2026-02-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
Det gick tyvärr inte att ändra när simkortet inte fungerade. Inställningarna var "grå" ooh det gick inte att klicka.
Kan den vara operatörslåst, kanske? Om den köptes tillsammans med ett mobilabonnemang kan den vara låst till den operatören. Vanligen kan låset tas bort gratis efter en viss tid (typ abonnemangets bindningstid), men det kan krävas att man ber operatören om det.
Senast redigerad av vgebler 2026-02-02 kl. 22:56.
Citera
2026-02-03, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Kan den vara operatörslåst, kanske? Om den köptes tillsammans med ett mobilabonnemang kan den vara låst till den operatören. Vanligen kan låset tas bort gratis efter en viss tid (typ abonnemangets bindningstid), men det kan krävas att man ber operatören om det.
Tack för ditt förslag. Tyvärr, nej. Den köptes utan abonnemang på Elgiganten runt 2018. Då hade jag Tele2 sim i den. När den senare byttes ut fick den Halebop sim. Det är mycket märkligt. För övrigt fungerar den utmärkt om jag kör den med wifi.
Citera
2026-02-03, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
Vad jag kan se finns inte funktionen. Sökning i inställningar visar noll resultat.
Prova stegen i länken och se om du kommer fram till inställningen.
https://www.google.com/search?q=huawei+p20%2Bvolte+aktivering&sca_esv=dc4 5e1216515a3e4&source=hp&ei=iaCBad2JC8Stxc8PhePikAs &iflsig=AFdpzrgAAAAAaYGuma02ZaH_I2CSmb9VRumwwUH a-KVi&ved=0ahUKEwid8tSe47ySAxXEVvEDHYWxGLIQ4dUDCA0&u act=5&oq=huawei+p20%2Bvolte+aktivering&gs_lp=Egdnd 3Mtd2l6IhtodWF3ZWkgcDIwK3ZvbHRlIGFrdGl2ZXJpbmcyBRA hGKABMgUQIRigAUjxyQJQ_QhY8cYCcA14AJABAJ gB_ASgAaAwqgEMMC4zNS4wLjMuMC4xuAEDyAEA-AEBmAIzoAKsPqgCAMICBRAAGIAEwgILEC4YgAQY0QMYxwHCAgU QLhiABMICCx AuGIAEGMcBGK8BwgIHEAAYgAQYCsICBxAuGIAEGArCAg8QLhiA BBjRAxjHARgKGAvCAgkQABiABBgKGAvCAgYQABgWGB7CAggQAB gWGAoYHsICCBAAGAgYDRgewgIFEAAY7wXCAggQABiABBiiBMIC BxAhGKABGAqYAwzxBdD4tlHtoPnkkgcNMTIuMzQuMS4xLjEuMq AH_fABsgcMMC4zNC4xLjEuMS4yuAeoPMIHDzItNC4yNi4xNy4x LjIuMcgHsQuACAA&sclient=gws-wiz&sei=u6CBabHbLuGLxc8PvL6F2Q8
En länk till Huawei´s egna site:
https://consumer.huawei.com/se/support/content/sv-se00781960/
Citera
2026-02-03, 09:48
Medlem
Lichkings avatar
En av mina mobiler xiaomi poco x3 pro, har tyvärr slutat fungera att ringa/ta emot samtal, Vad jag vet finns funktionen VoLTE på mobilen och det är aktiverat, men det fungerar trots allt inte ändå, Är det helt kört tro?
Citera
2026-02-03, 10:34
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Telia fungerar bara några månader till. Sedan blir det samma sak igen. Köp en telefon din snålpitt.
Två år till ska Telia funka, behöver inte köpa en ny telefon hittar alltid nya lösningar på en telefon din tråkmåns.
Citera
2026-02-03, 10:43
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichking
En av mina mobiler xiaomi poco x3 pro, har tyvärr slutat fungera att ringa/ta emot samtal, Vad jag vet finns funktionen VoLTE på mobilen och det är aktiverat, men det fungerar trots allt inte ändå, Är det helt kört tro?
Skaffa Telia SIm-kort då klarar du dig 2 år till.Kontankort är gratis, du tankar med mitt Telia Swish.
Citera
2026-02-03, 10:53
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Min POCO X3 Pro fungerar med Vimla idag. Det är i grunden Telenor som tydligen accepterar telefonen. Comviq gör det inte.
Citera
2026-02-03, 11:35
Medlem
Lichkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Skaffa Telia SIm-kort då klarar du dig 2 år till.Kontankort är gratis, du tankar med mitt Telia Swish.

Ok tack då är det comviq som är boven då!
Tur man har flera telefoner annars hade man haft lite panik
Citera
2026-02-03, 11:51
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ok tack då är det comviq som är boven då!
Tur man har flera telefoner annars hade man haft lite panik
Ja Comviq är boven, jag hade samma krångel och jag fick spärr på en relativ ny mobil.
Citera
2026-02-03, 16:05
Medlem
Tack men det går tyvärr inte som jag skrev att klicka sig fram då länkar inte går att klicka när simkortet inte fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Krockobil
Prova stegen i länken och se om du kommer fram till inställningen.../..
Citera
2026-02-04, 20:23
Medlem
Vem0ths avatar
Alla mobiler från HMD(liksom... finskt företag men tillverkas i Kina) som inte har 5G oavsett tillverkningsår är inte godkända. Har en färsk billig HMD tillverkad 2025 som inte uppfyller kraven. En arbetskollega har en från 2024, fungerar inte heller.
Citera
2026-02-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Alla mobiler från HMD(liksom... finskt företag men tillverkas i Kina) som inte har 5G oavsett tillverkningsår är inte godkända. Har en färsk billig HMD tillverkad 2025 som inte uppfyller kraven. En arbetskollega har en från 2024, fungerar inte heller.
Det där är skitsnack av operatören - när det gäller iaf några av HMD och deras "finska" utgåvor så har dom fullt stöd gentemot vad PTS kräver - vissa operatörer tycker annat och lägger dom i blockera facket ändå. Och iom det tvingar på folk att behöva skaffa annan telefon trots att dem egentligen inte behöver det.
Samma gäller för en del andra telefoner också - operatörer tvingar folk till att skaffa annat trots att vissa telefoner inte har dom problem som påstås!
Nog för att operatörernas mjukvaror i sina system delvis spelar in kring telefoner - men att det är så stor skillnad mellan operatörer och specifika telefoner är väldigt märkligt.
Olika operatörer dömer ex olika kring en och samma telefon modell.

Ni som fått en telefon blockad - en modell som inte är uppenbar att den inte grejar kraven - utan tvärt om. Har ni frågat eran operatör om varför den inte godkänns av dem och fått svar?
Hur många får höra operatören säga att den är med på lista PTS skickat till dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in