TV-serien jag nämde förut heter naturligtvis "Der Bergdoktor" och inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Igelkotten453
Jag bor i Bayern men kommer från Sverige. Jag kan tänka mig att ha en Dirndl. Jag tror jag ska köpa en till våren när alla fester kommer igång. Det är en dräkt. Jag tycker att hon såg fin ut i sverigedräkten. Dräkter är inte problemet vi har nu. Korruption, idioter till politiker, sjuk fördelning av statskassan. En sjuk tid vi lever i nu. Jag tror inte ens att invandringen är det största problemet
I min mening är det vår politik och våra politiker.
Ja, bara du inte själv känner dig dum och utklädd, så... Sedan är det ju en gradvis "inskolning" i en ny trakt, naturligtvis. Om man skulle gifta sig med någon vars förfäder har bott där i urminnes tider, och föda nya barn in i släkten och trakten, så skulle det kanske kännas mer naturligt att ta på sig en Dirnd'l. Kvinnor har ju alltid tagit sin mans medborgarskap, kultur, titel (baron-baronessa, prins-prinsessa...) och status. Tvärtom är knepigare.
Jag hade för övrigt på mig en hijab i moskéerna i Istanbul förra året, och jag kände mig lätt dum. Speciellt som de turkiska tjej-väktarna bara hade en enkel liten sjal där håret stack fram under...