del andra också men dom 2 är väl störst ändå.
Citera
2026-02-01, 17:34
Avslutad
Citat:
Helt perfekt
Idag kan man dölja sina personuppgifter på nätet för 50 sek per månad
Ingen kan söka på dig hurvida du bor själv ,vart du bor om du har hund eller ditt mobbnr -
Då famlar de kriminella i blindo
samtidigt som vi kan ta reda på de är dömda för knark och hemfridsbrott elle bedrägeri
Det är ett utmärkt skydd

Är du helt jävla tappad? Att du ens skall behöva betala för det är helt befängt. Enligt grundlagen skall de ödmjukt fråga om tillåtelse innan behandlar dina personuppgifter. Att de skiter i detta och dessutom tjänar pengar på det är helt perverst.
Citera
2026-02-01, 19:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Är du helt jävla tappad? Att du ens skall behöva betala för det är helt befängt. Enligt grundlagen skall de ödmjukt fråga om tillåtelse innan behandlar dina personuppgifter. Att de skiter i detta och dessutom tjänar pengar på det är helt perverst.
Det står inget sådant i grundlagen. Tvärtom, det är just grundlagen som de här företagen som säljer domar har stött sig på. Det är GDPR som begränsar behandling av personuppgifter.
Citera
2026-02-01, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det står inget sådant i grundlagen. Tvärtom, det är just grundlagen som de här företagen som säljer domar har stött sig på. Det är GDPR som begränsar behandling av personuppgifter.

GDPR är grundlag sen 2018.
Citera
2026-02-01, 19:18
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
GDPR är grundlag sen 2018.
Nej, GDPR är en EU-Förordning. Sverige har använt/använder utgivningsbevis som ett journalistiskt undantag. Det är alltså det som prövas i eudomstolen nu.

Läser man förslaget från generaladvokaten så har sverige helt drivit det för långt, GDPR borde ha stoppat alla dessa tjänster redan från start.

Nu är du snabbt uppdaterad. Googla C-199/24 och läs mer där.
Citera
2026-02-01, 22:12
Medlem
Citat:
Senaste halvåret har ca 80% av de såkallde vänföreslag och vänförfrågninger på Facebook
Varit personer dömda för hemfridsbrott och eller knarkbrott
Lexbase fyller en viktig funktion . Jag kan förstå att det är en nagel i ögat på kriminella som är ute efter att göra inbrott
Du får klaga hos EU-kommissionen när Sverige övergår till Mad Max igen som Sverige innan 2014 och som alla andra EU-länder.
Citera
2026-02-01, 23:21
Avslutad
Finns det någon möjlighet att få bort sig från krimfup eller lexbase? Lexbase nekade för något årsen. Hur ser det ut nu ?
Citera
2026-02-01, 23:31
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karismas
Finns det någon möjlighet att få bort sig från krimfup eller lexbase? Lexbase nekade för något årsen. Hur ser det ut nu ?
https://www.bakgrundskontrollfakta.se/eu-lexbase
https://morlings.se/blogg/gdpr-medieundantag-lexbase/

Det är Lexbase som är part i C-199/24. Så innan eu-domstolen sagt sitt så lär det inte hända så mycket.
Läs dom 2 länkarna så har du bra svar på din fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in