2026-02-02, 00:36
Medlem
Om telefunken går att ringa med nu efter tolvslaget, kommer den fungera framöver också i så fall?
Citera
2026-02-02, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CnB217
Om telefunken går att ringa med nu efter tolvslaget, kommer den fungera framöver också i så fall?
De berörda telefonerna ska blockeras senast 2 februari enligt PTS, men i informationen jag sett står det inget om klockslag, så det skulle teoretiskt kunna ske vid något annat klockslag under dagen. Operatörerna ska också meddela de berörda kunderna – har du fått något sådant meddelande?
Citera
2026-02-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
En gammal Huawei p20 (4g utan volte) jag har testade jag att sätta i ett Halebop simkort i men den fungerar inte längre (endast nödsamtal står det). Konstigt. En jättegammal Nokia samt SonyEricson som båda är över 20 år gamla fungerar utmärkt.
Aktivera LTE på telefonen. En kompis fick hjälp av sin operatör (3) med det för kanske 6mån sedan eller nått sånt.
Citera
2026-02-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockobil
Aktivera LTE på telefonen. En kompis fick hjälp av sin operatör (3) med det för kanske 6mån sedan eller nått sånt.
Vad jag kan se finns inte funktionen. Sökning i inställningar visar noll resultat.
Citera
2026-02-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
En gammal Huawei p20 (4g utan volte) jag har testade jag att sätta i ett Halebop simkort i men den fungerar inte längre (endast nödsamtal står det). Konstigt. En jättegammal Nokia samt SonyEricson som båda är över 20 år gamla fungerar utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Krockobil
Eftersom Halebop körs i Telias nät borde telefonen fungera med 2G, precis som de jättegamla Nokia- och SonyEricsson-telefonerna hen skriver om. Så det borde vara något annat, typ att SIM-kortet inte sitter i ordentligt, inte är giltigt längre p.g.a. inaktivitet, någon mobilnätsinställning i telefonen (som att bara använda en viss operatör eller bara använda 3G). Kan vara något som är buggigt också – för att förenkla scenariot skulle jag prova att ställa in så att telefonen bara använder 2G och starta om telefonen om den blivit förvirrad. Det brukar också finnas någon informationssida om aktuella och tillgängliga mobilnätverk som kanske kan ge någon ledning. Kanske även en informationssida om själva SIM-kortet.
Citera
2026-02-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Så det borde vara något annat, typ att SIM-kortet inte sitter i ordentligt, inte är giltigt längre p.g.a. inaktivitet, någon mobilnätsinställning i telefonen (som att bara använda en viss operatör eller bara använda 3G). Kan vara något som är buggigt också – för att förenkla scenariot skulle jag prova att ställa in så att telefonen bara använder 2G och starta om telefonen om den blivit förvirrad.
Jag har provat med 2 simkort som båda fungerar i andra mobiler. Den har använt Halebop kontantkort i den mobilen i flera år. Jag har inte provat att ta bort 4g och bara välja 2g. Jag får göra det när jag får en stund över.
Citera
2026-02-02, 14:42
Medlem
Svartskäggs avatar
Mina comviq-nummer blockerades för samtal mellan klockan 12 och 13. Halebop-SIMet jag fick idag aktiveras inte förrän om 4 dar.
Citera
2026-02-02, 16:22
Medlem
Citat:
Eftersom Halebop körs i Telias nät borde telefonen fungera med 2G, precis som de jättegamla Nokia- och SonyEricsson-telefonerna hen skriver om. Så det borde vara något annat, typ att SIM-kortet inte sitter i ordentligt, inte är giltigt längre p.g.a. inaktivitet, någon mobilnätsinställning i telefonen (som att bara använda en viss operatör eller bara använda 3G). Kan vara något som är buggigt också – för att förenkla scenariot skulle jag prova att ställa in så att telefonen bara använder 2G och starta om telefonen om den blivit förvirrad. Det brukar också finnas någon informationssida om aktuella och tillgängliga mobilnätverk som kanske kan ge någon ledning. Kanske även en informationssida om själva SIM-kortet.

Information från Fello (går på Telias nät)
Så påverkas du när 2G- och 3G- näten släcks ner
Vi har fått flera oroliga frågor gällande nedstängningen av 2G och 3G näten. "Kommer jag inte kunna ringa nödsamtal efter nedstängningen?" och "Måste jag köpa ny mobil?" är frågor som vi har fått.
Du som har ett Fello-abonnemang kan fortsatt ringa och skicka SMS precis som vanligt. Åtminstone fram till slutet av år 2027. Efter nedstängningen av 3G vid årsskiftet kommer din telefon att automatiskt kopplas till 2G-nätet om du inte har en telefon som stödjer 4G eller 5G. Så ja, du kan fortfarande ringa nödsamtal!
2G-näten kommer att vara tillgängliga fram till 2027, och du kan använda ditt abonnemang precis som vanligt fram till dess. Det kan vara klokt att se över din mobil eller router så att du är förberedd på förändringen som sker härnäst. Du kommer behöva byta ut din telefon innan slutet av 2027 om det är så att den inte stödjer 4G eller 5G.
Citera
2026-02-02, 17:43
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Slängde in Telias kontantkort som jag fick idag, de funkade klockrent, laddade lite surf på den, Comviq stängde idag, men min huvudmobil funkar fortfarande.Moto G9 play funkade inte haha, vilkt skämt.Men tips till er byt till Telia t.e.x
Citera
2026-02-02, 21:29
Medlem
Citat:
skulle jag prova att ställa in så att telefonen bara använder 2G
Det gick tyvärr inte att ändra när simkortet inte fungerade. Inställningarna var "grå" ooh det gick inte att klicka.
Citera
2026-02-02, 21:35
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Slängde in Telias kontantkort som jag fick idag, de funkade klockrent, laddade lite surf på den, Comviq stängde idag, men min huvudmobil funkar fortfarande.Moto G9 play funkade inte haha, vilkt skämt.Men tips till er byt till Telia t.e.x

Telia fungerar bara några månader till. Sedan blir det samma sak igen. Köp en telefon din snålpitt.
Citera
2026-02-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Telia fungerar bara några månader till. Sedan blir det samma sak igen. Köp en telefon din snålpitt.

Telia fungerar till slutet av 2027. Så 2G fungerar nästan 2 år till.
Han kan byta till abonnemang hos Fello, ingen uppsägningstid, går på telias nät.Eller
Halebop,också på Telias nät. Ingen panik att köpa nytt !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in