2025-09-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnimn
De väntar in domen från cjeu.

Kom ihåg att även samla bevis för att du finns på deras hemsida. Screenshots och video där man ser dagens datum i bild. Zippa ihop krypterat och lägg på en drive där man ser uppladdningsdatum. Inte helt omöjligt att man kan komma att föra tvistemål retroaktivt då de i praktiken brutit mot gdpr sedan 2018.

Kan den som är utgivningsansvarig ställas till personligt ansvar tror du? Även om bolagen är kursade.
Citera
2025-09-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Kan den som är utgivningsansvarig ställas till personligt ansvar tror du? Även om bolagen är kursade.

Är inte juridiskt utbildad så finns nog någon som kan ge ett bättre svar. Men som jag förstår det blir betalningskrav konkursfordringar. Har man försökt plocka pengar ur bolaget kan det spåras och krävas tillbaka till konkursboet, eventuellt kan styrelse och VD bli personligt betalningsansvariga vid olagliga värdeöverföringar men vågar inte gå för djupt på det har som sagt inte någon större juridisk kunskap.

Jag bara avskyr dessa tjänster
Citera
2025-09-05, 17:30
Medlem
Citat:
Är inte juridiskt utbildad så finns nog någon som kan ge ett bättre svar. Men som jag förstår det blir betalningskrav konkursfordringar. Har man försökt plocka pengar ur bolaget kan det spåras och krävas tillbaka till konkursboet, eventuellt kan styrelse och VD bli personligt betalningsansvariga vid olagliga värdeöverföringar men vågar inte gå för djupt på det har som sagt inte någon större juridisk kunskap.

Jag bara avskyr dessa tjänster

Det roliga är ju att stämma för brott mot gdpr samt även för förtal. Får man skadestånd för förtal är det en bonus. Men man lär ju slippa rättegångskostnader då de lär bli fällda för brott mot gdpr.
Citera
2025-09-05, 17:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Hej,

Jag välkomnar det yttrande som kommit från generaladvokaten vid EU-domstolen. Utfallet var i linje med vad jag hade förväntat mig och innebär att jag inte riskerar personlig konkurs. Ett negativt yttrande hade inneburit en mycket allvarlig situation för mig, men glädjande nog blev det motsatta fallet.

Jag vill rikta ett varmt tack till alla som visat sitt stöd under denna prövande tid. Även om jag till stor del har behövt föra kampen ensam, mot både resursstarka motparter och statens juridiska ombud, visar generaladvokatens yttrande att deras ansträngningar inte nådde avsedd effekt. Detta är en viktig seger för den enskilda individen utan ekonomiska resurser, mot betydligt starkare krafter.
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på här. Hur kan generaladvokatens yttrande påverka din personliga ekonomi?

Angående det övriga du skrev så vill jag påpeka att generaladvokatens yttrande inte är bindande, utan dennes roll motsvarar närmast referentens vid en svensk domstol. Det finns alltså inga garantier att domstolen överhuvudtaget kommer ta hänsyn till yttrandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Du är en hjälte av rang. Tack för din kamp.
Får man fråga vad status är på ditt case mot staten?
Han har tidigare nämnt att det målet vilandeförklarats fram tills att EU-domstolen kommer med sitt förhandsbesked.

Citat:
Ursprungligen postat av Artilleri
Vad äre dina tankar kring Generaladvokatens svar och vad du tror händer härnäst? Vore väldigt intressant att höra dina tankar
Jag har inte läst yttrandet i sin helhet, utan endast hans slutsatser. Inget är skrivet i sten, men jag skulle gissa på att domstolen skulle komma till samma eller liknande slutsatser som generaladvokaten har gjort.
Citera
2025-09-05, 17:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Det roliga är ju att stämma för brott mot gdpr samt även för förtal. Får man skadestånd för förtal är det en bonus. Men man lär ju slippa rättegångskostnader då de lär bli fällda för brott mot gdpr.
Skulle man stämma för både förtal och ersättning för att de inte har följt GDPR, men bara får rätt på ena punkten, så är det stor risk att man får stå för sina egna kostnader.
Citera
2025-09-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Skulle man stämma för både förtal och ersättning för att de inte har följt GDPR, men bara får rätt på ena punkten, så är det stor risk att man får stå för sina egna kostnader.

Vad tror du om att man kan stämma skatteverket då för brott mot GDPR. Då de sålt personuppgifter. Tänker på ärendet Noyb driver.
Citera
2025-09-05, 18:05
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på här. Hur kan generaladvokatens yttrande påverka din personliga ekonomi?

Angående det övriga du skrev så vill jag påpeka att generaladvokatens yttrande inte är bindande, utan dennes roll motsvarar närmast referentens vid en svensk domstol. Det finns alltså inga garantier att domstolen överhuvudtaget kommer ta hänsyn till yttrandet.

Han har tidigare nämnt att det målet vilandeförklarats fram tills att EU-domstolen kommer med sitt förhandsbesked.

Jag har inte läst yttrandet i sin helhet, utan endast hans slutsatser. Inget är skrivet i sten, men jag skulle gissa på att domstolen skulle komma till samma eller liknande slutsatser som generaladvokaten har gjort.
Du har helt rätt i att generaladvokatens yttrande inte är bindande – domen kommer först i höst. Men i många fall följer domstolen AG:s linje 70-80%, vilket gör yttrandet betydelsefullt.

När jag skrev om ekonomin syftade jag på att ett negativt yttrande hade ökat risken för en förlust, vilket i sin tur hade kunnat innebära höga rättegångskostnader för mig som enskild. Därför är detta en viktig lättnad, även om allt avgörs först i domen. 😉
Citera
2025-09-05, 18:08
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Hur tror du utfallet kommer att bli för Lexbase? Som jag förstår det lär du absolut vinna ditt mål i Attunda TR mot deras gamla modell, och därav slippa alla kostnader som kommit vid en förlust, så jag förstår absolut lättnaden.
Men gällande deras överlevnad i Sverige, tror du att det kommer behövas en till vända i Eu domstol, alternativ svensk domstol för att stänga ner dem permanent?
Nej detta är slutet för dem efter domen. Men vi har hela tiden vetat hur detta kommer sluta sen förra året
Citera
2025-09-05, 18:10
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Du är en hjälte av rang. Tack för din kamp.
Får man fråga vad status är på ditt case mot staten?
Den lär ju fortsätta direkt efter att jag har besegrat dessa giriga företag med statens uppbackning
Citera
2025-09-05, 20:04
Medlem
På deras hemsida står det följande:
Citat:
Det förslag som generaladvokaten presenterat rör situationer där en aktör utan bearbetning tillhandahåller allmänheten offentliga handlingar i form av fällande domar i brottmål mot ersättning på internet i sin helhet. Detta träffar inte Nyhetstjänsten Lexbase.

Nyhetstjänsten Lexbase är en grundlagsskyddad nyhetsbyrå som granskar rättsfall och rättsliga frågor utifrån ett journalistiskt och faktabaserat perspektiv. Vi publicerar inte offentliga handlingar, utan presenterar redaktionellt bearbetat material inom ramen för vår nyhetsverksamhet. Som publicistisk verksamhet omfattas vi av yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), vilket innebär att innehållet på lexbase.se inte omfattas av rätten till radering enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Citera
2025-09-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepn

Gulligt att de helt verkar ha glömt bort att GA även lyfter att Sverige inte får använda YGL som en sköld som stänger av GDPR, och att artikel 8 aldrig får stängas av.

Sedan verkar de ju heller inte vilja vet av att journalistik kräver mer än ”redaktionellt bearbetat” material, så som journalistiskt ändamål (information till allmänheten i ärenden av allmänintresse), krav på proportionalitet och individuell mänsklig bedömning.

Den eventuella dom från cjeu kommer kräva att de gör proportionalitets- och nödvändighetsbedömning vid varje publicering där de flesta av deras ”artiklar” kommer att falla, och detta ifall de ens räknas som journalistik. Vilket återstår att se.

Och på det finns artikel 10 som kräver uttryckligt lagstöd för privata företag att bearbeta brottsuppgifter.

Edit* kan tillägga att gdpr inte inskränker på yttrandefrihet i press som Axén så gärna vill få det att verka. Seriös media följer redan press etiska regler vilket tyvärr ej i Sverige är lag, men är helt förenligt med gdpr.
Senast redigerad av mnimn 2025-09-05 kl. 20:25.
Citera
2025-09-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepn

Ganska väntat att de skulle ta det som ett försvar för sin ombildning. Nyligen gapades det stort hos de att handlingar får ges ut och att GDPR gäller inte deras publicering av handlingar. Så deras ord ska man inte ta på stort allvar. De kommer göra och säga allt för kunna överleva.

Som någon nämnde tidigare bygger generaladvokatens utlåtande på syftet med verksamheten och personuppgiftshanteringen och inte vilket verktyg som används.
Generaladvokaten anger även att han har svårt att se att sådan verksamhet ska anses utövas för journalistiska ändamål.

Men lexbase mfl kommer självklart försöka hitta en punkt som de kan använda till sin fördel att kunna neka borttagning enligt gdpr, likt med HD domen där de ansåg att domen endast gäller från och med datumet HD gav sitt avgörande och att tidigare publicering inte omfattas. vilket skämt

Jag tycker om möjligt att Gdprwarrior ska försöka komma i kontakt med Eu-domstolen och senare Attunda tingsrätt för att kunna få en klarhet hur de ser på lexbase omkonstruktion och om domen även kan omfatta den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in