2026-01-27, 23:18
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Går att använda som vanligt t.o.m. 2027 om du byter till Telia/Halebop/Fello som operatör, eftersom Telias 2G-nät kommer att drivas vidare tills dess.

Ja, det vet jag. Känns dock inte värt det att byta till dessa operatörer bara för att kunna använda 2G/3G i ett år. Det är också hänsynslöst mot pizzerior, äldre människor och andra målgrupper tycker jag.
Citera
2026-01-28, 11:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabeldjuret1
Ja, det vet jag. Känns dock inte värt det att byta till dessa operatörer bara för att kunna använda 2G/3G i ett år. Det är också hänsynslöst mot pizzerior, äldre människor och andra målgrupper tycker jag.
Snarare 2 år och Fello/Halebop är väl både billigare och bättre så man förlorar inte något på att byta.
Citera
2026-01-28, 13:01
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Snarare 2 år och Fello/Halebop är väl både billigare och bättre så man förlorar inte något på att byta.
Sant, ska kolla in på det. Tack så mycket.
Citera
2026-01-28, 22:08
Medlem
Citat:
Hur ska man använda gamla knappmobiler? Jag gillar att använda de och nu kan jag inte använda de för att de har stängt ner 2G och 3G.
Det finns ju normala telefoner som kör på 4G.

Den här Sonim XP100 (4G) verkar va intressant.
Citat:
Sonim XP100 är en riktigt tålig mobil, med militärklassad robusthet för att stå emot vatten och damm. Den är konstruerad för att motstå fall och stötar och har Voice over LTE-teknik...
https://www.aftonbladet.se/teknik/a/XjGoP7/dumbphones-knapptelefon-minska-skarmtid-digital-detox
Citera
2026-01-29, 11:29
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Gamla människor och pizzabagare kan väl köpa samma telefoner som alla andra? En vanlig iPhone t.ex, som inte är något jag vill ha, men köper man en sådan så får man en kvalitetstelefon som går bra att ringa med i många år. 2013 års iPhone 5s fick nyligen en uppdatering, så de som köpte en sådan för drygt 12 år sedan när den var ny kan fortfarande känna att de har en telefon som hänger med. Och den ska inte stängas ute från några nät, så du kan ha vilken operatör du vill även framåt i tiden. Går något sönder på den så finns det folk som lagar telefonen åt dig i närmaste köpcentrum.

Men man kan ju välja att köpa en telefon av ovanlig modell, och sedan klaga när den inte fungerar som en vanlig telefon. Ett tips är att köpa en vanlig telefon om du vill vara som alla andra, och där befinner sig ju iPhone i en klass för sig eftersom marknaden för dessa är så stor. Själv har jag en Samsung Galaxy S25 Ultra, också en mycket vanlig modell, och jag är ganska säker på att den kommer att fungera problemfritt med alla operatörer under lång tid framöver.

Du ville ha en ovanlig telefon, och det var det du fick?
Citera
2026-01-30, 01:03
Medlem
fallingaparts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fallingapart
Nu hände det! Min telefon är blockad från att ringa och ta emot samtal. (Huawei p30 pro)
Datatrafiken fungerar dock fortfarande.

Jag kan skicka och ta emot meddelande.
Det går att ringa och ta emot samtal via whats app och messenger.

Han jag pratade med på comviq i morse sa att även datortrafiken skulle stängas av. Det har den inte gjort än iaf så det verkar inte stämma.

Klarar mig någorlunda på detta i en vecka.

Jag är lovad en telefon om några dagar från comviq som jag skrivit tidigare. Men ser inte "beställningen" på telefonen som jag ska få än. Tror inte på det förren jag håller den i handen.

Mitt tips för de i samma situation. Låna en telefon av någon om din är blockad när du kan så skall de skicka en utan kostnad till dig.
(Om de nu gör rätt för sig).

Jag var tvungen att göra ett abonnemang utan bindningstid som kostade 29 kr i 6 månader under black week. Så fort (om) jag får telefonen säger jag upp det med en gång.

Så det är ju inte sant att det är helt utan kostnad....

Har redan ett abonnemang som är bundet i 2 år. Sålde mobilen till det abonnemanget då jag ju trodde att denna skulle funka efter nedstängningen av 2/3g.

Jag uppdaterar om jag får nån mobil eller inte.

Fick en Samsung a17. Tog en vecka typ. Glömde att uppdatera. Har ni comviq och blir blockade pga er mobil. Ring och förklara eran situation. Flytta inte simkortet tillfälligt. Ring från ett annat nummer och säg att du är blockad. Dom skall vara skyldiga att tillhandahålla dig en telefon som fungerar.
Citera
2026-01-30, 02:13
Medlem
Citat:

Kan dom matcha Hallons 49 kr/månad?
Citera
2026-01-30, 07:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Kan dom matcha Hallons 49 kr/månad?
Hallon kostar väl inte 49 utan 19?
Citera
2026-01-30, 17:11
Medlem
Citat:
Hallon kostar väl inte 49 utan 19?

Första månaderna är det 19 bara tror jag. Sen kan man välja kontantkort för 49 kr/mån med fria samtal och sms. Man får inte så mycket surf då men det behöver inte jag ändå.

Men finns det någon operatör som kan matcha 49 kr?
Citera
2026-01-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Första månaderna är det 19 bara tror jag. Sen kan man välja kontantkort för 49 kr/mån med fria samtal och sms. Man får inte så mycket surf då men det behöver inte jag ändå.

Men finns det någon operatör som kan matcha 49 kr?
Om man ringer och surfar väldigt lite kan det bli billigare med ett kort som inte behöver fyllas på månadsvis, men där saldot förbrukas enligt faktisk användning istället för att nollas varje månad. Själv kommer jag nog under 49 kr/månad med Telenor Rörligt + 2-årsladdning av surf. Men det är ju inte Telias nät – där blir det nog knepigt p.g.a. kortare giltighetstid för surfpaket och väldigt hög datakostnad om man använder sitt vanliga saldo till detta.
Citera
2026-01-31, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockobil
Att du har ringt efter det där innebär inte per automatik att samtalet går via 4g nätet iom att Telia har kvar annat.
Plocka ur simkort och prova ringa 112 sen (edit: busringa dit är inte nått man ska göra så prova med något annat), va observant på hur lång tid själva uppkopplingen tar då det kan ta lite längre tid för uppkopplingen om det går över tidigare näten vad jag läst om.

Har enhanced 4G LTE Mode på min mobil Xiaomi Mi A1, knappade in *#*#4636#*#* då kommer 3 val upp. Tryck på telefoninformation. Där kan jag se att mobilen är Volte administrerad och att videosamtal tillhandahålls. Status för IMS: Registrerad . Jag ändrar nätverkstyp till LTE ONLY. På nätverksinställningar: bocka av välj nätverk automatiskt Borde nu gå att ringa nödsamtal (112) med 4G utan att det slår över till 2G
Senast redigerad av Flonned 2026-01-31 kl. 16:41.
Citera
2026-02-01, 23:20
Medlem
En gammal Huawei p20 (4g utan volte) jag har testade jag att sätta i ett Halebop simkort i men den fungerar inte längre (endast nödsamtal står det). Konstigt. En jättegammal Nokia samt SonyEricson som båda är över 20 år gamla fungerar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in